Tvaroh – dokonalý zdroj výživy a vitality. Milujú ho aj športovci.

Máte radi tvarohové koláče? Ako najlepšie tvaroh konzumovať? Najvhodnejšie je tvaroh konzumovať čerstvý. Môžeme si ho dochutiť napríklad s bylinkami, alebo s medom a škoricou. Vtedy si môžeme byť istý, že konzumujeme nielen zdravú, ale aj nutrične bohatú potravinu. Určite by sme nemali konzumovať tvaroh v kombinácii s bielym cukrom, alebo rôznymi nezdravými tukmi.

Stravovanie podľa krvných skupín

Naturopatický lekár Dr. D´Adam sa dlhé roky venoval výskumu teórie stravovania. Prišiel na to, že existuje súvislosť medzi krvnou skupinou a tým čo by mal človek v živote konzumovať. Pre každú krvnú skupinu vypracoval špecifický diétny profil.

Slovenská bryndza – zdravie ukryté v ovčom syre

Bryndzu určite pozná každý Slovák. Na naše potešenie sa dostáva aj do povedomia v zahraničí. Dalo by sa povedať, že bryndza je súčasťou nášho národného dedičstva a právom nesie názov biele zlato. Bryndza je mäkký, miesený a mierne solený ovčí syr, ktorý sa vyrába z ovčieho hrudkového syra. Začiatok jej výroby sa datuje od roku 1787. Časom prešla určitým vývojom, no jej základ ostal. Kvalitné ovčie mlieko.

Nekupujte chlieb, upečte si ho doma

Pekárne a obchody majú v súčasnosti bohatý sortiment pekárenských výrobkov. Na pultoch môžeme nájsť chlieb, alebo pečivo celozrnné, tmavé, grahamové, ražné alebo špaldové, ktoré patrí medzi najobľúbenejšie. Ale ruku na srdce, prečítali ste si niekedy aj zloženie týchto výrobkov? Nie každé pečivo alebo chlieb čo sa tvári, že je celozrnný, alebo tmavý musí byť upečený z tmavej alebo celozrnnej múky. Tmavé pečivo alebo chlieb sa zvykne prifarbovať jačmenným sladom alebo karamelom, preto majú tieto výrobky mierne sladkastú chuť. Ako sa teda dopracovať naozaj ku kvalitnému chlebu, alebo pečivu? Jednoducho, upečte si ho.

Vajce – bielko, žĺtok a ich význam pre zdravie

Pred pár rokmi sme sa v každej čakárni u lekára mohli stretnúť s plagátom z ktorého kričal slogan „Jedno vajce denne“. Neskoršie vajcia upadli do nemilosti a ich konzumácia sa odporúčala iba striedmo. Príčinou obmedzenej konzumácie vajec bol cholesterol, ktorý sa nachádza v žĺtku a môže zapríčiňovať zvyšovanie cholesterolu v krvi. Je to však naozaj tak, že nám vajcia v strave môžu zvyšovať cholesterol?

Koláče bez múky

Kto z nás by nemal rád sladké. Málo kto však dokáže odolať chutnému naservírovanému zákusku. Často ale neriešime kvalitu surovín z čoho sú koláče upečené a môžeme svojmu telu viac uškodiť ako dopriať. Dnes už existujú alternatívne druhy koláčov pri ktorých nie je nutné používať klasickú múku a margarínové náplne. Tieto dve spomínané suroviny neprospejú nielen nášmu zdraviu, ale ani našej postave.

Ačokča – vylieči i zapálené ucho

Tvarom sa podobá na uhorku resp. zelenú papriku, ktorá je na konci výrazne zašpicatená. Dorastá do dĺžky 10cm. Domestikovaná bola v Andách a rozšírila sa časom z Kolumbie do Bolívie. V súčasnosti sa pestuje v mnohých častiach strednej Ameriky a tiež v niektorých častiach trópov východnej pologule.

Vitamín A

Z papyrusu pochádzajúceho z 2.tisícročia pred našim letopočtom sa dozvedáme, že vitamín A bol ľuďom známy (ajkeď nepriamo) už v starom Egypte. Liečili ním šeroslepotu. A to všetko za pomoci vývaru z teľacej pečene, ktorý kvapkali priamo do očí.

Chia semienka – mak starých Aztékov

Chia semená pochádzajú z rastliny Šalvie Hispánskej, lat. Salvia Hispanica. Svojim vzhľadom chia semienka pripomínajú náš mak. Zrniečka sú ale tvarovo väčšie a oválnejšie, hnedastej farby a bez akejkoľvek výraznejšej chuti. Rastlina má svoj pôvod v juhozápadnej Amerike, kde sa pestuje už mnoho storočí.

Objavte Acai – amazonské bobule mladosti a dlhovekosti

Açai sú tmavofialové bobule vzhľadom a veľkosťou podobné hroznu, s chuťou podobnou zmesi červeného vína a čokolády.
Ich pôvod siaha do oblasti Brazílie, kde sa teší veľkej popularite nielen pre svoje jedlé a zdravé plody. Šťava z plodov palmy Akai je široko vyrábaná po celom svete a obľúbil si ju najmä farmaceutický priemysel. Údajne totiž obsahuje látky brániace protirakovinovému bujneniu.

Arašid

Arašidy sú vlastne kry majúce výšku približne 70cm. Na konci každej vetvičky sa nachádza žltý kvet. Po opelení sa vetvičky začnú ohýbať smerom k zemi a semenníkmi sa zavŕtavajú do zeme zhruba 6 – 9cm kde dozrejú na struky ako ich poznáme.

Ovos siaty

Ovos je najvýživnejšia obilnina, má viac ako dvojnásobok tukov, viac bielkovín a viac uhľohydrátov oproti pšenici. Je to obilnina výborná na chudnutie. Ovos pomáha aj pri trávení. Glukány pôsobia ako ochranná vrstva na sliznici žalúdka a čriev.

Draslík

Draslík je dôležitý minerálny prvok (alkalický kov), ktorý odborníci na výživu nazývajú makroprvkom, pretože je potrebný pri elektrochemických dejoch v organizme vo veľkých množstvách. Bol objavený pred vyše 100 rokmi, ale o jeho nenahraditeľnosti sa vie pomerne krátky čas.

Artičoka – vďaka cynarínu dá do poriadku pečeň i žlčník

Trváca bylina s mohutným, rozkonáreným koreňom. Byľ je holá, dorastá do výšky 1,0 – 2,0 m. Prízemné listy rastú v ružici, môžu byť 0,8 m dlhé a 0,4 m široké. Byľové listy sú striedavé, široko vajcovité, perovito zárezové, na líci lysé, na rube sivo plstnaté. Úkrojky listov sú vajcovité, bez ostňov. Dolné listy sú krátkostopkaté, horné sediace.

Vitamín B1

Tento vitamín bol zo skupiny vitamínov B objavený ako prvý. V roku 1926 ho v laboratóriu izolovali a o niečo neskôr sa začali pokusy na osobách postihnutých chorobu beri-beri. Vysoké dávky vitamínu B1 zachránili veľa ľudí postihnutých touto chorobou.