3.7 C
Bratislava
pondelok, 22 apríla, 2024

Vplyv moderných technológií na zdravie

Moderná technológia nám v mnohých smeroch zlepšuje život.. Sociálne média, počítače, mobilné telefóny,…. dnes si už bez nich nedokážeme predstaviť deň. Nakupujeme on-line, s priateľmi a rodinou sa rozprávame cez komunikačné aplikácie či sociálne siete a keď dokonca môžeme aj online navštevovať kurzy a prednášky. Aj keď je technológia dobrým pomocníkom a zjednodušuje náš život vyberá si za to svoju daň v podobe nášho zdravia. Aký je vplyv technológií na zdravie?

Vplyv technológií na psychické zdravie

Sociálna izolácia

Aj keď hlavnou úlohou sociálnych sietí je ľudí spájať často dochádza k presnému opaku. V roku 2017 sa uskutočnila štúdia s ľuďmi vo veku  19 – 32 rokov. Ľudia, ktorý trávili na sociálnych sieťach viac času sa cítili viac sociálne izolovaní ako ľudia, ktorí na siete chodili menej často.

Depresia

Priveľa času stráveným na sociálnych sieťach môže viesť k depresii. Väčšina mladých ľudí túži po pochvalných a obdivujúcich komentároch. Dôvod je jednoduchý, chcú si zvýšiť sebavedomie. Nie vždy sú ale komentáre kladné.

Ľudia, ktorí mali na sociálnych sieťach pozitívne interakcie a podporu trpeli depresiou zriedka. Osoby, ktoré mali na sociálnych sieťach negatívne odozvy mali depresiu častejšie alebo boli na depresiu náchylnejšie. Určujúcim faktorom v tomto prípade je kladná alebo záporná interakcia.

Pocit úzkosti

Dlhší čas čakáte na správu od priateľa, alebo stále kontrolujete svoj profil v sociálnej sieti aby ste zistili koľko lajkov vám pribudlo? Nedostali ste ich dosť? Presne toto môže spustiť vo vás pocit úzkosti.

Vplyv technológií na zdravie. Doomscrolling

Doomscrolling

Pod menej známym pojmom doomscrolling sa skrýva ďalší zdravotný problém, ktorý má na svedomí moderná technológia, alebo skôr spôsob ako ju používame. V snahe byť informovaní sa ľudia snažia čítať čo najviac správ (samozrejme na internete), ktoré majú z väčšej časti negatívny charakter. Čítanie o katastrofách spôsobených počasím, streľbe v škole, politike, pandémii,… množstvo negatívnych správ môže viesť nie len k emočným problémom ale aj k vyhoreniu, úzkosti, strate motivácie, depresiám či záchvatom paniky. Tieto stavy môžu viesť k strate chuti do jedla či problémom so spánkom.

Ak už chcete žiť život na sociálnych sieťach pripravte sa aj na negatívne komentáre. To čo na ne zavesíte sa nemusí stretnúť s kladným prístupom verejnosti. Najlepšie ale urobíte ak siete obmedzíte na minimum. Vyberajte si, ktoré správy si prečítate. Je dobré byť informovaný, ale zamerajte sa aj na pozitívne správy. Určite si čas kedy budete počas dňa čítať správy, zrušte sledovanie stránok, ktoré vás príliš stresujú,…

Vplyv technológií na fyzické zdravie

Namáhanie očí

Či už pozeráte do mobilného telefónu alebo monitora počítača v snahe udržať pozornosť namáhate oči. Únava očí, alebo aj syndróm počítačového videnia môže viesť k bolesti hlavy alebo aj krku či ramena.

Blikanie obrazovky, odlesky na monitore, rozostrené písmo,… to všetko núti oči aby stále zaostrovali. Ak si k tomu pridáte zníženú frekvenciu žmurkania (syndróm suchého oka) vaše oči dostávajú zabrať.

Ak sa zameriate na správny odstup obrazovky počítača, osvetlenie miestnosti  a budete dodržiavať pravidlo 20-20-20 môžete namáhanie očí zmierniť.

Pravidlo 20-20-20 – po každých 20 minútach práci na počítači sa na 20 sekúnd pozerajte na objekt vzdialený 20 metrov.

Poškodenie sluchu

Počúvanie hudby cez slúchadlá je možno skvelý nápad ak cvičíte alebo ak si chcete len spríjemniť chvíľu. Nezabúdajte ale, že počúvanie hudby príliš nahlas môže aj nezvratne poškodiť váš sluch.

Dajte prednosť bežným slúchadlám, ktoré sa prikladajú na uši pred tzv štupľami, ktoré sa vkladajú do uší.

Vplyv technológií na zdravie. Bolesť krku

Zlé držanie tela

Či už pozeráte do mobilného telefónu alebo do počítača uvedomte si ako pri tom držíte telo. Hlava naklonená dopredu a dole, ramená zhrbené, lakte v ostrom alebo tupom uhle a zápästia ohnuté hore alebo dole – ak trávite v takejto polohe značnú časť dňa máte o problém so zlým držaním tela postarané.

Najlepšie je obmedziť čas strávený pri počítači pokiaľ to ale nejde zamerajte sa na správne držanie tela. Ergonomické stoličky vám môžu pomôcť zlepšiť držanie tela. Vyhnete sa tak bolestiam svalov, chrbta, krku či rúk. Skôr ako sa pustíte do práce na PC zafixujte sa v správnej polohe a snažte sa ju udržať. Pokiaľ sa do práce príliš pohltíte dajte si občas prestávku, prejdite sa a znova sa správne posaďte. Aj keď vplyv technológie na zdravie nie je priaznivý môže vám ho práve technológia pomôcť zlepšiť.  Existujú rôzne programy a aplikácie, ktoré vám pomôžu správne držať telo pri práci s počítačom.

Ak používate často mobilný telefón nedržte ho v lone ale držte ho pred sebou tak, aby ste nemuseli zohýbať krk. Písanie na mobilnom telefóne môže viesť k bolesti prsta (toho, ktorý najčastejšie používate). Striedajte ich alebo na mobile píšte pomocou dotykového pera.

 

Problémy so spánkom

Negatívny vplyv technológií na zdravie a hlavne spánok je už dobre známy. Modré svetlo, ktoré obrazovky počítača, televízie alebo smartfónu vyžarujú narúša cirkadiánny rytmus tela. Večer sa v organizme zvyšuje hladina hormónu melatonínu, ktorý zvyšuje ospalosť. Prirodzene sa začína produkovať hneď ako sa začne stmievať. Modré svetlo tvorbu melatonínu spomaľuje až zastavuje. Takže, keď vypnete počítač a chcete ísť spať nemusí sa vám to podari. Ak to párkrát zopakujete môže dôjsť k zmene režimu spánku, problémom so zaspávaním a zníženiu kvality spánku.

Aspoň hodinu až dve predtým ako pôjdete spať prestaňte používať zariadenia, ktoré produkujú modré svetlo. Aj keď existujú filtre, ktoré tento typ svetla blokujú alebo si môžete zapnúť nočný režim v zariadení riziko nekvalitného spánku nemusíte znížiť. Správy, ktoré si tesne pred spánkom prečítate, hra, ktorú hráte alebo práca, na ktorej ste robili vás môže rozrušiť a miesto hormónu spánku sa začne do tela vyplavovať adrenalín.

Rozlišujte aj medzi interaktívnymi a pasívnymi aktivitami. Pasívne aktivity sú tie, ktoré si vyžadujú minimálnu alebo žiadnu aktivitu (čítanie elektronických kníh, počúvanie hudby, sledovanie filmu,…). Vďaka nim sa môžete uvoľniť, odreagovať od každodenných starostí a lepšie zaspať. Interaktívne aktivity sú tie, ktoré vás „vtiahnu do deja“. Patria sem chatovanie, sociálne siete alebo hranie hier. Tento typ aktivít môže narušiť váš spánok.

Vplyv technológií na deti. Únava

Znížená fyzická aktivita

Hodiny pred počítačom, hranie hier, chatovanie, sledovanie správ alebo sociálnych sietí sú sedavé aktivity. Sedavý životný štýl má na ľudský organizmus množstvo negatívnych účinkov ako srdcovo-cievne problémy, obezita, znížená imunita  alebo diabetes 2. typu.

Na druhú stranu zas používanie mobilných telefónov môžu čas sedenie pred počítačom skrátiť. Maily alebo správy vám môžu chodiť aj na mobil. Nemusíte sedieť pri počítači a čakať kedy vám prídu a môžete sa pokojne venovať športu. Ak pri športe nenosíte mobil pri sebe môžete investovať do inteligentných hodiniek, ktoré vás na prichádzajúci mail upozornia.

Nájdite si čas na cvičenie. 150 minút miernej fyzickej aktivity alebo 75 minút intenzívnej aktivity týždenne sa odporúča pre dospelých ľudí.

 

Vplyv technológií na zdravie detí

Detský mozog sa stále vyvíja a z tohto dôvodu môže byť citlivejší na vplyv technológií než mozog dospelých ľudí. Samozrejme, že aj oni môžu mať problémy s držaním tela, bolesťami chrbta, unavené oči alebo bolesti hlavy.  Štúdia z roku 2018 zaznamenala ďalšie možné nežiaduce účinky detí, ktoré nadmerne používajú technológie.

  • horší prospech v škole
  • nedostatok pozornosti
  • nízka kreativita
  • oneskorenie vo vývoji reči
  • oneskorený sociálny a emočný vývoj
  • fyzická nečinnosť – nadváha, obezita
  • zlá kvalita spánku
  • zhoršená sociálna interakcia
  • agresívne správanie
  • závislosť na technológiách

Vplyv technológií na zdravie detí

Technológie a ADHD

Ďalšia štúdia zas potvrdila súvislosť medzi používaním digitálnych technológií a rozvojom symptómov ADHD u dospievajúcich detí. Stále je ale málo dôkazov, že ADHD a nadmerné používanie technológií spolu súvisia.

Minimalizovať vplyv technológií na zdravie detí môžete. Sledujte čas, ktorý trávia pred počítačmi alebo s mobilnými telefónmi. Deti od 2 do 5 rokov by nemali pred obrazovkou tráviť viac ako hodinu denne. Staršie deti by nemali stráviť viac ako 2 hodiny denne.

Nájdite si každý deň čas bez technológií a strávte ho spolu. Hrajte sa, choďte na vychádzku,… strávte čas spolu bez toho aby vás rušil počítač alebo mobilný telefón.

Uprednostnite osobné interakcie pred online interakciami. Deti by mali mať kamarátov reálnych a nie na sociálnych sieťach.

Choďte deťom príkladom a obmedzte čas na počítači na minimum.

Predstaviť si dnes svet bez modernej technológie je takmer nemožné. Navigácie, turistické mapy, e-maily, nakupovanie, komunikácia s priateľmi aj keď sú na opačnom konci sveta, … to všetko nám život uľahčuje a aj spríjemňuje.

Vplyv technológií na zdravie detí aj dospelých sa stále skúma. Aj keď výsledky nemusia byť kladné určite ich nezatracujte. Správnym používaním a dodržiavaním pravidiel  môžete vplyv technológií na zdravie minimalizovať. Navyše, existujú rôzne programy a aplikácie, ktoré vám môžu pripomínať, že je čas vstať od počítača, sedieť správne, nezabudnúť žmurkať,… Iný typ aplikácií zas využijete ak máte zdravotné problémy (aplikácie pre cukrovkárov, na meranie tlaku, pre nepočujúcich,..) a ďalšie vás zas môžu motivovať v cvičení.

ZDROJ:

webmd.com/balance/what-is-doomscrolling

medicalnewstoday.com/articles/negative-effects-of-technology#summary

kaspersky.com/resource-center/preemptive-safety/impacts-of-technology-on-health

Obrázky: freepik.com

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY