14.2 C
Bratislava
streda, 29 mája, 2024

Fakty a mýty: Cukor

Cukor je v súčasnom svete zdravého jedla, zdravého životného štýlu a chudnutia nepriateľom číslo jedna. Donedávna bola upriamená pozornosť na tuky, dnes je to cukor, ktorý nám vraj veľmi škodí. Aj keď nejde o zložku potravy s vysokým obsahom živín a jeho konzumácia môže mať negatívny vplyv na zdravie existuje množstvo mýtov a poloprávd o cukre. Ako to s cukrom a sacharidmi naozaj je?

 Cukor

Cukor dnes nájdete asi v každej jednej potravine. Skrýva sa pod rôznymi názvami ako sacharidy, glukóza, fruktóza, škrob, celulóza či laktóza. Ide je rozpustný uhľohydrát, ktorého molekula pozostáva z atómov uhlíka, vodíka a kyslíka. Aj keď neobsahuje žiadne nebezpečné látky stal sa nebezpečným. Cukor chutí sladko a lahodne, dáva úžasnú a neodolateľnú chuť mnohým pokrmom, ak sa ale konzumuje vo väčšej miere môže negatívne vplývať na organizmus a jeho zdravie. Za akých podmienok nám táto zložka potravy škodí?

Fakty a mýty

Cukor je návykový

Názory odborníkov sa na toto tvrdenie líšia. Cukry aktivujú centrum odmeňovania v mozgu, čím dochádza k tvorbe dopamínu, hormónu, ktorý spôsobuje že sa cítime dobre. Z tohto hľadiska ide o látku, ktorá by sa mohla zaradiť medzi návykové látky. Pravdou ale je, že čistí cukor by ste len tak sám nejedli. Ak siahnete napríklad po čokoláde je tam aj chuť smotany (tuk), spôsob akým sa rozpúšťa v ústach, jemná chuť kakaa,… všetky tieto faktory spolu spôsobia, že po nej siahnete znova a znova. Samotný cukor na vine nebude. Ľudia jedia jedlo, ktoré obsahuje cukor lebo im chutí. Cukor nie je návykový, aj keď spôsobuje potešenie nejde o závislosť.

Veľa cukru je dôvodom hyperaktivity u detí

Jeden z bežných mýtov, ktorý sa ale nezakladá na pravde. Doteraz žiadna štúdia toto tvrdenie nepotvrdila. Za hyperaktivitu detí cukor nie je zodpovedný.

Deti s ADHD (porucha pozornosti a hyperaktivita) a cukor sa často dáva do súvislosti aj v súčasnosti. Táto sladká zložka potravín ale ADHD nespôsobuje a ani ho nezhoršuje.

Cukor. Diabetes

Cukor spôsobuje cukrovku

Nie. Aj keď pri cukrovke ide o hladinu cukru v krvi nespôsobuje ju konzumácia cukru. Vysoká konzumácia sacharidov ale môže byť dôvodom vzniku obezity a tá už je rizikovým faktorom pre vznik cukrovky.

Ovocie obsahuje veľa cukru, preto by sa malo konzumovať s mierou

V prvom rade je potrebné si uvedomiť rozdiel medzi prirodzene sa vyskytujúcim a pridaným cukrom. V ovocí sa nachádza prirodzený cukor, nik ho tam nepridal, jednoducho tak ovocie narástlo. Okrem cukru sa v ovocí ale nachádza aj veľa vitamínov, vlákniny, antioxidantov a ďalších živín, ktoré organizmus potrebuje.

Problematický je pridaný cukor, ktorý nájdete v množstve spracovaných potravín. Kompóty, džúsy, kupované ovocné šťavy,… tieto a aj množstvo ďalších potravín obsahuje síce ovocie ale aj pridané cukry, ktoré už môžu za naberanie na hmotnosti.

Vyhnúť sa konzumácii cukru nie je ťažké

Opak je pravdou, nájdete ho naozaj všade. Ak sa v snahe schudnúť chcete vyhnúť cukru asi by ste nemohli nič jesť. Skrýva sa pod rôznymi názvami ako nektár, trstinová šťava, dextróza, glukóza, galaktóza, kukuričný sirup, melasa, sacharóza, fruktóza,… Nájdete ho aj v cereáliách, nízkotučných jogurtoch, omáčkach,… Často sa pridáva do potravín s nízkym obsahom tuku pre vylepšenie chuti.

Ak chcete príjem cukru minimalizovať najlepšie urobíte ak si budete jedlo pripravovať doma sami. Nepoužívajte pri tom žiadne polotovary, hotové omáčky atď.

Sacharidy spôsobujú rakovinu, alebo podporujú rast rakovinového nádoru

Pre rakovinové bunky je typické ich rýchle delenie sa. Na to spotrebujú veľké množstvo energie, ktorú môžu získať aj z cukrov. Aj keď to znie logicky nie je to pravda. Zdravé aj rakovinové bunky potrebujú cukor ako zdroj energie. Samotný cukor by im ale prežitie nezabezpečil. Potrebujú aj ďalšie živiny ako tuky alebo aminokyseliny. Neexistuje žiadny vedecký dôkaz o tom, že obmedzenie príjmu cukrov by zabránilo vzniku rakoviny prípadne by zastavilo rast nádoru. Či je vzťah medzi konzumáciou cukrov a rakovinou sa stále preveruje. Niektoré štúdie potvrdili prepojenie medzi vyššou konzumáciou cukrov a zvýšením rizika vzniku rakoviny.

Hnedý cukor

Umelé sladidlá sú výbornou náhradou cukru

Umelé sladidlá sa môžu zdať byť lepšie ako klasický cukor. Pravdou ale je, že patria zatiaľ medzi novinku, ktorej účinok nie je ešte dôkladne overený. Umelé sladidlá, podľa posledných výskumov, môžu riziko vzniku cukrovky 2. typu zvýšiť. Užívanie umelých sladidiel môže spôsobiť inzulínovú rezistenciu.

Cukor je vysoko spracovaná potravina

Nie, opak je pravdou. Táto sladká zložka sa získava z rastlín (cukrová repa, cukrová trstina). Šťava z plodín skryštalizuje, odstredí sa a vysuší. Týmto spôsobom si môžete urobiť cukor aj doma.

Hnedý cukor je zdravší ako biely

Nie. Rozdiel medzi nimi je len v spôsobe spracovania. Biely cukor sa viackrát preperie a vysuší, čím sa zbaví melasy a teda aj hnedastého sfarbenia. Hnedý cukor obsahuje aj malé množstvo melasy. Faktom ale je, že organizmus strávi každý cukor rovnako, či ide o hnedý alebo biely cukor.

Cukor nie je strašiak, ktorému by ste sa mali vyhýbať. V primeranom množstve ho náš organizmus potrebuje ako rýchly zdroj energie. Potrebuje ho každá jedna bunka. Problémom je konzumácia väčšieho množstva cukru než organizmus potrebuje a keďže dnes je cukor naozaj v každej potravine  skonzumovať ho viac ako potrebujeme nie je ťažké. Určite nevynechajte zo svojho jedálnička ovocie. Okrem cukrov obsahuje aj množstvo živín dôležitých pre organizmus. Vyhnite sa potravinám, ktoré obsahujú pridané cukry (v akejkoľvek forme).  Potraviny bez cukru tiež nemusia byť vždy dobrou voľbou. Môžu obsahovať umelé sladidlá alebo tuky, ktoré ich chuť vylepšujú a z tohto hľadiska môžu byť pre organizmus škodlivejšie. Zamerajte sa na zloženie potravín, prečítajte si čo všetko obsahujú a ľahšie tak zistíte či miesto „zlého“ cukru neobsahujú viac „zlých“ tukov.

ZDROJ

medicalnewstoday.com/articles/medical-myths-all-about-sugar#6.-Sugar-causes-cancer

wellandgood.com/sugar-myths/

nib.com.au/the-checkup/sugar-facts-vs-myths

Obrázky: pixabay.com

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY