23.8 C
Bratislava
štvrtok, 23 mája, 2024

Vitamíny dôležité pre tehotné ženy

Tehotenstvo je obdobím, kedy by sa mali ženy zamerať viac na stravu a hlavne na príjem vitamínov a minerálov. Okrem vlastného zdravia musia dbať aj na zdravie plodu, jeho správny rast a vývoj. Nedostatok živín počas tehotenstva môže mať za následok komplikácie počas tehotenstva a aj pôrodu a neraz môže aj za problémy s otehotnením. Aké vitamíny pre tehotné ženy sú najlepšie?

Počas tehotenstva nemusíte jesť za dvoch určite by ste sa ale mali zvýšiť príjem vitamínov, minerálov a živín. Najlepšou formou doplnenie potrebných živín je zdravá a pestrá strava. Nie vždy ale postačuje. Prenatálne vitamíny vám môžu pomôcť tento deficit znížiť. Vitamíny pre tehotné sú síce určené pre ženy v druhom stave ale určite sa o ich užívaní poraďte najskôr s lekárom.

Pokiaľ sa rozhodnete zdravo stravovať pridajte do svojho jedálnička potraviny, ktoré obsahujú vo väčšej miere vitamíny, ktoré váš organizmus a vyvíjajúci sa plod potrebujú. Na ktoré vitamíny by ste sa mali zamerať?

Vitamíny pre tehotné

Kyselina listová (vitamín B9)

Kyselinu listovú by ste mali začať užívať už pred počatím. Zabraňuje vzniku vrodených chýb mozgu a miechy plodu (defekty neurálnej trubice), ktoré sa začínajú vyvíjať v začiatku tehotenstva (kedy často ani netušíte, že ste už tehotná). Preto je dobré mať  v tele dostatok vitamínu B9 ešte skôr ako otehotniete. Podľa niektorých štúdií môže dostatok kyseliny listovej predchádzať srdcovým chorobám plodu, rázštepu pery, podnebia alebo chrbtice.

Odporúčaná denná dávka pre tehotné ženy sa pohybuje od 400 do 600 μg. Najlepším zdrojmi kyseliny listovej je

  • listová zelenina
  • brokolica, špenát, kapusta, paradajky,…
  • kvasnice
  • fermentované mliečne výrobky
  • orechy (vlašské, pistácie)

Vitamín B12 (kobalamín)

Počas tehotenstva sa zvyšuje objem krvi tehotných žien. Vitamín B12 pre tehotné ženy je preto veľmi dôležitý. Podieľa sa na krvotvorbe, podporuje vstrebávanie železa a podporuje aj správnu funkciu reprodukčného systému u žien. Vitamín je nevyhnutný pre správny vývoj nervovej sústavy plodu a podieľa sa aj na delení buniek.

Nedostatok vitamínu B12 môže viesť k vrodeným chybám nervovej sústavy plodu a problémom v tehotenstve.

Veľa vitamínu B12 nájdete v

  • hovädzom alebo bravčovom mäse, hydine
  • mliečnych výrobkoch
  • vajciach

Železo

Minerál, ktorý potrebuje organizmus na tvorbu hemoglobínu. Vďaka hemoglobínu sa dostáva kyslík z pľúc do orgánov a tkanív. Keďže kyslík potrebuje aj plod je dôležité aby ste mali dostatok železa. Tehotné ženy potrebujú dvakrát viac železa ako pred tehotenstvom. Okrem zvýšeného množstva krvi v organizme je železo potrebné aj na vývoj placenty a potrebuje ho aj dieťa na tvorbu vlastnej krvi.

Dobré je užívať železo aj s vitamínom C, ktorý podporuje vstrebateľnosť železa.

Nedostatok železa môže viesť k anémii (chudokrvnosť), zvýšenej únave matky alebo vyvolať predčasný pôrod. Deficit železa sa spája aj s nízkou pôrodnou hmotnosťou dieťaťa.

Železo nájdete v

  • chudé mäso
  • listová zelenina
  • orechy
  • sušené ovocie, hrozienka

Vitamíny pre tehotné. Orechy

Vápnik

Vitamíny pre tehotné ženy často obsahujú aj vápnik. Dajte si ale pozor ako ho užívate. Vápnik môže brániť vstrebávaniu železa, preto by ste tieto dve živiny nemali užívať naraz.

Tento minerál je dôležitý pre udržanie zdravých kostí a zubov u dospelých ľudí. Plod v maternici ho potrebuje taktiež pre správny vývoj kostí a zubov. Podporuje aj vývoj srdca, svalov a nervov.

Nedostatok vápnika počas tehotenstva nezbadáte hneď, ale až o pár rokov. Vápnik, ktorý chýba na vývoj plodu si organizmus berie od vás a dáva ho dieťaťu. Neskorším príznakom deficitu tohto minerálu je osteoporóza, teda rednutie kostí.

Vápnik sa nachádza hlavne v

  • mlieko a mliečne produkty
  • brokolica, kel
  • chia semienka, mandle, sezamové semienka

Vitamín D

Podporuje vstrebávanie vápnika. Taktiež reguluje množstvo kyseliny listovej a vápniku v krvi. Podporuje imunitu, rast kostí a zubov. Plod potrebuje vitamín D aj pre správny vývoj svalov a nervov.

Nedostatok vitamínu D zvyšuje riziko ochorenia, čo môže byť problém ako pre matku tak aj pre plod.

Vitamín D môžete získať zo slnečného žiarenie ale nájdete ho aj v niektorých potravinách

  • mastné ryby
  • vajcia
  • mlieko
  • červené mäso

Jód

Jód je dôležitým minerálom, ktorý je potrebný na tvorbu hormónov štítnej žľazy. Počas tehotenstva sa tento minerál podieľa na vývoji nervového systému plodu a podporuje aj vývoj štítnej žľazy dieťaťa.

Nedostatok jódu môže spôsobiť vývojové poruchy plodu alebo viesť k potratu.

Jód nájdete v potravinách ako

  • morské riasy
  • mlieko, mliečne výrobky
  • jodizovaná soľ
  • treska, tuniak
  • vajcia

Omega-3 mastné kyseliny (DHA)

Aj keď omega-3 mastné kyseliny nie sú vitamíny sú pre zdravý a správny vývoj plodu dôležité. Sú dôležité pre správny vývoj zraku a mozgu plodu a podieľajú sa aj na správnom fungovaní kardiovaskulárneho systému.

Nedostatok omega-3 mastných kyselín môže byť dôvodom predčasného pôrodu. Zvýšiť príjem týchto živín by ste mali hlavne v poslednom trimestri tehotenstva. Omega-3 kyseliny prechádzajú aj do materského mlieka čím sa dostanú do organizmu novorodenca.

Zdrojom omega-3 mastných kyselín sú

  • morské živočích, losos, makrela,…
  • orechy

Vitamíny pre tehotné

Probiotiká

Probiotiká sú dôležité pre udržanie zdravého črevného mikrobiómu. Nie len že zlepšujú trávenie a vstrebávanie vitamínov, minerálov a ďalších živín do organizmu matky ale vplývajú aj na plod. Probiotiká podporujú správny vývoj imunitného systému plodu. Oplatí sa užívať ich aj v období dojčenia, kedy znižujú riziko vzniku atopického ekzému, alergie alebo astmy u detí.

Organizmus tehotných žien má vyššie nároky na príjem vitamínov a minerálov. Vitamíny pre tehotné ženy by mali tieto nároky pokryť. Určite ale po výživových doplnkoch nesiahajte svojvoľne. Pred ich používaním sa poraďte s lekárom, ktorý vám na základe testov môže povedať presne, ktorý vitamín vám chýba, prípadne vám odporučiť konkrétny produkt.

Nadbytok vitamínov

Tak ako nedostatok vitamínov aj ich nadbytok môže spôsobiť problém. Tehotné ženy by mali byť v ich užívaní opatrné a určite neprekračovať odporúčané dávkovanie. Problémom sú hlavne vitamíny rozpustné v tukoch, ktorých nadbytok zostáva v organizme.

Napríklad vitamín A je dôležití pre správny vývoj niektorých orgánov a kostru  plodu. Jeho nadbytok ale môže viesť k vrodeným chybám. Rovnako si dajte pozor aj pri vitamíne K.

Nedarí sa vám otehotnieť

Niektoré vitamíny a minerály podporujú plodnosť. Aj keď je ich účinok obmedzený môžu vám pomôcť. Patria medzi ne zinok, kyselina listová a selén (podporuje tvorbu spermií). Možno ste už počuli aj o bylinke Kotvičník zemný, ktorý sa používa na podporu plodnosti predovšetkým u mužov.

ZDROJ

mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/prenatal-vitamins/art-20046945

nhs.uk/pregnancy/keeping-well/vitamins-supplements-and-nutrition/

marchofdimes.org/find-support/topics/pregnancy/vitamins-and-other-nutrients-during-pregnancy

Obrázky: undplash.com

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY