26.1 C
Bratislava
utorok, 16 júla, 2024

Fakty a mýty: Vitamíny a minerály

O tom, že vitamíny a minerály sú zdravé sa vie veľa. Vitamíny sú zlúčeniny, ktoré si ľudský organizmus nedokáže vytvoriť a je preto odkázaný na ich príjem zvonka formou stravy. Taktiež sú to látky, ktorých nedostatok v organizme vedie k poškodeniu zdravia. V snahe mať dostatok vitamínov často siahneme po doplnkoch výživy. Denne po nich siahnu milióny ľudí na svete a aj u nás. Naozaj ich ale všetci potrebujú?

Nedostatok vitamínov je zodpovedný za množstvo chorôb a poruchami biochemických procesov, ktoré v závažných prípadoch môžu byť nezvratné. Skorbut, ochorenie námorníkov je následkom nedostatku vitamínu C. Ak máte nedostatok vitamínu B1 môžete dostať ochorenie beri-beri alebo krivicu, ktorá vzniká pri nedostatku vitamínu D.

Či máte dostatok vitamínov v organizme sa dá zistiť len rozborom krvi. Ak začnete pociťovať nejaké príznaky súvisiace s ich nedostatkom ide už o vážnejší problém. Keďže sa vitamíny a minerály získavajú hlavne z ovocia a zeleniny veľa ľudí siahne hlavne v zimnom období po vitamínoch vo forme doplnkov stravy. Ide naozaj o dobrý ťah alebo ste len podľahli reklame? Naozaj treba dopĺňať vitamíny aj keď máte pestrú stravu?

Fakty a mýty

Každý človek by mal denne užívať vitamínové doplnky

Nie. Ak máte pestrý jedálniček a konzumujete aj ovocie a zeleninu máte dostatok vitamínov a aj minerálov. Výhodou prijímania vitamínov v strave je aj fakt, že spolu s nimi prijímate aj množstvo iných živín, ktoré sú prospešné pre udržanie zdravia. Vitamíny vo forme doplnkov stravy tieto živiny nemajú.

Užívanie vitamínov je vhodné pri niektorých špecifických zdravotných stavoch. Kyselina listová je vhodná pre tehotné ženy, pre ľudí s anémiou je zas vhodné užívať železo. Ak vás práve teraz trápi prechladnutie alebo chrípka a chcete sa z ochorenia čo najrýchlejšie dostať je vhodné siahnuť po vitamíne C. Ak máte alergiu na mlieko môžete užívať doplnky s vitamínom D a vápnik. Vitamín B12 sa zas odporúča užívať vegánom. Pokiaľ ste ale zdraví a konzumujete všetko  vitamíny užívať nemusíte.

Ak užívam vitamíny a minerály nemusím sa starať o svoj jedálniček.

Užívanie vitamínov a minerálov neznamená, že môžete čokoľvek. Strava bohatá na tuky a sacharidy môže viest k rôznym iným zdravotným problémom (obezita, cukrovka,…) Vitamíny vám síce nebudú chýbať ale negatívny vplyv zlej stravy na váš organizmus to nezastaví.

Vitamíny a minerály. Vitamín E

Denné užívanie vitamínov a minerálov je neškodné

Nie je to úplne pravda. Aj keď sa často hovorí o nedostatku vitamínov pravdou je, že v našich končinách týmto problémom ľudia netrpia. Máme tu dostatok pestrej stravy a je prístupná každému. Užívanie vitamínov a minerálov môže celkom ľahko viesť k ich predávkovaniu (vitaminóza). Stačí ak si dáte doplnky výživy, cereálie obohatené o vitamíny a nejakú tyčinku (cukríky), ktorá má pridané ďalšie vitamíny. Ani neviete ako a máte v tele vitamínov nadbytok, hlavne ak ich týmto spôsobom prijímate dlhodobo. S niektorými vitamínmi a minerálmi sa to ale preháňať neoplatí. Priveľa vitamínu A môže poškodiť pečeň a u tehotných žien vedie k vrodeným chybám plodu. Nadbytok vitamínu B6 poškodzuje nervy a známy vitamín C sa z antioxidantu zmení na prooxidant. Priveľa vitamínu D môže spôsobiť nevoľnosť, zvracanie, bolesť kostí a obličiek.

Ak budem užívať vitamíny a minerály budem mať dostatok energie

Pokiaľ vediete nezdravý životný štýl (stres, nedostatok fyzickej aktivity, problémy so spánkom, …) a cítite nedostatok energie užívanie vitamínov vám s tým nepomôže. Pokiaľ je ale vaša únava spôsobená ochorením, napríklad anémiou (chudokrvnosť) môže vám užívanie železa energiu vrátiť.

Ak mám mizernú náladu mám málo vitamínu D

Podľa niektorých štúdií vitamín D hrá celkom dôležitú úlohu pri tvorbe serotonínu, ktorému sa hovorí aj hormón šťastia. Podľa toho sa zdá, že existuje súvislosť medzi hodnotami vitamínu D a poruchami nálady. Výsledky ale nie sú úplne presvedčivé. Vitamín D je vitamín, ktorý sa vytvára pri slnečnom svetle. Pritom samotný pekný slnečný deň vie zlepšiť náladu každému.

Vitamíny a minerály. Doplnky stravy

Užívanie doplnkov vitamínov a minerálov je bezpečné, preto lebo vitamíny sú prírodné

Vitamíny a aj minerály pochádzajú z prírody ale v doplnkoch stravy môžete nájsť aj synteticky vyrábané vitamíny. Navyše, ide o vitamíny vo forme tabletiek takže, aj keď majú prírodný pôvod sú spracované. Prešli viacerými spôsobmi spracovania a s prírodou už nemajú veľa spoločného. Aj arzén sa nachádza v prírode a keďže ide o látku, ktorá spôsobuje rakovinu asi by ste ju nezjedli len preto, že je prírodná. Ak chcete prijímať len prírodné vitamíny a mineráli zamerajte sa na stravu.

Nemusím povedať lekárovi, že užívam doplnky vitamínov a minerálov

Lekára by ste mali informovať o užívaní vitamínov, minerálov a v podstate o každom doplnku stravy, ktorý užívate. Niektoré vitamíny môžu interagovať s liekmi, ktoré užívate. Niektoré môžu účinnosť liekov zvyšovať iné zas môžu ich účinok tlmiť.

Vitamíny a minerály sa majú užívať nalačno

Nie, aspoň nie všetky. Vitamíny skupiny B a vitamín C sú rozpustné vo vode. Tie môžete pokojne užiť nalačno a zapiť vodou. Vitamíny, ktoré sú rozpustné v tukoch (vitamín A, D, E a K) by ste mali užívať po jedle. Ak ich užijete nalačno a zapijete len vodou nemusíte z nich získať nič.

ZDROJ:

everydayhealth.com/vitamin-d/vitamin-d-myths-and-facts/

askabiologist.asu.edu/content/vitamin-facts-and-myths

medicineshoppe.ca/en/article/common-myths-about-vitamins-and-minerals#section3

henryford.com/blog/2016/03/8-myths-about-vitamin-supplements

Obrázky: Pixabay

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY