27.1 C
Bratislava
pondelok, 17 júna, 2024

Fakty a mýty: Kolagén

Kolagén je látka, ktorá sa bežne tvorí v ľudskom organizme. Nachádza sa v celom organizme, v kĺboch, väzivách, pokožke, cievach ale aj v očiach. Slovo kolagén má pôvod v gréckom slove kólla, čo v preklade znamená lepidlo. A presne tak sa aj správa, v organizme funguje ako spojivo. Kolagén je bielkovina s najväčším zastúpením, z celkového množstva bielkovín je až 30% kolagénu.

Kolagén a pokožka

Aj keď sa kolagén nachádza v celom organizme najčastejšie sa spája s pokožkou a udržaním mladistvého vzhľadu pleti. Produkcia kolagénu v organizme vekom klesá. Pokles tvorby kolagénu začína už okolo 20 – 30 roku života. Predpokladá sa, že každý rok po 20 roku života klesne tvorba kolagénu v organizme o 1%. Strata elasticity, ovisnutá pleť, prvé vrásky,… to všetko sú znaky nedostatku hyalurónu a samozrejme aj kolagénu. Aj keď ich organizmus vyrába v menšej miere, presúva ich do orgánov, ktoré pre prežitie viac potrebujeme. V prípade kolagénu sú to hlavne kĺby a väzy. Práve z toho dôvodu čoraz viac siahajú ľudia po doplnkoch výživy alebo krémoch na omladenie pokožky s obsahom kolagénu. Fungujú ale kolagénové doplnky naozaj?

Fakty a mýty

Doplnky výživy s kolagénom nefungujú.

Áno aj nie. Záleží to od toho aký kolagén užívate. Pravdou je, že molekula kolagénu v prirodzenom stave je veľká (označuje sa aj ako super molekula) a náš tráviaci trakt ju nedokáže vstrebať.

Ak ale siahnete po hydrolyzovanom kolagéne vstrebávanie molekúl vás trápiť nemusí. Hydrolýza je technologický postup, pri ktorom sa veľká molekula kolagénu rozloží na menšie molekuly čím vzniká hydrolyzovaný kolagén. Menšie molekuly, alebo aj kolagénové peptidy sú ľahšie vstrebateľné a dokážu sa tak dostať do krvného obehu. Organizmus s kolagénovými peptidmi po vstrebaní zaobchádza ako s každou inou zložkou, ktorú získa z potravy – pošle ich tam, kde ich je nedostatok. Bielkovina sa tak môže dostať do vašich kĺbov, pokožky, kostí, mozgu, nechtov,…

Morský kolagén je lepší ako hovädzí

Nie. Oba druhy kolagénu (hovädzí aj morský) organizmus rovnako strávi a aj ich účinky sú rovnaké. Jediný rozdiel medzi nimi je v osobných preferenciách. Ak ste vegetariáni alebo vegáni hovädzí, kurací či iný kolagén zo živočíchov nebude pre vás. Na trhu ale nájdete aj kolagény, ktoré sa získavajú z rastlín.

Kolagén. Koleno

Kolagén ako kolagén. Každý hydrolyzovaný kolagén je rovnaký

Nie. Existuje až 28 typov kolagénu. Nie všetky sa ale v ľudskom organizme nachádzajú. Medzi tie najznámejšie patria kolagény typu I, II a III. Každý z nich sa nachádza niekde inde

  • Kolagén typu I – tvorí až 80% všetkého kolagénu v organizme. Nachádza sa v koži, kostiach, zuboch, šľachách, väzivách a orgánoch. Práve tvorba tohto typu kolagénu začína klesať už po 20 roku života.
  • Kolagén typu II – nachádza sa v kĺboch, v chrupavkách. Ak hľadáte typ kolagénu, ktorý by vám pomohol zlepšiť pohyblivosť zaobstarajte si doplnky výživy s kolagénom typu II.
  • Kolagén typu III – nachádza sa v svaloch, orgánoch, cievach a aj v pokožke.

Výživový doplnok s kolagénom si kupujte v závislosti od požadovaných výsledkov. Ak chcete zlepšiť stav pokožky, oddialiť tvorbu vrások a vrátiť pleti mladší vzhľad zaobstarajte si kolagén typu I a III. Pokiaľ hľadáte kolagén pre problémy s pohybom bude pre vás vhodnejší kolagén typu II.

Užívam proteíny a keďže je kolagén tiež bielkovina nemusím ho užívať.

Nie, toto nie je pravda. Dôvod je trochu zložitejší. Bielkoviny (proteíny) sú tvorené aminokyselinami. Organizmus si z aminokyselín dokáže vytvoriť potrebné bielkoviny. Aby mohla vzniknúť molekula kolagénu je dôležité aby ste mali dostatok aminokyselín v správnom pomere. Na vznik kolagénu potrebujete až 18 aminokyselín. Získať ich ešte aj v správnom pomere môže byť ťažšie. Vhodnejšie je užívať hydrolyzovaný kolagén, ktorý organizmus jednoducho vstrebe a krvným obehom sa dostane do pokožky či chrupavky.

Výsledky uvidíte a aj pocítite skôr keď budete užívať hydrolyzovaný kolagén ako keby ste konzumovali proteíny a čakali kým sa v organizme vytvorí správny pomer aminokyselín pre vznik kolagénu.

Kolagén. Proteíny

Polypeptidy kolagénu sa vstrebávajú lepšie ako peptidy

Nie. Slovo polypeptidy v preklade znamená len veľa peptidov. Stále ale ide len o peptidy, ktoré pochádzajú z hydrolyzovaného kolagénu. Peptidy organizmus vstrebe ľahšie a efektívnejšie než celé molekuly kolagénu. Takže, ak vám bude niekto ponúkať doplnky výživy s polypeptidmi kolagénu, ktoré sa lepšie vstrebávajú neverte mu. Zamerajte sa len na typ kolagénu a na to, či je hydrolyzovaný.

Užívanie doplnkov výživy s kolagénom neúčinkuje. Ide len o módny výstrelok

Užívanie doplnkov výživy ale aj krémov s kolagénom účinkujú. Potvrdzujú to aj rôzne štúdie. Po 12 týždňoch užívania kolagénu sa zvýšila hydratácia, pružnosť a aj pevnosť pleti. Pravdou je, že kolagénové peptidy v krémoch a sérach sa nedokážu dostať do hlbších vrstiev pokožky, preto je dobré užívať kolagén aj vo forme výživových doplnkov, čím sa kolagén dostane do pokožky „z vnútra“.

Kolagénové peptidy nedoplnia do organizmu túto bielkovinu ale prinútia organizmus vytvárať kolagénu viac. Doplnky výživy sa zameriavajú na naštartovanie produkcie kolagénu. V závislosti od typu kolagénu (typ I, II alebo III), ktorý užívate sa tak môže spustiť tvorba tejto bielkoviny v pokožke, chrupavke, svaloch,….

Kolagén nie je jedinou zložkou, ktorú pre udržanie si mladistvého vzhľadu potrebujete. Pri syntéze kolagénu je potrebný aj vitamín C. Ak ho máte nedostatok kolagén sa v organizme vytvárať nebude.

Zdroj

renewalliance.com/blogs/i/collagen-supplement-facts-and-myths

genuinehealth.ca/blogs/genuine-hub/6-collagen-myths-busted

hollandandbarrett.com/the-health-hub/vitamins-and-supplements/supplements/collagen/guide-collagen-types/

Obrázky: unsplash.com

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY