25.8 C
Bratislava
pondelok, 27 mája, 2024

Kolagén – ktorý je ten najlepší?

Kolagén je najhojnejšie zastúpená bielkovina v ľudskom organizme. Tvorí približne 30% z celkového množstva bielkovín. Najčastejšie sa spája s kožou ale svoje nezastupiteľné miesto aj vo svaloch, kostiach, väzoch, šľachách a ďalších spojivových tkanivách. Nájdete ho aj v orgánoch, krvných cievach a črevnej výstelke.

Čo je kolagén

Kolagén je bielkovina tvorená aminokyselinami. Najhlavnejšie aminokyseliny kolagénu sú prolín, glycín a hydroxyprolín, ktoré vytvárajú trojitú špirálu (molekula kolagénu). Molekuly kolagénu (trojité špirály) sa navzájom spájajú a vytvárajú sieť. Týmto spôsobom dodáva kolagén štruktúru, pevnosť a textúru tkanivám v organizme a samozrejme aj pokožke.

Tvorba kolagénu v organizme vekom klesá. Prvé vrásky, stuhnuté väzy a šľachy, bolesť kĺbov či problémy s trávením môžu byť znakom nedostatku kolagénu. Ako sa molekuly kolagénu rozkladajú, sieť, ktorú vytvorili má trhliny a tkanivo stráca svoju štruktúru a pevnosť.

Táto bielkovina sa v koži nachádza v strednej vrstve (dermis) kde vytvára niečo ako vlastnú vrstvu kože. V kombinácii s elastínovými vláknami a kyselinou hyalurónovou udržuje pleť pevnú, hladkú a elastickú. Okolo 30 roku života začína produkcia kolagénu prirodzene klesať.

K rozpadu kolagénu a kolagénových vlákien môže dochádzať aj z nedostatku kyseliny hyalurónovej, ktorá je „zásobárňou“ vody pre kolagén. Ak je hyalurónu v pokožke nedostatok kolagén sa rozpadá.

Kolagén, pleť

Typy kolagénu

Doteraz je známych 28 typov kolagénu. Navzájom sa líšia nie len zostavením molekuly ale aj miesta, kde sa nachádzajú (typ kolagénu v koži je iný ako kolagén v chrupavke). Najdôležitejších a aj najviac zastúpených typov kolagénu v ľudskom organizme je 5.

Kolagén typu I – tvorí až 90% z celkového množstva kolagénu v tele. Nachádza sa v koži, šľachách, väzivách a kostiach. Kolagénové vlákna  typu I sú silné a odolné voči tlaku. Povráva sa, že sú silnejšie ako oceľ.

Kolagén typu II – nachádza sa hlavne v chrupavkách (chrupavkový kolagén)

Kolagén typu III – nájdete ho v tepnách, svaloch a orgánoch. Vyskytuje sa spolu s kolagénom typu I. Nachádza sa aj v špeciálnom spojivovom tkanive – retikulárne vlákno (tvorí ho pečeň, tukové tkanivo, kostná dreň, slezina,…).

Kolagén typu IV – je základom epitelových a endotelových buniek, tvorí bazálnu membránu (vonkajšia opora buniek pokožky),nachádza sa aj v pokožke.

Kolagén typu V – nachádza sa v rohovke, tkanive placenty, pľúc a pečeni.

Nedostatok kolagénu

Hodnota kolagénu sa nedá zmerať. Neexistujú testy, ktoré by vám povedali, či ho máte dostatok alebo nie. Existuje ale pár ukazovateľov, ktoré na jeho nedostatok jasne poukazujú

  • ochabnutá pleť, vrásky
  • bolesti svalov, ochabnuté svaly
  • menej pružné väzy a šľachy
  • bolesť kĺbov – opotrebovanie chrupavky
  • znížená pohyblivosť – dôsledok stuhnutých kĺbov, svalov,…
  • gastrointestinálne problémy – črevná výstelka je redšia
  • problémy s prietokom krvi

Čo prispieva k poškodzovaniu kolagénu

Tvorba kolagénu v organizme vekom klesá, znižuje sa nie len jeho tvorba ale aj kvalita. Zlý životný štýl a niektoré návyky prispievajú k jeho poškodzovaniu.

  • Fajčenie – nikotín sťahuje cievy na povrchu pokožky, čo znižuje zásobenie kože kyslíkom a živinami. Okrem toho poškodzuje kolagénové molekuly a elastínové vlákna.
  • Pridaný cukor –cukor sa viaže na bielkoviny (glykácia), vznikajú tak molekuly, ktoré poškodzujú okolité proteíny. Dochádza k znižovaniu tvorby kolagénu. Navyše kolagén sa stáva krehkejším a slabším čo vedie k jeho poškodeniu.
  • Opaľovanie – slnečné lúče urýchľujú rozpad kolagénu v pokožke. Opaľovacie krémy môžu rozpad kolagénu vplyvom UV žiarenia znížiť.
  • Choroby – autoimunitné ochorenia môžu poškodzovať kolagénové vlákna. Medzi najznámejšie ochorenia tohto typu patrí reumatoidná artritída, SLE (lupus), sklerodermia alebo dermatomyozitída.

Kolagén. Fajčenie

Ako zvýšiť hladinu kolagénu v organizme

Molekula kolagénu je pomerne veľká a organizmus ju nedokáže vstrebať. Jej priamou konzumáciou nič nezískate. Ak ale budete konzumovať potraviny, ktoré obsahujú aminokyseliny potrebné na tvorbu kolagénu môžete jeho hladiny v organizme zvýšiť. Pri výbere vhodných potravín sa zamerajte hlavne na

  • Prolín – nachádza sa v kapuste, špargli, hubách, rybách, arašidoch, pšenici, vaječných bielkoch a mäse
  • Glycín – nájdete ho v červenom, morčacom, kuracom a bravčovom mäse a v arašidoch

Aby sa mohli aminokyseliny spojiť do molekuly kolagénu potrebujú ďalšie živiny

  • Vitamín C – pomaranče, jahody, paprika, ružičkový kel, zemiaky,…
  • Meď – v orechoch, semenách, listovej zelenine, tofu, tmavej čokoláde, pečeni, homároch,…
  • Zinok – nachádza sa v červenom a bravčovom mäse, hydine, brokolici, zelenej listovej zelenine, fazuli, celozrnných a mliečnych výrobkoch.

Kolagén vo forme doplnku stravy

V súčasnosti nájdete na trhu množstvo produktov s kolagénom. Niektoré sú určené na výživu kĺbov, iné na zlepšenie textúry pokožky. Skôr ako si niektorý z nich kúpite všimnite si aký typ kolagénu obsahuje. Ako sme už spomínali, molekula kolagénu je veľká a organizmus ju nestrávi. Zamerajte sa preto na doplnky výživy, ktoré obsahujú hydrolyzovaný kolagén.

Hydrolyzovaný kolagén – upravuje procesom hydrolýzy. Molekuly sa rozdelia na aminokyseliny, ktoré organizmus ľahko strávi. Vzniká tak hydrolyzovaný kolagén, ktorý môžete nájsť aj pod názvom kolagénové peptidy.

Nevýhody užívania kolagénu

Jedinou nevýhodou užívania doplnkov výživy s kolagénom je fakt, že nemáte istotu, že sa dostane tam kde ho potrebujete. Organizmus ho jednoducho pošle tam, kde ho najviac treba. Ak užívate kolagén pre krajšiu a pevnejšiu pleť nemusíte sa jej dočkať. Pre organizmus je prvoradé zabezpečiť dobrú pohyblivosť a môže prijatý kolagén poslať napríklad do kĺbov, alebo do rohovky.

Hydrolyzovaný kolagén organizmus ľahšie strávi ale z prijatých aminokyselín nemusí vždy vytvoriť molekulu kolagénu. Ak potrebuje aminokyseliny pre vytvorenie inej zložky uprednostní ju pred tvorbou kolagénu.

Doplnky výživy na zmiernenie problémov s kĺbmi vám tak nemusia pomôcť s problémom, pre ktorý si ich kupujete. Kolagén, ktorý ale takto prijmete organizmus určite využije a ak bude mať tejto zložky dostatok pre kĺby môže ju  začať posielať do pokožky.

Krém s kolagénom alebo sérum, ktoré aplikujete na pleť účinkuje na pleti. V tomto prípade má vyplňujúci efekt. Uzavrie vlhkosť v pokožke a môže zmierniť vrásky. Pokiaľ sa ale budete opaľovať bez ochrany pred UV žiarením rozpadne sa a vy ste ho aplikovali na pokožku zbytočne.

Kolagén. Aplikácia na pleť

Nežiaduce účinky kolagénu

Zatiaľ nie sú známe žiadne vedľajšie účinky tejto látky. Je to jednoducho látka, ktorú náš organizmus potrebuje. Dajte si ale pozor na zdroj kolagénu. Ak máte alergiu na vajíčka alebo ryby, kolagén pochádzajúci z týchto zdrojov by mohol u vás spustiť alergickú reakciu.

Kolagén verzus morský kolagén

V súčasnosti sa môžete stretnúť s dvoma typmi kolagénu. Kolagén a morský kolagén. Popularita morského kolagénu stúpa veľkou rýchlosťou na celom svete. Rozdiel medzi kolagénom a morským kolagénom je len v zdroji, z ktorého sa získava.

Bežný kolagén sa získava z hovädzej alebo bravčovej kože či kostí. Morský kolagén sa získava z rýb (koža, šupiny, kosti, plutvy). O tom či je morský kolagén zdravší a lepší ako hovädzí kolagén sa stále vedú diskusie. Z chemického hľadiska je rozdiel medzi molekulami týchto kolagénov minimálny. Ide skôr o osobné preferencie užívateľov. Ak ste vegetariánom istotne dáte prednosť morskému kolagénu.

Menšie rozdiely medzi hovädzím a morským kolagénom predsa len sú. Rôzne pôsobia na rôzne typy kolagénu

Hovädzí kolagén – podporuje tvorbu kolagénu typu I a III, teda typy kolagénu, ktoré sa nachádzajú hlavne v pokožke.

Morský kolagén – podporuje tvorbu kolagénu typu I a II. Tieto typy kolagénu sa nachádzajú často v chrupavke, rohovke a vo vertebrálnych platničkách.

Pokiaľ máte alergiu na ryby morský kolagén nie je pre vás. Určite sa mu vyhnite a siahnite radšej po hovädzom.

Kolagén je pre ľudský organizmus veľmi dôležitou bielkovinou. Okolo 30 roku života jeho tvorba začína klesať priam až závratnou rýchlosťou (cca 1% ročne). Pestrým stravovaním môžeme hladiny kolagénu udržať na optimálnej hodnote. Nedostatok kolagénu môžete riešiť aj vhodnými doplnkami stravy.

ZDROJ

my.clevelandclinic.org/health/articles/23089-collagen

everydayhealth.com/diet-nutrition/what-is-marine-collagen-and-should-you-try-it/h

everydayhealth.com/skin-beauty/collagen-health-benefits-food-sources-supplements-types-more

healthline.com/nutrition/collagen#supplements

Obrázky: freepik.com

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY