Ako na čerstvé ovocné a zeleninové šťavy

08.05.2015 / Kategória: Zdravá výživa

Ovocie a zelenina patrí medzi dôležitú zložku našej stravy, pretože obsahuje celú škálu zdraviu prospešných enzýmov, vitamínov a minerálov. Jeho odporúčaná dávka sa pohybuje v rozmedzí 600-800 gramov na deň. To môže byť pri dnešnom rýchlom životnom štýle celkovo problém zabezpečiť. Dať si jablko na desiatu a pomaranč na olovrant je skrátka málo a nepokrýva dennú potrebu nášho tela. Jedným zo spôsobov ako si môžeme pomôcť a doplniť do tela zvyšné látky, je si ovocie a zeleninu odšťaviť.

Ovocné a zeleninové šťavy z obchodu

Bežné dostupné ovocné a zeleninové šťavy, ktoré je dostať v obchode, sa od štiav, ktoré si odšťavíme sami dosť podstatne odlišujú. Na to, aby mohli mať niekoľko týždňovú či mesačnú trvanlivosť, museli prejsť vo výrobe procesom zvaným pasterizácia. V rámci neho boli zahriate na vysokú teplotu. Tým sa síce ich trvanlivosť predĺžila, no zároveň boli z týchto štiav týmto procesom zlikvidované cenné enzýmy. Zo šťavy pôvodne zásadotvornej sa stala tak šťava kyselinotvorná, ktorej dlhodobé pitie by nám skôr uškodilo ako pomohlo. Domáce odšťavovanie má preto svoj veľký význam.

Ako si vybrať ten správny odšťavovač

Na trhu existuje veľa rôznych druhov odšťavovačov. Líšia sa nielen cenou, výkonom, ale aj princípom na akom fungujú. Najkvalitnejšiu šťavu vieme získať z odšťavovača, ktorý funguje na báze lisu. Ten nás však nepoteší svojou cenou – kvalitný kúsok nás výjde niečo cez 500 EUR. Ak siahneme po odšťavovači pracujúcom na báze odstredivej sily – tých je na trhu najviac, dostaneme sa do lepšej cenovej hladiny a ten rozdiel v kvalite šťavy sotva nejako znateľne pocítime.

Dôležité v oboch prípadoch je, aby sa dal odšťavovač ľahko čistiť – hlavne pokiaľ chceme dennodenne odšťavovať a mať z toho zároveň aj radosť. Ak už budete v obchode, tak si všímajte aj výkon. Ten by mal byť min. 600W a odšťavovač by mal mať otvor aspoň vo veľkosti, aby do neho vošli malé jablká.

7 tipov pre zdravé odšťavovanie

  1. Ak s pitím čerstvých štiav začíname, hlavne pri odšťavovaní zeleniny je dobré na začiatok si odšťaviť len malú dávku cca. 1dcl a postupne ju v ďalších dňoch zvyšovať, kým si žalúdok na takýto druh osvieženia zvykne.
  2. V zásade platí, že ovocie a zelenina by sa navzájom pri odšťavovaní nemali kombinovať. Výnimku tvorí snáď mrkva či jablko, ktoré môžeme použiť na dochutenie inak chuťovo neatraktívnych štiav (napr. kapustovej).
  3. Šťavu po odšťavení je dobré ihneď vypiť, pretože určité enzýmy dokážu z nej vyprchať už po niekoľkých minútach. Ak chceme pravidelne šťavu uskladňovať aspoň na pár hodín v chladničke, treba ju odšťaviť lisovacím odštavovačom.
  4. Po odšťavení a vypití šťavy je vhodné odšťavovač čím skôr vyčistiť, aby zvyšky plodín nestihli v ňom zaschnúť resp. začať zapáchať (hlavne v prípade odšťavovania kapusty). Pri odstredivom type odšťavovača nám dokáže neoceniteľne pomôcť obyčajná zubná kefka, ktorou teleso obsahujúce sitko dokážeme bleskurýchlo vyčistiť.
  5. Ak nám to peňaženka dovolí, uprednostňujme pri odšťavovaní bio ovocie a zeleninu, prípadne využime to čo nám narástlo v našej záhrade. Všeobecne sú o niečo zdravšie zeleninové šťavy ako ovocné.
  6. Všeobecne platí, že pokiaľ odštavujeme pravidelne, mali by sme odštavovať prevažne plodiny, ktoré rastú v našich zemepisných šírkach. Citrusové plody sú síce zdravé, ale náš organizmus nie je prispôsobený na ich každodenný prísun.
  7. Ak odšťavujeme cviklu, je dobré ju kombinovať so zvyšnou zeleninou v pomere 1:4. Celkovo jej dobré vlastnosti vieme ešte o niečo vyzdvihnúť pridaním citrónu.

Odporúčané druhy štiav

  • zeleninové:
    kapusta – mrkva – malý zemiak
    kaleráb – mrkva – kúsok petržlenu
  • ovocné:
    hrozno – kiwi
    grep – pomaranč
    ananás – jablko
  • kombinované:
    kapusta – mrkva – jablko
    cvikla – jablko – citrón
Páčil sa vám článok? Kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *