4.5 C
Bratislava
utorok, 6 decembra, 2022

Ranná stuhnutosť – keď vás po prebudení všetko bolí

Zobúdzate sa ráno stuhnutí? Bolí vás každý pohyb a dostať sa z postele je pre vás doslova utrpením? Stuhnuté kĺby môžu mať viacero príčin. Ranná stuhnutosť vie poriadne bolieť. Svoje o tom vedia hlavne starší ľudia. V závislosti od príčiny ňou ale môžu trpieť aj mladí ľudia. Ak sa ranná stuhnutosť týka čoraz častejšie aj vás mali by ste hľadať jej príčiny.

Skúsenosti so stuhnutými kĺbmi má dnes hádam každý a každý vie, že rozhýbať ich dosť bolí. Obviňovať z tohto stavu zlý matrac alebo nekvalitný spánok je v poriadku, ak sa vám to stane raz za čas. Ak sa ale čoraz častejšie zobúdzate ráno celí stuhnutí a ubolení príčina môže byť niekde inde.

Fenomén gélu

Fenomén gélu alebo ranný gél sú pojmy, s ktorými sa pri rannej stuhnutosti môžete stretnúť. Nejde o žiadny gél, masť či iný prípravok na kĺby ale o tekutinu, ktorá sa nachádza v kĺboch – synoviálna tekutina.

Týmto pojmom sa označuje ranná stuhnutosť, nejde o názov diagnózy ale o pomenovanie stavu, ktorého príčinu treba zistiť.

Synoviálna tekutina

  • mazľavá tekutina, ktorá má konzistenciu podobnú vaječnému bielku. Nachádza sa v tenkých vrstvách v kĺboch, kde znižuje trenie medzi kĺbovými chrupavkami čím zabezpečí hladký pohyb
  • je dialyzát krvnej plazmy, ktorý obsahuje navyše aj kyselinu hyalurónovú a ďalšie látky
  • sa v ľudskom organizme nachádza naozaj v malom množstve. Dokopy jej máme len 0,1 až 0,4 ml
  • prenáša živiny do chrupiek

 

Ranná stuhnutosť – príčiny

Práve synoviálna tekutina môže byť príčinou rannej stuhnutosti. Keď sa kĺby dlho nehýbu (počas spánku alebo dlhého sedenia bez pohybu) táto tekutina zhustne. Ak sa začnete hýbať konzistencia synoviálnej tekutiny sa vráti do normálu.

Nedostatok kyseliny hyalurónovej, spôsobený často vekom môže byť príčinou bolesti kĺbov a samozrejme aj rannej stuhnutosti. Molekuly hyalurónu dodávajú do synoviálnej tekutiny potrebné množstvo vlhkosti, aj vďaka nim je redšia. Ak je vlhkosti (teda kys. hyalurónove) málo synoviálna tekutina má hustú konzistenciu čím dochádza k stuhnutiu a bolesti kĺbov.

Tento problém ale nemusí byť jediný. Problémy so stuhnutými kĺbmi môžu mať aj ďalšie príčiny.

Osteoartritída

  • stuhnutie kĺbov, ktoré je typické pre starších ľudí. Vekom chrupavka vysychá, objem synoviálnej tekutiny sa zmenšuje a v neskoršom štádiu dochádza k treniu medzi kĺbmi a ich poškodzovaniu.
  • Ranná stuhnutosť trvá pár minút (cca 30 min.) po tom ako vstanete z postele. Pohybom bolesť ustúpi.

Reumatoidná artritída

  • autoimunitné ochorenie, pri ktorom imunitný systém napadá vaše kĺby. Bunky imunity spôsobujú zápal vo výstelke kĺbov.
  • Ranná stuhnutosť trvá dlhšie ako hodinu. Často postihuje kĺby na oboch stranách tela (symetricky).

Reuma verzus osteoartróza – rozdiely

Najčastejšou príčinou rannej stuhnutosti je u nás osteoartritída (osteoartróza) alebo reumatická artritída (reuma).

Najväčší rozdiel medzi osteoartrózou a  zápalovými artritídami je v dĺžke trvania stuhnutosti. Pri osteoartritíde stuhnutosť a bolesť trvá pár minút, kým sa nerozhýbete. Pohybom ustupuje a netrvá dlhšie než cca 30 minút. Ak je príčinou stuhnutých kĺbov reuma „rozhýbať ich“ a zbaviť alebo aspoň zmierniť bolesť trvá aj niekoľko hodín.

Ďalší rozdiel je v spôsobe, ktorým je bolesť vyvolaná. Kým pri osteoartróze je to nedostatkom alebo hustou konzistenciou synoviálnej tekutiny v prípade reumy je na príčine zápal, ktorý ničí chrupavku.

Predpokladá sa, že ranná stuhnutosť spôsobená zápalom súvisí s hormonálnymi výkyvmi počas dňa. V noci, keď spíme klesne v organizme hladina kortizolu, ktorý by mal tlmiť reakcie prozápalových cytokínov  IL6 (molekuly, ktoré zabezpečujú komunikáciu medzi bunkami imunitného systému. Prozápalové cytokíny podporujú zápal). Keďže tieto molekuly nemá čo zastaviť pokračujú v reakcii a spôsobia zápal. Ráno sa tak budíte s extra veľkým zápalom. Nadmerná a neopodstatnená tvorba prozápalových cytokínov má pôvod v poruchách imunitného systému, preto sa reuma radí do autoimunitných ochorení.

Ráno hladina kortizolu stúpa, čo má za následok pomalé ustupovanie bolesti kĺbov.

Zriedkavejšie príčiny stuhnutých kĺbov

Psoriatická artritída

  • autoimunitné ochorenie podobné reumatoidnej artritíde. Na rozdiel od nej ale nepostihuje kĺby symetricky (na oboch stranách tela). Prejavuje sa aj kožnými príznakmi ako šupinatá či začervenaná pokožka v mieste postihnutého kĺbu.

Ankylozujúca spondylitída

  • zriedkavý typ artritídy, ktorý sa prejavuje hlavne stuhnutosťou a bolesťou chrbta. Spôsobuje kostnatenie kĺbového puzdra. Okrem chrbtice môže zasiahnuť aj ďalšie kĺby (ramenné, bedrové,…).

Ďalšie príčiny, ktoré môžu rannú stuhnutosť spôsobiť priamo s kĺbmi nemusia súvisieť. Patria medzi ne

Kedy navštíviť lekára

Určiť presnú príčinu stuhnutia kĺbov môže len lekár. Vyhľadať lekára by ste mali ak vás ranná stuhnutosť trápi príliš často alebo viac ako tri dni po sebe.

Na základe krvných testov, vzhľadu kĺbu a laboratórnych testov synoviálnej tekutiny lekár určí správnu diagnózu a  navrhne správnu liečbu.

Lieky proti bolesti môžete kúpiť bez predpisu v lekárni alebo vám lekár môže predpísať (na základe diagnózy) silnejšie lieky na bolesť. Ak je pôvod v zápale (reuma) lekár vám pravdepodobne predpíše protizápalové lieky.

Ako zabrániť rannej stuhnutosti

Na zmiernenie rannej stuhnutosti a bolesti kĺbov môžete tiež vyskúšať

  • jogu, tai chi, plávanie, strečing, SM systém – cviky na pretiahnutie kĺbov
  • zmenu životného štýlu – zmiernenie stresu (hlavne večer, keď chcete ísť spať), chudnutie, zdravé stravovanie
  • fyzickú terapiu
  • teplá sprcha alebo teplé obklady – zvýšite krvný obeh v kĺboch a uvoľníte svaly aj kĺby
  • podpora kĺbov – ak vám ruka alebo noha trčia z postele dochádza k zlej cirkulácii krvi v končatine. Hneď ako sa pokúsite rukou pohnúť zobudíte sa na bolesť. Pokúste sa počas spania zabezpečiť podporu pre kĺby, (vankúše, dobrý matrac, ortézy,…). Zabezpečíte tak dobrú cirkuláciu krvi a predídete bolestiam kĺbov, chrbtice či stuhnutiu rúk a nôh.

Vyskúšajte čo vašim stuhnutým kĺbom pomôže prípadne sa o tom poraďte s lekárom.

Vsaďte na dobrý matrac

Ak ráno vstanete s bolesťou chrbta častou príčinou je zlý matrac, ktorý nemusí poskytovať vašej chrbtici dostatočnú podporu. Vybrať vhodný matrac práve pre vás môže byť trochu náročnejšie.

Keďže matrace si môžete vyberať na základe rôznych parametrov zamerajte sa hlavne na tvrdosť. Zabudnite na rôzne tabuľky a odporúčania. Skôr ako si matrac kúpite vyskúšajte si ho. Ľahnite si naň na chrbát a testujte:

Ak do medzery medzi krížovou oblasťou chrbtice a matracom vložíte dlaň a ešte vám dosť miesta zostane matrac je príliš tvrdý.

Ak sa dlaň do medzery nezmestí a vy ste v matraci doslova ponorení je to jasný znak toho, že matrac je pre vás príliš mäkký.

ZDROJ

webmd.com/rheumatoid-arthritis/manage-morning-stiffness

health.clevelandclinic.org/waking-up-stiff-how-morning-gel-can-affect-your-joints-tips-for-relief

verywellhealth.com/tips-for-dealing-with-morning-stiffness-189330

webmd.com/arthritis/joints-morning-stiffness

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.
Predchádzajúci článokFakty a mýty: Rakovina prsníka
Ďalší článokFakty a mýty: Spánok

SÚVISIACE ČLÁNKY

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

POSLEDNÉ ČLÁNKY