Syndróm dráždivého čreva

22.05.2015 / Kategória: tráviaci systém, črevá

Ak máte v poriadku svoje trávenie, tak ak niečo zjete, pažerák, žalúdok a tenké črevo na to zareagujú miernymi sťahmi. Posúvajú tak jedlo tráviacim traktom. Syndróm dráždivého čreva tento proces mení a môže sa stať, že sa tieto sťahy raz spomalia a raz zrýchlia, zosilnejú a stanú sa neovládateľnými. Vzniká disfunkcia pohybu v tráviacej trubici a objavia sa niektoré z nasledovných príznakov:

  • hnačka
  • zápcha
  • bolesti
  • nafukovanie
  • alebo striedanie uvedených symptómov.

Syndróm dráždivého čreva sa týka hlavne hrubého čreva, no jednotlivé funkčné poruchy môžu postihnúť celú tráviacu sústavu a tým ovplyvniť trávenie, metabolizmus a vylučovanie odpadových látok z tela. Čo je horšie, tieto príznaky často naštartuje práve stres a človek sa tak dostáva do začarovaného kruhu, pretože syndróm dráždivého čreva opätovne organizmus stresuje.

Existuje veľa druhov prípadov dráždivosti čreva, preto je kľúčom k riešeniu tohto problému sledovať čo konkrétne nežiaduce reakcie vyvolá. Je to stres alebo aj niektoré špecifické potraviny?

Výživová terapia

Harmančekový čaj

Závery z jednej britskej štúdie potvrdili, že sa oplatí piť tento upokojujúci čaj. Ženy, ktoré pili 5 hrnčekov harmančekového čaju denne po dobu 2 týždňov, zaznamenali zvýšenie hladiny glycínu, aminokyseliny uvoľňujúcej kŕče svalov. Okrem toho, že harmanček upokojí svaly tráviacej sústavy, pitie čaju v takomto množstve spôsobí aj zmiernenie prípadnej zápchy.

Rasca, kardamón, koriander a feniklové semená

Rasca a semienka feniklu udržiavajú pod kontrolou plynatosť a nafukovanie, kardamón a koriander upokojujú črevné kŕče, ktoré občas vedú až k hnačke.

Probiotiká

Ženám, ktoré užívali po dobu 1 mesiaca živé kultúry bifidobacterium infantis, sa bolesti a nafukovanie zmiernili až o 40%. Probiotiká pomáhajú obnoviť a znormalizovať narušenú črevnú mikroflóru. Odporúča sa konzumovať až 10 miliárd živých organizmov denne. V jogurtoch ich nehľadajte, to by ste ich museli počas dňa zjesť niekoľko desiatok. Siahnite po kvalitných probiotikách z lekárne.

Čomu sa v strave máme vyhnúť?

  • Mlieko – niektorí ľudia neznášajú laktózu (mliečny cukor), čo sa môže prejaviť nafukovaním a nevoľnosťou.
  • Káva – obsahuje enzým, ktorý dráždi tráviacu sústavu.
  • Alkohol – pivo, víno a tvrdý alkohol dráždia tráviaci trakt.
  • Perlivé nápoje – škodia podobne ako aj iná potravina, ktorá zvyšuje množstvo vzduchu v tráviacom trakte.
Páčil sa vám článok? Kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *