23.8 C
Bratislava
štvrtok, 23 mája, 2024

Jarná únava: Viete ako na ňu?

Po chladnej a studenej zime, krátkych dňoch a zníženej fyzickej aktivity tu je konečne jar a s ňou aj typická jarná únava. Aj keď vonku svieti slnko, je teplo, dni sú dlhšie a príroda sa pomaly ale isto prebúdza s ľuďmi je to trochu zložitejšie. Väčšina ľudí práve v tomto období pociťuje jarnú únavu. Čo je jarná únava, kedy a ako sa prejavuje a ako ju poraziť?

Čo je jarná únava

Jarná únava nie je lekárska diagnóza ale pomenovanie pre únavu spôsobenú prichádzajúcou jarou. Ide o bežný problém, s ktorým sa stretáva väčšina ľudí. Kým príroda sa prebúdza my sa cítime unavení a slabí. To ale nie sú jediné symptómy jarnej únavy.

Jarná únava: príznaky

Jarná únava je súbor fyzických aj psychických symptómov, ktoré sa prejavujú na jar, najčastejšie v období od polovice marca do polovice apríla. Medzi jej symptómy patria:

  • únava
  • ospalosť
  • nízky krvný tlak
  • závraty
  • bolesť hlavy
  • neschopnosť sústrediť sa
  • vyčerpanosť
  • zmeny nálady
  • znížená imunita

Náchylnejšie na jarnú únavu sú ženy. Príznaky jarnej únavy sú výraznejšie aj u detí, starších ľudí a chronicky chorých pacientov.

Jarná únava. Ospalosť

Dôvod jarnej únavy

Hlavným vinníkom jarnej únavy je hormonálna nerovnováha. Prečo k nej dochádza? S prichádzajúcou zimou sa ľudský organizmus pripravuje na chladné obdobie. Úpravou metabolizmu a hladín hormónov sa chráni organizmus pred chladom a nedostatkom slnečného žiarenia. Zároveň dochádza k zvyšovaniu hladiny melatonínu (hormón navodzujúci ospalosť), miernemu zvýšeniu krvného tlaku a poklesu telesnej teploty. Na zimu nás organizmus pripraví najlepšie ako vie a môže.

S príchodom jari sa dni predlžujú, dochádza  k poklesu tvorby melatonínu a zvýšeniu tvorby serotonínu. Vplyvom stúpajúcej teploty počas dňa sa roztiahnu cievy a krvný tlak klesne nižšie. Prechod medzi týmito dvoma fázami nie je vždy bezproblémový. Vyššie hladiny melatonínu v organizme sa prejavujú ospalosťou, pokles krvného tlaku zas závratmi. Organizmus potrebuje čas na to aby prestaval produkciu hormónov, znížil tvorbu melatonínu a zvýšil produkciu iných hormónov.

Ďalším dôvodom je strava počas zimného obdobia. Zásoby vitamínov v organizme klesajú a aj strava v zime nebola práve pestrá. Imunitný systém je oslabený a potrebuje povzbudiť.

Telo potrebuje čas na to, aby si na prichádzajúce zmeny zvyklo. Adaptačný proces môže trvať pár dní ale aj niekoľko týždňov. Záleží to aj od vonkajších faktorov. Výkyvy teplôt, striedanie chladného a teplého obdobia môže byť dôvod, prečo sa symptómy jarnej únavy prejavujú dlhšie. Hneď ako sa ale počasie stabilizuje príznaky by mali ustúpiť do pár dní a vy budete zas plní energie a vitality.

Jarná únava. Zima

Ako poraziť jarnú únavu

S bojom proti jarnej únave začnite už v decembri, prípadne začiatkom roka. Do svojho jedálnička zaraďte zdravé potraviny ako ovocie a zeleninu. Obmedzte príjem ťažkých a mastných jedál. Nezabúdajte na dostatok tekutín a fyzické aktivity. Ak si dávate na Nový rok nejaké predsavzatia týkajúce sa zmeny životného štýlu môžete ich výhody pocítiť už s príchodom jari. Pravdaže ak to s tou zmenou nevzdáte po pár dňoch.

Na zmiernenie príznakov jarnej únavy môžete vyskúšať aj niektoré z nasledujúcich rád.

Sprchovanie

Pri sprchovaní striedajte teplú a studenú vodu. Stimulujete tak krvný obeh a problémy s nízkym tlakom obmedzíte. Najlepšie je ak takto začnete deň. Priaznivo to ovplyvní aj vašu náladu.

Vitamíny

Začnite jesť viac ovocia a zeleniny a prijímajte tak viac vitamínov

  • Vitamíny C – antiopxidant
  • skupina vitamínov B – uvoľňuje energiu z potravy, podporuje činnosť nervového systému
  • vitamín E – antioxidant
  • selén, zinok – podporujú imunitný systém
  • horčík – správna činnosť srdca, nervoveho systému a svalov
  • železo – zásobuje bunky kyslíkom, zaháňa únavu, vyčerpanosť, slabosť,…

Nezabúdajte ani na omega-3 mastné kyseliny a ďalšie dôležité vitamíny a minerály, ktoré organizmus potrebuje.

V zimnom období konzumujeme viac tukov a sacharidov než v lete. S príchodom jari ale potrebuje organizmus viac vitamínov a bielkovín. Vďaka nim sa môže rýchlejšie a lepšie prispôsobiť zmenám, ktoré s teplým obdobím v organizme nastávajú.

Jarná únava. Turistika

Fyzická aktivita

Fyzickou aktivitou zrýchlite metabolizmus, zlepší sa krvný obeh a zvýši sa aj hladina energie. Počas cvičenia sa zvyšuje aj tvorba hormónov šťastia (dopamín, serotonín) a adrenalínu, čo priaznivo vplýva na vašu náladu. Nemusíte hneď začať cvičiť ale môžete miesto dochádzania do práce autom ísť na bicykli, vybrať sa na túru alebo si choďte von zabehať.

Farby

Jednoduchý a účinný spôsob ako bojovať proti jarnej únave sú farby. Noste farebné oblečenie. Najúčinnejšou je červená, ktorá sa považuje sa najenergetickejšiu farbu. Skúste to.

Čerstvý vzduch

Snažte sa tráviť viac času vonku. Čerstvý vzduch v kombinácii so slnečnými lúčmi vás nabije energiou. Na slnku by ste mali tráviť denne cca 20-30 minút. Dostatok času na to aby si organizmus vytvoril vitamín D a vám doplnil energiu. Keďže UV žiarenie môže mať na pokožku nepriaznivý vplyv  doprajte si pobyt na slnku v ranných hodinách alebo sa natrite opaľovacím krémom.

Čo poviete na kávu

Šálka kávy nás prebudí. To je pravda. V boji s jarnou únavou vám ale nepomôže. Kofeín v káve stimuluje centrálny nervový systém, podporí uvoľňovanie adrenalínu a zvýši bdelosť. Hneď ako účinky kofeínu vyprchajú budete zas unavení a vyčerpaní. Pokiaľ je dôvodom vašej ospalosti a vyčerpania jarná únava, káva vám veľmi nepomôže.

Jarná únava nie je vo vašej hlave, určite si ju nenamýšľate. Nerovnováha hormónov, dlhšie dni, slnečné svetlo, teplo,… to všetko vplýva na ľudský organizmus. Môže trvať pár dní, kým sa s tým vaše telo vysporiada, ale určite to zvládne. Vy mu v tom môžete pomôcť.

ZDROJ

tyrol.com/blog/b-recommendations/wake-up-stay-alert-the-best-ways-to-combat-spring-fatigue

medisana.com/healthblog/springtime-lethargy

apotekos.com/en/blog/Spring-fatigue/

Obrázky: pixabay.com

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY