23.1 C
Bratislava
utorok, 28 mája, 2024

Fakty a mýty: Kofeín

Denne sa na celom svete vypijú viac ako 2 miliardy šálok kávy denne. Ľudia si ju radi dajú ráno, poobede alebo večer. To, čo robí kávu tak výnimočnou je kofeín, ktorý má na ľudský organizmus povzbudzujúci účinok. Preberie nás ráno, nakopne nás v práci a radi si ju vypijeme s priateľmi. Aj keď je káva rozšírená na celom svete a myslíte si, že o nej všetko viete je pár vecí, ktoré o kofeíne možno netušíte.

Káva či energetický nápoj nie sú jediným zdrojom kofeínu. Okrem kávových zŕn sa kofeín nachádza vo viac ako 60 rastlinách. Patria medzi ne čajové lístky, kolové orechy, bobule guarany a aj v kakaových bôboch.

Vedeli ste, že v jednej tabuľke kvalitnej horkej čokolády (55%) môže byť také množstvo kofeínu ako v šálke kávy? V mliečnej čokoláde je kofeínu asi len štvrtina, čo približne zodpovedá obsahu kofeínu v šálke čierneho čaju. Obsah kofeínu v 100% horkej čokoláde je porovnateľný s množstvom kofeínu v 2,5 šálkach kávy.

Najviac kofeínu sa nenachádza v kávových zrnách ale v guarane. Tieto bobule obsahujú štyrikrát viac kofeínu než kávové zrná.

Aj bezkofeínová káva obsahuje kofeín, málo ale predsa.

Kofeín Kávovník

Fakty a mýty

Kofeín je návykový

Áno aj nie, záleží to od toho čo si pod pojmom návykový predstavujete. Pravdou je, že kofeín ovplyvňuje centrálny nervový systém a jeho pravidelné užívanie spôsobuje miernu závislosť. Pravdou ale je aj fakt, že kofeín neohrozuje naše fyzické a duševné zdravie, nezruinuje nás a nespôsobuje ani našu sociálnu izoláciu (drogy a iné návykové látky tieto stavy spôsobujú).

Ak prestanete konzumovať zo dňa na deň kávu môžu sa prejaviť abstinenčné príznaky ako bolesť hlavy, únava, podráždenosť, problémy s koncentráciou,… tieto príznaky ale trvajú 1 až dva dni a a nespôsobujú závažné abstinenčné stavy ako to je pri drogách alebo alkohole. Z toho dôvodu sa závislosť na kofeín nepovažuje za závislosť.

Kofeín spôsobuje nespavosť

Kofeín zostáva v organizme 2 až 6 hodín (v závislosti od metabolizmu). Ak si dáte šálku kávy ráno alebo doobeda kofeín na váš spánok nemá vplyv. Pokiaľ si ale dáte kávu poobede alebo večer môžete mať problém zaspať. Pre dobrý spánok si dajte poslednú kávu cca 6 hodín pred tým ako pôjdete do postele.

Káva je močopudná, dehydratuje ma

Áno, kofeín má diuretické účinky a organizmus produkuje moč rýchlejšie.  Množstvo vody v káve ale túto stratu vyrovnáva takže sa dehydratácie obávať nemusíte.

Tehotné ženy by nemali piť kávu

Tehotné ženy môžu piť kávu ale v menšom množstve. Odporúčaná dávka kofeínu pre tehotné ženy by nemala presiahnuť množstvo 200 mg denne. V mnohých štúdiách sa nepreukázala ani súvislosť s menším množstvom kofeínu a problémom s otehotnením, potratom, predčasným pôrodom či vrodenými chybami plodu. Stále ale ide o menšie množstvo, takže nepresahujte množstvo 200 mg kofeínu denne.

Kofeín. Vplyv na deti

Kofeín škodí deťom

Nie, samotný kofeín deťom neškodí ale skôr nápoje, ktoré túto látku obsahujú. Sladené čaje, energetické nápoje, limonády s kofeínom,… tieto nápoje obsahujú okrem kofeínu aj množstvo cukru, ktorý môže stáť za rozvojom obezity. Niektoré deti môžu byť na kofeín citlivejšie čo sa môže prejaviť podráždenosťou alebo pocitom úzkosti.

Káva vám pomôže vytriezvieť

Nie. Kofeín v káve zvýši vašu bdelosť ale stále ste pod vplyvom alkoholu. Schopnosť odhadovať vzdialenosť alebo rýchlosť a aj vaše reakcie za volantom sa ani po jednej – dvoch šálok kávy nezlepšia. Alkohol potrebuje čas na to aby sa v organizme odbúral a kofeín to nijako nezrýchli.

Kofeín nemá na organizmus žiadne pozitívne účinky

Známym faktom, ktorý môžete pozorovať aj na sebe je, že kofeín zvyšuje bdelosť a pozornosť a potláča ospalosť. Ďalšie štúdie potvrdili jeho kladný účinok na zlepšenie pamäti a logické uvažovanie.

Nápoje s obsahom kofeínu majú aj množstvo antioxidantov, ktoré pomáhajú predchádzať problémom so srdcom a sú aj dobrou prevenciou rakoviny. Kofeín spomaľuje pokles kognitívnych schopností a môže byť účinný aj proti bolesti hlavy.

Obmedzené dôkazy: Zistilo sa, že kofeín môže byť užitočný aj pri liečbe alergií nakoľko znižuje koncentráciu histamínov. Môže tiež zmierniť riziko vzniku Parkinsonovej choroby, ochorenia pečene, cukrovky 2. typu a demencie. Sú ale potrebné ďalšie testy a štúdie, ktoré by toto tvrdenie podporili.

Kofeín zvyšuje riziko vzniku osteoporózy

Faktom je, že kofeín môže spôsobovať miernu stratu vápnika. Ide ale naozaj o minimum. Ak máte pestrú stravu, konzumujete aj potraviny s obsahom vápnika a s množstvom káv to nepreháňate hladinu vápnika pitie kávy neovplyvňuje. Starší ľudia ale môžu mať problém s metabolizmom vápnika a vplyvom kofeínu sa môže jeho aj tak nízka hladina ešte znížiť.

Kofeín. Káva

Ak mám kardiovaskulárne problémy kávu si nemôžem dať

Kofeín dočasne zvyšuje tep srdca a krvný tlak u ľudí, ktorí sú naň citliví. Súvislosť medzi kofeínom a nepravidelným tepom srdca, cholesterolom alebo vznikom kardiovaskulárnych chorôb sa zatiaľ nepotvrdila. Pokiaľ trpíte hypertenziou, alebo máte problémy so srdcom pitie kávy radšej konzultujte s lekárom. Môžete byť na jeho účinok citlivejší.

Káva a bolesť hlavy

Kofeín mierne účinkuje aj proti bolesti a preto sa pridáva do liekov proti bolesti. Ich účinok môže zvyšovať. Často sa ale dáva do súvislosti bolesť hlavy a káva. Ak kávu pravidelne pijete a zrazu ju vynecháte môžu sa objaviť abstinenčné príznaky, medzi ktoré patrí aj bolesť hlavy. Na druhú stranu môže vyšší príjem kofeínu aj bolesť hlavy spôsobiť.

ZDROJ

healthline.com/nutrition/foods-with-caffeine#2.-Cocoa-beans-and-chocolate

webmd.com/diet/caffeine-myths-and-factsh

nestleprofessional.co.uk/news/insights/coffee-facts-and-myths

eufic.org/en/whats-in-food/article/myths-and-facts-about-caffeine

Obrázky: freepik.com

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY