5.8 C
Bratislava
štvrtok, 29 februára, 2024

Rýchle chudnutie a riziká, ktoré s ním súvisia

Mať nadváhu alebo obezitu nie je dobré pre naše zdravie, to vieme všetci. V snahe zhodiť kilá navyše neraz vyskúšajú ľudia všetko čo sa dá. Pravdou je, chudnutie môže prebiehať viacerými spôsobmi. Môžete začať športovať, môžete sa zamerať na zdravý životný štýl alebo začať držať nejakú redukčnú diétu. Dajte si ale pozor na rýchle chudnutie.

Chudnutie má svoje pravidlá a aj keď vás teší každé kilo, ktorého ste sa zbavili môže sa extrémne rýchle chudnutie nepriaznivo podpísať na vašom zdraví. Za extrémne chudnutie sa považuje strata 1 kg hmotnosti za 1 týždeň počas dlhšieho obdobia. Váš organizmus jednoducho nedokáže udržať krok s takouto zmenou. Prvé príznaky, ktoré môžete pri extrémnom chudnutí badať sú vypadávanie vlasov a častý pocit chladu. To ale nie sú jediné následky rýchleho chudnutia.

Strata svalovej hmoty

Zároveň so stratou tukových zásob strácate aj svalovú hmotu. Úbytok svalov zbadáte pri každodenných činnostiach – nevládzete vyjsť po schodoch, robí vám problém odniesť nákup,… Zároveň s hmotnosťou klesá aj váš výkon.

Nedostatok živín

Obmedzenie príjmu kalórií vedie často nedostatku živín. Organizmus si tieto živiny nedokáže vyrobiť a je odkázaný na ich príjem v potrave. Ak stravu výrazne obmedzíte koledujete si naozaj o vážne zdravotné problémy. Suché a lámavé vlasy a nechty, únava a kŕče sú len prvými príznakmi nedostatku vitamínov. Nedostatok železa vedie k anémii (chudokrvnosť), nedostatok vápnika a vitamínu D znižuje pevnosť vašich kostí, …

Nerovnováha elektrolytov

Elektrolyty sú živiny, ktoré zabezpečujú prenos elektrických impulzov v organizme. Vďaka nim správne fungujú nervy aj svaly. Okrem toho udržujú v bunkách ideálne množstvo vody. Akákoľvek nerovnováha elektrolytov v organizme môže spôsobiť záchvaty, kŕče, dokonca arytmiu (nepravidelný srdcový tep) alebo dehydratáciu aj napriek tomu, že budete piť dosť vody. Ak nebudete mať dostatok elektrolytov nebude mať živiny, ktoré by regulovali množstvo vody v bunkách.

Žlčové kamene

Tráviace šťavy v žlčníku sa pri obmedzení príjmu potravy neuvoľňujú. Môže to viesť k problémom so žlčníkom a aj tvorbe žlčových kameňov.

Rýchle chudnutie nie je dobré pre váš organizmus. Aj keď sa budete s klesajúcej hmotnosti tešiť radosť vám určite nespraví zdravotný stav. Správne a zdravé chudnutie nie je rýchle, je ale trvalé a nemá žiadne následky na vašom zdraví.

Rýchle chudnutie

Nezvyčajný úbytok hmotnosti

Nedržíte diétu, necvičíte, na svojom životnom štýle ste nič nezmenili a zaznamenali ste úbytok hmotnosti? Výkyvy hmotnosti nie sú nič nezvyčajné. Spozornieť by ste mali ak chudnete dlhší čas. Neopodstatnená strata hmotnosti môže byť príznakom iných zdravotných problémov

Reumatoidná artritída – aj keď sa to nezdá, zápal môže spôsobiť zníženie chuti do jedla.

Tráviace problémy – pri problémoch s tráviacim traktom dochádza často k zníženiu absorpcie živín z potravín.

Rakovina – nie len rakovina hrubého čreva a konečníka ale aj rakovinové nádory v iných orgánoch môžu spôsobiť stratu chuti do jedla čo môže viesť k strate hmotnosti.

Zdravotných problémov, ktoré môžu byť dôvodom straty hmotnosti je viacero (depresia, cukrovka,…). Ak chudnete dlhšiu dobu a nemáte na to žiadny dôvod (cvičenie, diéta) mali by ste navštíviť lekára.

Ako na správne chudnutie

Chudnutie nemusí byť nebezpečné a nemusí ani ohrozovať vaše zdravie. Stačí dodržiavať pár pravidiel a budete vidieť ako kilá pôjdu dole.

Rýchle chudnutie. Proteíny

Obmedzte príjem rafinovaných sacharidov

  • Sacharidy nájdete asi v každej potravine takže vyhnúť sa im nedá. Ak ale obmedzíte konzumáciu sladkostí a sladených nápojov príjem cukrov, ktoré sú zodpovedné za nárast hmotnosti obmedzíte.

Vláknina

  • Zaraďte do jedálničku vlákninu. Úžasnou vlastnosťou vlákniny je, že pri styku s vodou zväčší objem. Vďaka tomu nezjete tak veľa jedla ako bežne a pocit sýtosti sa dostaví skôr. Navyše, vláknina je dobrá pre správne fungovanie čriev.

Črevná mikroflóra

  • Možno si to neuvedomujete ale črevá vplývajú na vašu hmotnosť v dosť veľkej miere. V črevách sa vstrebávajú živiny a dochádza tu aj k likvidácii odpadových látok. Prebiotiká a probiotiká pomôžu udržať črevnú mikroflóru zdravú. Okrem ovocia a zeleniny by ste mali preto zaradiť do jedálnička aj fermentované potraviny (kimchi, jogurty, kyslá kapusta,…). Práve tieto potraviny ochránia črevnú mikroflóru.

Proteíny

  • Proteíny vám pomôžu udržať si svalovú hmotu aj keď obmedzíte príjem kalórií. Pri chudnutí tak nedôjde k strate svalovej hmoty. Proteíny vás aj nasýtia, takže ak dostanete hlad dajte si mlieko alebo varené vajíčka.

Ak ste odhodlaní schudnúť držaním redukčnej diéty skúste miesto nej prerušovaný pôst. Striedanie obdobia pôstu a obdobia jedenia vám pomôže nie len schudnúť ale má aj viacero, vedecky dokázaných priaznivých účinkov na zdravie.

ZDROJ

activehealth.sg/read/nutrition/5-alarming-dangers-of-extreme-weight-loss-you-cant-afford-to-ignore

journals.lww.com/nsca-scj/fulltext/2014/04000/the_potential_dangers_of_using_rapid_weight_loss.6.aspx

Obrázky: pixabay.com

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY