Najlepšie rastlinné náhrady mlieka

05.11.2015 / Kategória: Zdravá výživa

Človek prijíma v prvých mesiacoch života materské mlieko a to je jeho prirodzenou potravou. Dieťa tak nepotrebuje žiadnu inú potravu, alebo nápoj, nakoľko práve materské mlieko, unikátne svojim zložením, mu zabezpečuje kompletný rad látok slúžiacich na výživu, podporu rastu a dozrievanie orgánov, stimuluje vývin mozgu a vytvára jeho imunitný základ.

V tomto období sa preto u dojčaťa vytvára enzým nazývaný laktáza, ktorého úlohou je v tenkom čreve štiepiť mliečny cukor – laktózu. Aktivita tohto enzýmu postupne klesá po druhom roku života, čo vyplýva z postupného prijímania tuhej potravy a nižšej spotreby mlieka. A práve tu môže nastať problém, pretože človek konzumuje mlieko aj po ukončení tohto veku a dokonca, ako jediný cicavec na planéte konzumuje mlieko iného cicavca.

Ak telo nedokáže štiepiť laktózu, začne vplyvom črevných baktérií kvasiť a to môže spôsobovať rôzne ťažkosti, od nafukovania, cez zvýšenú plynatosť, kŕče, bolesti brucha, alebo nepríjemné hnačky. Okrem intolerancie na laktózu, môže byť ďalším problémom alergia na mlieko, ktorá okrem tráviacich ťažkostí môžu spôsobovať oveľa silnejšie prejavy, napríklad respiračné a kožné – vo forme vyrážok, svrbenia, či opuchov.

Pani s mliekomNa pravú mieru treba uviesť aj to, že mlieko nezahlieňuje, ale len zahusťuje hlien. Hlien ako taký je sám o sebe telu prospešný, je to prirodzená látka, ktorá sa v ňom tvorí pre ochranu membrány a tkanív. Pokiaľ sa nechcete mlieka vzdať, doprajte si ho v menšej miere, alebo stavte na nemliečne, ale taktiež chutné alternatívy rastlinných nápojov, ktoré môžu byť výdatným zdrojom vápnika a ďalších minerálov či vitamínov a teda aj prínosom pre vaše zdravie.

Ich základom je „rastlinný základ“, čistá voda a mixér. Rastlinný základ tvoria orechy, semená, obilie, strukoviny, môžu byť na hrubo pomleté, alebo podrvené. Mixér môže byť tyčový, alebo stolný, ideálne s vysokými otáčkami. Základnú suroviny premyjeme a upravíme studeným, alebo teplým spôsobom – zahriatím – krátkym povarením vo vode. Zahriatie je vhodné skôr pre obilninové a strukovinové mlieka, u orechov sa odporúča namáčanie v studenej vode. Takto pripravený vložíme do mixéra, pridáme vodu a mixujeme pokiaľ sa nevytvorí hladká, krémová zmes. Precedíme a popíjame.

A aké sú najčastejšie alternatívy kravského mlieka?

Sójové mlieko

Vyrába sa zo sójových bôbov, je bohaté a krémové, ideálne na priamu konzumáciu. Sója má vysoký obsah železa, i vápnika a čo je výborné, neobsahuje takmer žiadny sodík, ktorý zadržiava v tele vodu a preto je odporúčaná aj pri kardiovaskulárnych ochoreniach. Sójové mlieko je najčastejšou alternatívou kravského mlieka, neobsahuje laktózu a je prirodzene bezlepkové. Ak si ho chcete dopriať, radšej si zadovážte tekutú formu tohto mlieka, namiesto sójovej náhrady mlieka v prášku.

Ryžové mlieko

Má jemnú a vodnatú konzistenciu. Je ľahké a prirodzene sladké, chuť mu dodáva prírodne fermentovaná ryža. Výborné je k cereáliám, müsli, na prípravu sladkých dezertov, na varenie i pečenie. Je vhodné aj pre alergikov a ľudí s bezlepkovou diétou, či tráviacimi ťažkosťami.

Ovsené vločkyOvsené mlieko

Krémové, prirodzene sladké a ľahko stráviteľné. Doma si ho vyrobíte nasledovnými spôsobmi: premyté ovsené vločky jemne povarte s vodou, nechajte vychladnúť a prefiltrujte. Iný spôsob je len zaliať ich vriacou vodou, nechať postáť pár hodín, alebo cez noc. Studená verzia: ovos zalejeme studenou vodou, rozmixujeme a necháme 20-30 minút postáť.

Kokosové mlieko

Jemné, nie veľmi aromatické, na konzistenciu je porovnateľné s polotučným mliekom. Možno ho pripraviť buď zo strúhaného kokosu, alebo čerstvo nastrúhaného kokosu. Kokos zalejte horúcou vodou, nechajte chvíľu uležať a rozmixujte tyčovým mixérom. Ochladenú zmes potom preceďte cez plátno, alebo gázu. Pre vysoký obsah minerálov, najmä draslíka a horčíka sa toto mlieko hodí na horúce letné dni alebo pri ťažkej práci, či športe, keď sa človek viac potí. Používame ho aj k cereáliám, ale patrí aj do ázijskej kuchyne ku karí, alebo do smoothie nápojov.

Mandľové mlieko

Je krémové a chuťovo mierne orechové. Mandle prepláchnite a nechajte na noc močiť vo vode. Na druhý deň rozmixujte s vodou a prefiltrujte. Mandľové mlieko si môžete ešte podľa chuti osladiť medom, vanilkou, alebo škoricou, je vhodné aj do kávy. Mandle sú významné pre zdravie človeka, obsahujú využiteľný vápnik, horčík, draslík, fosfor, vitamíny E a B1, pričom spomaľujú starnutie, zlepšujú koncentráciu a znižujú nervozitu a úzkosť. Mandle sa hodia aj pre dámy, ktoré chcú mať lesklé vlasy a pevné nechty. Tip: mandle kupujte vždy vcelku, nie mleté, nakoľko sa rýchlo kazia.

Nápoj z konopných semienok

Jeden z najhodnotnejších nápojov si môžete pripraviť aj doma, buď z nelúpaných alebo olúpaných semienok. Nelúpané semienka je lepšie nechať namáčať aspoň 12 hodín a potom ešte preplachovať kým nezačnú klíčiť. Olúpané semienka stačí namáčať 4 hodiny a potom prepláchnuť. Naklíčené konope vložte do stolného mixéra, pridajte 1,5 dielika vody (na 1 diel semienok) a rozmixujte. Nápoj z olúpaných semienok je jemnejší a vhodný pre malé deti. Ak použijete nelúpané semienka je nutné nápoj precediť cez jemné sitko. Konopné mlieko pomáha liečiť zápaly, posilňuje imunitu a je vhodný pre športovcov i deti. Obzvlášť cenné je konope pre vysoký obsah bielkovín a esenciálnych aminokyselín.

Nápoj z chia semienok

Chia semienka sú zdrojom omega-3 mastných kyselín, antioxidantov a minerálov, bielkovín i vlákniny. Vďaka nej budete mať dostatok energie počas celého dňa. Semienka namočíte vo vode a občas premiešavate, aby sa nezlepili. Chia napučia až do desiatich násobkov svojho pôvodného objemu, preto použite dostatok vody. Prepláchnuť ich prakticky nemožno. Ak pri mixovaní použijete málo vody, pripravíte si namiesto nápoja výborný rastlinný puding, ktorý môžete ľubovoľne dochutiť ovocím, kúskami horkej čokolády, kokosovými hoblinami a dochutiť javorovým sirupom. Nápoj alebo puding je vhodný pred dlhotrvajúcim náročným fyzickým výkonom, ktorý pomôže udržať stabilnú hladinu cukru v krvi. Okrem toho chia pomáha na podporu trávenia a ako prevencia proti Alzheimerovej chorobe.

Makový nápoj

Mak na lyžiciMak je najvýznamnejší zdroj vápnika. Makové mlieko si pripravíte nasledovne: 1 diel maku prepláchnite a zalejte 5 dielmi vody. V čistej vode nechajte postáť na noc v chladničke. Ráno prelejte zmes do mixéra, riadne dlho vymixujte a prefiltrujte cez plátno, alebo gázu. Ak máte radi sladšie mlieko, môžete osladiť medom, alebo dochutiť vanilkou. Je to výborná prevencia osteoporózy, prospieva aj vlasom, nechtom, kostiam, i srdcu.

Ľanový nápoj

Ľanové semienka nie sú úplne vhodné na prípravu mlieka, nakoľko po namočení vylúčia sliz a trochu horšie sa potom preplachujú. Možno použiť ako hnedý tak i zlatý ľan, zlatý má trochu jemnejšiu chuť. Ľan ozdravuje črevá a pomáha pri zápaloch, je vhodný aj pri cievnych ochoreniach a na imunitu.

Orechové mlieko

Lieskové orechyNa výrobu môžete použiť vlašské alebo lieskové orechy, postup prípravy je rovnaký. Namočte orechy do studenej vody na 4-6 hodín. Následne orechy premyte v čistej vode a vložte ich do mixéra. Pridajte čerstvú vodu. Na 1 diel orechov 3 diely vody. Mixujeme na vysokých obrátkach 2 minúta na hladkú zmes. Preceďte. Ak chcete redšie mlieko pridajte len o trochu viac vody.

Všeobecné tipy na záver

Pri výrobe týchto rastlinných mliek sa nebojte experimentov. Môžete skúsiť aj kombináciu orechov so semenami, alebo orechy navzájom, napríklad mandle s vlašskými orechmi. Sladiť sa odporúča prírodnými sladidlami, medom, javorovým sirupom, sirupom agáve, prípadne dosladzujte banánom, ďatľami. Na obzvláštnenie chute môžete skúsiť soľ, škoricu, vanilku, alebo kakao. Ak chcete tieto mlieka ešte viac dochutiť, môžete ich skombinovať s čerstvou jablkovou, mrkvovou šťavou, či zmiešané s uvarenou rozmixovanou zeleninou.

Na pasírovanie môžete použiť sitko, ľanové vrecko, gázu, vrecko na výrobu orechových mliek alebo aj silonky. Ak vám čas dovolí, tak pri semienkach ich nechajte 4 hodiny vo vode napučať, až potom zmixujte. Rastlinné mlieka sú výborná alternatíva pre tých, ktorý si z určitých dôvodov nemôžu dať kravské mlieko, ale sú aj výborným spestrením jedálnička. Sú plné vitamínov, minerálov a výživných látok.

Páčil sa vám článok? Kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *