21.6 C
Bratislava
štvrtok, 23 mája, 2024

Fakty a mýty: Vitamín C

Vitamíny sú pre udržanie si zdravia nevyhnutné. Keďže si ich organizmus nedokáže vytvoriť sám je odkázaný na ich príjem v strave. Aj keď existuje 13 vitamínov najznámejším z nich je vitamín C. Populárnym sa stáva hlavne v období jesene a zimy, kedy sa to vonku len tak hemží vírusmi. Niet najmenších pochybností o tom, že vitamín C posilňuje imunitu, existuje ale množstvo ďalších spôsobov ako tento vitamín prospieva nášmu zdraviu.

Vitamín C

Pre posilnenie imunitného systému často siahneme po vitamíne C. Či si ho už dáte vo forme ovocia a zeleniny alebo siahnete po doplnkoch výživy snažíte sa získať ho čo najviac. Silnejšia imunita ale nie je jediné za čo tomuto vitamínu vďačíme. Vitamín C na organizmus vplýva aj inak

  • podporuje tvorbu kolagénu
  • zlepšuje a zrýchľuje hojenie rán
  • podporuje tvorbu niektorých hormónov a neurotransmitérov
  • silný antioxidant, ktorý zachytáva voľné radikály v organizme

Na čo všetko v organizme vplýva vitamín C sa stále zisťuje. Nedávna štúdia dokonca preukázala, že tento vitamín má na krvné cievy ochranný účinok podobný ochrannému účinku, ktorý vzniká pri cvičení. Veriť výsledkom testu je predčasné, keďže sa ho zúčastnilo málo ľudí, ale jeden nikdy nevie… možno sa aj tento účinok vitamínu C neskôr potvrdí.

O účinkoch vitamínu C na ľudský organizmus a zdravie sa vie veľa, škoda len, že po ňom siahneme len keď je chrípkové obdobie. Aj napriek množstvu poznatkov existuje množstvo mýtov, s ktorými sa môžete stretnúť. Ako to teda s vitamínom C naozaj je?

Vitamín C. Tabletky, citrus

Fakty a mýty

Vitamín C len posilňuje imunitný systém

Nie. Vitamín vplýva na organizmus aj inak. Okrem vyššie spomínaných vplyvov (tvorba kolagénu, antioxidant, podpora tvorby hormónov,…) má aj množstvo ďalších. Ako antioxidant zmierňuje vznik zápalov v organizme a pomáha predchádzať chronickým ochoreniam. Pri podpore tvorby kolagénu vplýva aj na pleť a kožu. Vďaka kolagénu je vaša koža pružná, hladká a mladšia. Zmierňuje tak tvorbu vrások a predchádza ovísaniu kože.

Vitamín C vám pomôže aj schudnúť. Podporuje schopnosť tela využívať ako zdroj energie a paliva telesný tuk. Taktiež môže znížiť krvný tlak a hladinu cholesterolu čím podporuje kardiovaskulárny systém. Taktiež podporuje vstrebávanie nehémového železa čo ocenia hlavne vegetariáni a vegáni.

Vitamín C ma ochráni pred chrípkou, prechladnutím,…

Pravdou je, že tento vitamín posilňuje imunitný systém, ale pred infikovaním vás neochráni. Štúdie ale potvrdili, že ľudia, ktoré pravidelne užívali doplnky výživy s vitamínom C mali miernejšie príznaky ochorenia a aj samotné ochorenie trvalo kratšie. Pred chrípkou ani prechladnutím vás vitamín C neochráni ale skráti dobu liečenia a zmierni priebeh ochorenia.

Čím viac vitamínu užijem tým lepšie

Nie. Pokiaľ je vaša strava pestrá a obsahuje aj dostatok ovocia a zeleniny vitamín C nemusíte užívať vo forme doplnkov stravy. Po doplnkoch s vitamínom C ale môžete siahnuť napríklad v chrípkovom období. Vitamín C je vitamín rozpustný vo vode, z čoho vyplýva, že nadbytok sa vylúči močom. Ľudský organizmus je schopný absorbovať a tolerovať okolo 500 mg vitamínu C denne. Ak ho užívate v dávkach viac ako 1000 mg jeho absorpcia klesá na 50% a menej. Zvyšok vylúčite.

Vitamín C. Paprika

Vitamínom C sa nemôžem predávkovať

Pravdou je, že nadbytok vitamínu sa vylúči močom, to ale neznamená, že jeho nadbytok nijako nepocítite. Užívanie megadávok vitamínu C (3000 mg denne) sa môže prejaviť hnačkami, žalúdočnými problémami, zvýšenou hladinou kyseliny močovej alebo zvýšenou tvorbou obličkových kameňov (ak máte problémy s obličkami).

Odporúčaný príjem vitamínu C je pre každého rovnaký

Nie, nie je. Odporúčaný denný príjem vitamínu C záleží od množstva faktorov ako je vek, pohlavie, aktuálny zdravotný stav, životný štýl,… Ak máte chrípku je dobré užívať vyššie množstvo tohto vitamínu ako keď ste zdraví. Fajčiari by mali tiež zvýšiť príjem vitamínu C.

Najviac vitamínu C je v citrusových plodoch

Pravdou je, že v citrusových plodoch (citróny, pomaranče, grapefruit,…) je vitamínu C dosť veľa. Najviac sa ho ale nachádza v paprike a zelenom hrášku. Nájdete ho aj v jahodách, paradajkách alebo zemiakoch.

Fakty a mýty: Kozmetika s vitamínom C

Vitamín C môžete nájsť aj v kozmetike kde sa uplatňujú hlavne jeho antioxidačné účinky a aj podpora tvorby kolagénu.

Vitamín C v kozmetika zvyšuje citlivosť pleti na slnečné žiarenie

Faktom je že vitamín C je silným antioxidantom, ktorý zachytáva voľné radikály, ktoré môžu vznikať práve vplyvom slnečného žiarenia na pokožku. Sérum s vitamínom C je najlepšie aplikovať na pleť ráno, aby ste jeho ochranu pred voľnými radikálmi využili počas celého dňa. Kozmetika s vitamínom C ale nenahradí opaľovací krém.

Ak používate kozmetiku s vitamínom C večer podporujete tvorbu kolagénu a vaša pleť bude pevnejšia, pružnejšia a aj hladšia.

Kozmetika s vitamínom C natrvalo farbí pokožku

Nie. Aj keď má časť kozmetiky s týmto vitamínom oranžovo-hnedú farbu vaša pokožka nezostane natrvalo zafarbená. Vitamín C sa často pridáva do samoopaľovacích krémov pretože dočasne dá pokožke prirodzenú farbu.

Kozmetika s vitamínom C

Vitamín C v kozmetike na pokožku vplýva minimálne

Nie. Lokálna aplikácia vitamínu na pleť má vplyv priamo na pokožku. Ak by ste chceli dosiahnuť rovnaké výhody na pleť  konzumáciou ovocia museli by ste denne zjesť viac ako 18 tisíc pomarančov. Aplikáciou kozmetiky s vitamínom C na pokožku dodávate vitamín priamo na pokožku, na jej vrchnú vrstvu. Hlbšia vrstva kože získava vitamín C stravou. Vďaka kozmetike je tak vyživená a chránená aj vrchná vrstva kože.

Kozmetiku s vitamínom C nie je dobré kombinovať s retinolom

Retinol je účinná látka množstva kozmetických produktov určených na spomalenie starnutie pleti (anti-aging kozmetika). Neodporúča sa kombinovať ho s kozmetikou, ktorá obsahuje iné účinné látky. To ale neznamená, že nemôžete používať kozmetiku s vitamínom a aj kozmetiku s retinolom. Stačí ak budete aplikovať vitamín C ráno a retinol večer.

Čím vyšší obsah vitamínu C v kozmetike tým lepšie

Nie. Príliš veľká koncentrácia vitamínu v kozmetike môže pokožku podráždiť. Skôr ako na obsah sa zamerajte na vstrebateľnosť produktu. Pokojne sa môže stať, že kozmetika s menšou koncentráciou vitamínu C sa do pokožky lepšie vstrebe a prinesie tak rýchlejšie viditeľné výsledky než kozmetika s vysokým obsahom vitamínu.

Vitamín C je v každej kozmetike rovnaký

Nie. Vitamín C môže byť v kozmetike v rôznych formách. Aj keď je na prednej strane produktu napísané, že obsahuje tento vitamín prečítajte si zloženie. Tam nájdete napísané v akej forme sa vitamín C v kozmetike nachádza. Môžete natrafiť na názvy ako kyselina L – askorbová, askorbyl, askorbát,… Ak máte dojem, že vám kozmetika nesadla prezrite si aký typ vitamínu C obsahuje a vyskúšajte kozmetiku s iným typom vitamínu C.

ZDROJ

byrdie.com/vitamin-c-myths-5105137#citation-3

hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-c

mantachieclinic.org/truths-myths-vitamin-c/

Obrázky: freepik.com, pixabay.com

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY