13.1 C
Bratislava
pondelok, 26 septembra, 2022

Ako si doplniť bielkoviny, keď máte alergiu takmer na všetko?

Ľudia, ktorí môžu jesť všetko, si niekedy neuvedomujú, aké majú šťastie. Majú neobmedzený výber potravín a jedál v reštaurácii. Na druhej strane sú tu ľudia, ktorí trpia jednou alebo viacerými alergiami. Ich denným údelom je čítať zloženie každej potraviny a pýtať sa na alergény v jedle, ktoré chcú zjesť. Pri obmedzenom množstve potravín, ktoré môže takýto človek prijať, môže vzniknúť problém, či má telo dostatok bielkovín.

Čo sú to bielkoviny a prečo sú dôležité?

Bielkoviny sú súčasťou každej bunky, ktorá je v našom organizme. V tele plnia niekoľko pre život dôležitých funkcií, medzi najdôležitejšie patrí produkcia enzýmov, snaha o opravu tkanív, ktoré sa nejakým spôsobom poškodili a tiež prispievajú k správnemu fungovaniu metabolizmu.

Bielkoviny si naše telo nedokáže v sebe udržať, tak ako tuky, preto je potrebné ich neustále dopĺňanie. Pri každej fyzickej záťaži vyvolanej na našom tele, dochádza k poklesu množstva bielkovín.

V ktorých potravinách nájdeme najviac bielkovín?

Najviac bielkovín sa nepochybne nachádza v mäse, najmä v hovädzom a kuracom. Nájdete ich aj v tuniaku, losose a v iných rybách. Sú aj v mliečnych výrobkoch ako sú jogurty, syry. Konzumáciou vajíčok tiež zvyšujete príjem bielkovín do svojho tela. Bielkoviny získate aj jedením orieškov, napríklad mandlí.

A čo ľudia s alergiami?

Vyššie uvedené potraviny predstavujú problém pre ľudí, ktorí trpia alergiou na mliečnu bielkovinu, laktózu, lepok alebo majú histamínovú intoleranciu či alergiu na orechy. Aké možnosti majú ľudia s alergiami?

  1. Samotné proteíny

Najrýchlejším spôsobom, ako do seba dostať potrebné bielkoviny, inak povedané proteíny, je vypiť proteínový drink alebo niečo, do čoho pridáte odmerku proteínu. Na trhu nájdete mnohé kvalitné proteíny, ktorých výrobcovia myslia aj na ľudí s alergiami. Preto sú v ponuke aj bezlepkové alebo vegánske proteíny.

  1. Quinoa

Quinoa je rastlinná potravina, o ktorej sa dozvedá čoraz viacej ľudí. Na pohľad je veľmi podobná ryži. Obsahuje veľa bielkovín a pripraviť si ju môžete samotnú alebo ako prílohu k jedlu. Obsahuje zároveň veľa vitamínov, preto je vhodná aj pre ľudí, ktorí trpia avitaminózou, čiže nedostatkom vitamínov.

  1. Tofu

Sú ľudia, ktorí by jedli tofu každý deň, a potom sú tu ľudia, ktorí ho nemôžu ani cítiť. Avšak pre ľudí, ktorí si nemôžu bielkoviny doplniť prostredníctvom mäsa alebo mliečnych výrobkov, je tofu skvelá alternatíva. Obsahuje veľa bielkovín, vitamín a pri správnom dochutení chutí ako práve ugrilované mäso. Obsahuje tiež množstvo esenciálnych aminokyselín. Ak máte problém s nedostatkom potrebných aminokyselín, tofu je to pravé pre vás.

  1. Strukoviny

Strukoviny ako fazuľa alebo šošovica sú tiež prírodným zdrojom bielkovín, teda proteínov. V šošovici sa tiež nachádza veľa vlákniny. Šošovicu obsahujú aj mnohé proteínové prášky, čo len dosvedčuje jej skvelé vlastnosti. Strukoviny majú veľkú výhodu v tom, že ich môžu prijímať aj ľudia, ktorí nevedia vstrebať lepok.

  1. Chia semienka

Kto by nepoznal známe chia semianka, ktoré pred pár rokmi obleteli svet? Hoci ich ľudia jedia najmä z dôvodu toho, že sú skvelým antioxidantom, vie sa o nich aj to, že obsahujú veľa potrebných bielkovín. Ak si preto ráno varíte ovsenú kašu, môžete do nej prihodiť za lyžičku chia semienok a hneď budete mať rannú porciu bielkovín pokope.

Nezabudnite si všímať zľavové letáky, pretože aj niektoré veľkoobchody predávajú buď samotné proteíny alebo potraviny bohaté na bielkoviny. Možno budete mať šťastie a narazíte na zľavu alebo nejakú výhodnú ponuku.

Bielkoviny sú jednou zo základných stavebných zložiek organizmu. Ak trpíte alergiou na niektoré potraviny ich príjem značne obmedzujete. Ako zabezpečiť dostatočný prísun bielkovín pri alergii? Viete, ktoré potraviny obsahujú najviac bielkovín?

Zdroj obrázka 1: Syda Productions / Shutterstock.com

Zdroj obrázka 2: Prostock-studio / Shutterstock.com

SÚVISIACE ČLÁNKY

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

POSLEDNÉ ČLÁNKY