23.8 C
Bratislava
nedeľa, 16 júna, 2024

Fakty a mýty: Bolesť chrbta

S bolesťami chrbta má väčšina ľudí osobné skúsenosti. Viac ako 80% populácie sa s týmito bolesťami aspoň raz v živote stretlo. Práve preto je táto téma často hlavným bodom mnohých diskusií čo vedie aj k vzniku množstva mýtov a dezinformácií. To čo zabralo na bolesť chrbta jednému človeku nemusí zabrať druhému.

Existuje množstvo mýtov o tom ako na bolesť chrbta. A keďže bolesť môže byť úporná, nepretržitá a obmedzuje náš život rozhodneme sa vyskúšať všetko o čom sme kedy počuli. Najlepšie ale je, spýtať sa na vhodnú liečbu lekára. Okrem liečby vám povie čomu by ste sa mali vyhýbať aby ste podobné bolesti už nemali.

Fakty a mýty

Pretrvávajúca bolesť chrbta môže byť nebezpečná

Bolesť chrbta je nepríjemná a môže vás v pohybe výrazne obmedziť ale nemusí ísť o stav, kedy ste v ohrození života a ani to nemusí znamenať, že skončíte na invalidnom vozíku. Zvyčajne je spôsobená natiahnutím svalov a zväčša ustúpi sama.

Pokiaľ je ale dôvodom bolesti úraz s návštevou lekára by ste nemali otáľať a vyhľadať ho čo najskôr (najlepšie hneď) po úraze.

Príčinou bolesti chrbta je starnutie

Nie. Chrbát bolí mladých aj starších ľudí. Súčasné lekárske poznatky sú ale tak ďaleko, že vám dokážu pomôcť s bolesťami v ktoromkoľvek veku.

Bolesť chrbta
Image by Freepik

Vždy seďte rovno

Hrbenie nie je dobré a odnesie si to vaša chrbtica ale ani dlhé vzpriamené sedenie nie je dobré a môže zaťažovať chrbát. Ak v práci sedíte meňte občas polohu, oprite sa o stoličku, na chvíľu sa prihrbte a nezabudnite sa občas prejsť. Pre chrbát nie je dobré držať ho dlhší čas v jednej polohe.

Príčinou bolesti chrbta je dvíhanie ťažkých predmetov

Nie, aspoň nie vždy. Skôr ako dvíhanie ťažkých predmetov zo zeme je príčinou  spôsob akým ich dvíhate. Správny spôsob je: Urobte podrep s vystretým chrbtom a hlavou hore. Uchopte predmet a zdvihnite sa pomocou nôh. Predmet dvíhajte rovno, neohýbajte sa do strán ani dopredu.

bolestiam chrbta pri dvíhaní ťažkých predmetov najčastejšie dochádza ak ich dvíhate v predklone. Predmet dvíhate ohýbaním chrbta. V tomto prípade je záťaž na chrbtici, ktorá (ak je predmet ťažší) sa ozve bolesťou.

Odpočinok v posteli je výborný liek na bolesť chrbta

Nie vždy, záleží to od príčiny bolesti chrbta. Ak je dôvodom bolesti svalová námaha pokoj na posteli vám môže pomôcť. Pokiaľ je ale dôvodom bolesti pricviknutý nerv (ischias), problémy s platničkou alebo kĺbmi bolesť sa odpočinkom môže zhoršiť. Nečinnosť vedie k stuhnutiu svalov, strate kondície a slabosti.

V týchto prípadoch je najlepšie ak budete chrbát zaťažovať miernejšie než obvykle. Vyhnite sa pohybom, ktoré bolesť zhoršujú (ohýbanie, krútenie, dvíhanie predmetov,…).

Pri bolesti chrbta sa treba vyhýbať cvičeniu

Nie. Pri bolestiach chrbta je dobré cvičiť, ale s mierou. Určite nedvíhajte činky. Začnite s jemnými cvikmi a pomalšie. Postupne pridávajte na intenzite. Ak niektorý cvik bolesť zhoršuje robte ho opatrnejšie.

Cvičeniu sa venujte aj keď bolesť chrbta ustúpi, len tak môžete zabrániť jej návratu. Svaly budete mať vždy rozhýbané a cvičením ich aj spevníte.

Bolesť chrbta. Spánok
Image by wayhomestudio on Freepik

Bolesť chrbta spôsobuje zranenie

Nie vždy. Väčšinou je za bolesťami chrbta napnutie svalov, pricviknutý nerv, degenerácia platničiek, infekcie alebo aj rodinná anamnéza. Bolesťami chrbta častejšie trpia ľudia s nadváhou, kedy je chrbát zaťažený kilami navyše. S touto bolesťou sa stretávajú aj rekreační športovci, ľudia, ktorí si raz za čas zacvičia. A keďže nie sú zvyknutí cvičiť a v snahe dobehnúť čo zmeškali to s cvičením neraz preženú.

Problémy s bolesťami chrbta majú aj príliš štíhli ľudia, hlavne ak trpia anorexiou (porucha príjmu potravy). V dôsledku nedostatku živín môžu trpieť stratou kostnej hmoty čo vedie k zlomeniu kostí či problémom so stavcami.

Bolesť chrbta súvisí vždy s chrbtom

Nie, nemusí tomu tak byť vždy. Spúšťačom bolesti chrbta môže byť čokoľvek. Medzi bežné spúšťače patrí zlý spánok, napätie, stres, nezvyčajná fyzická aktivita,… Predchádzať bolestiam chrbta môžete výmenou matraca, zlepšením kvality spánku, zmiernením stresu či cvičením.

Zlé držanie tela môže spôsobiť bolesť chrbta

Nie. Za bolesťami chrbta je často zotrvanie v jednej polohe dlhší čas. Dlhé zohnutie, sedenie vo vzpriamenej polohe, rovný postoj, …. ak zostanete v jednej polohe dlhý čas začne vás bolieť chrbát. Každodenné činnosti ako sedenie, ležanie, státie, zohýbanie sa, otáčanie, …. to všetko prospieva chrbtu a posilňuje svaly. Hlavné je aby ste neboli v jednej polohe dlhšie.

Tvrdý matrac je najlepší

Každému vyhovuje niečo iné. Pravdou ale je, že ľudia, ktorí spávajú na stredne tvrdom matraci trpia bolesťami chrbta menej ako ostatní. Na výbere matraca by ste si preto mali dať záležať. Príliš mäkký ale aj príliš tvrdý matrac nezabezpečí dostatočnú podporu pre vašu chrbticu počas spánku.

Pri výbere vhodného matraca si naň pokojne v predajni ľahnite. Ak sa doň zaboríte a nemáte medzi krížovou oblasťou a matracom žiadne miesto je matrac pre vás príliš mäkký. Ak do medzery medzi krížmi a matracom vložíte dlaň a ešte zostane veľa miesta je matrac pre vás veľmi tvrdí.

Matrac je pre vás ideálny ak do medzery medzi krížmi a matracom vložíte dlaň a nezostane tam veľa miesta.

ZDROJ

mayoclinichealthsystem.org/hometown-health/speaking-of-health/8-common-myths-about-back-pain

webmd.com/back-pain/ss/slideshow-back-pain-myths

Obrázky: Freepik.com

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY