Detoxikácia a bylinky

03.06.2015 / Kategória: Detoxikácia

Ako to v našom tele funguje

Aby naše telo mohlo správne pracovať, je potrebné mu dodávať kvalitný prísun živín. Často sa ale stáva, že z našej potravy sa do tela dostanú aj rôzne škodliviny, jedy, tzv. toxíny, ktoré je potrebné následne vylúčiť. Práve v pečeni sa dokončujú metabolické procesy, ktoré sa začínajú v črevách, odkiaľ všetka krv prúdi cez ňu a kde prebieha spracovanie živín. Vzniknuté, škodlivé, ako aj nepotrebné látky sa potom cez obličky formou moču z tela vylučujú. Ďalšie odpadové a nestrávené látky odchádzajú vo forme stolice pomocou hrubého čreva cez konečník. Okrem škodlivín zo stravy prijímame aj škodliviny z ovzdušia cez pľúcny systém, odkiaľ sa ďalej dostávajú do krvi. A náš najväčší orgán koža má na starosti vylučovanie toxínov cez ňu potením. Čím viac škodlivých jedál budeme jesť, tým budeme tvoriť aj väčšiu záťaž na naše orgány, ktoré sa môžu postupom rokov zaniesť a tým budú aj horšie pracovať, čo sa v konečnom dôsledku odzrkadlí aj našom zdravotnom stave a na tom ako sa budeme cítiť.

Kedy sa detoxikovať

Najlepší čas na detoxikáciu organizmu je spravidla na jar, po zime, keď sme počas nej konzumovali prevažné množstvo ťažkých, mastných jedál, múčnikov, príznakom čoho môže byť aj prírastok na váhe. Druhou alternatívou je jeseň, keď máme k dispozícii veľa čerstvého ovocia a zeleniny. Je vhodné sa detoxikovať aspoň ročne, preventívne, alebo v prípade, že sa necítime zdravotne dobre cielene.

Príznaky kedy je potrebné sa detoxikovať

  • málo energie, celková únava, depresia
  • časté pocity zlosti, negativizmus
  • bolesti hlavy, prechladnutia
  • hemoroidy, časté plyny, nafukovanie, zápcha, hnačka
  • nadváha
  • svrbenia na koži, alergia, akné, ekzémy
  • padanie vlasov, štiepavé nechty
  • očné zápaly, zažltnuté očné bielka
  • biely povlak na jazyku

Druhy detoxikácie

Detoxikácia môže byť krátkodobá až viactýždňová – podľa stupňa zanesenia organizmu toxínmi. Veľmi nápomocná je aj pôst, rýchla hladovka, či črevná sprcha. Tá je prospešná pri detoxikácii organizmu, úprave telesnej hmotnosti, únave, migréne, strese, zápche, kožných chorobách a pôsobí preventívne proti rakovine hrubého čreva. Obľúbená je detoxikácia vo forme špeciálne pripravených tabletkových či práškových preparátov, detoxikácia morskými riasami (chlorella), ryžové očistné kúry, detoxikácia ovocím a zeleninou.

Inak sa tiež bude detoxikovať človek z ohľadom na vek. Po 40-tke je potrebná cielená detoxikácia, najlepšie s dohľadom lekára, alebo školeného pracovníka. Z hľadiska určitej choroby sa detoxikuje pečeň, alebo obličky. Iný typ detoxikácie je potrebný po skončení užívania antibiotík, ktoré väčšinou rozhodí celý črevný systém, pacient často trpí hnačkami, zápchou, bolesťami hlavy, či vyrážkami a svrbením.

Pri detoxikáciách sa prevažne popíja voda, čerstvo vylisované šťavy z ovocia a zeleniny, bylinkové čaje a vynechávajú sa určité druhy potravín, ako sladkosti, mäso, pečivo a alkohol.

Bylinky na detoxikáciu

  • benedikt lekársky – udržiava dobrú obranyschopnosť voči zvýšeným kvasným a hnilobným procesom v zažívacom trakte
  • breza previsnutá – vhodná na liečbu močových ciest a mechúra, pri odstraňovaní obličkových kamienkov
  • cesnak medvedí – súčasť jarných kúr na prečistenie
  • echinacea purpurová – pri liečbe žalúdočných vredov, gastritíd a prostaty
  • mäta prieporná – odstraňuje plynatosť a kŕče
  • pestrec mariánsky – pri regenerácii silne poškodenej pečene, aj po chemoterapii
  • púpava lekárska – odbúrava z tela cholesterol a toxíny, pri močových chorobách
  • rozmarín lekársky – celkovo zlepšuje pečeňové funkcie, hlavne u nezápalových ochorení
  • senovka grécka – na žalúdok, podľa štúdií má potenciál ako preventívny agent pri rakovine hrubého čreva
  • žihľava – pŕhľava dvojdomá – prečistuje krv, lieči zápaly obličiek, pečene a prečisťuje močové cesty

Doplňujúce prostriedky pri detoxikácii

Okrem vnútornej detoxikácie je možné toxíny vylúčiť aj cez kožu. Odporúčané je saunovanie – suchá sauna, parná sauna, sauna s bylinkami, kúpele, ale aj detoxikačná medová masáž. Na prečistenie pľúc je vhodný pobyt v soľnej jaskyni.

Duševná očista

Zlosť, závisť, žiarlivosť či iné negatívne myšlienky sú ako toxíny na materiálnej úrovni. Preto je potrebné naučiť sa ich eliminovať, či už pomocou meditácie, relaxačných cvičení, aromaterapie, alebo prechádzok v prírode.

Prevencia zdravia = vyvážená strava

Ďalšou možnosťou, ako predísť zaneseniu organizmu je striedme stravovanie. Nie nadarmo sa hovorí, že sme, čo jeme. Stačí sa pozrieť do minulosti, ako žili a stravovali sa naši predkovia a podľa toho sa stravovať . Bola to kapusta, mrkva, strukoviny, celozrnný chlieb a pila sa čistá voda. Dnešné jedlá, ktoré sú prezentované ako slovenské, sú veľmi ťažké a v minulosti boli považované za sviatočné jedlá, ktorými sa hostili návštevy. Pre správne fungovanie organizmu by preto mala byť naša strava vyvážená a pripravená zo základných surovín. Najzdravšie je pritom konzumovať tie potraviny, ktoré sa bežne pestujú v našej zemepisnej šírke.

Odporúčané potraviny:

  • ovocie: jablká, maliny, čierne ríbezle, čučoriedky
  • zelenina: zemiaky, kapusta, červená repa, špenát, cesnak, cibuľa
  • orechy: vlašské orechy, mandle
  • semená: ľanové, tekvicové
  • celozrnné obilniny: raž, ovos, jačmeň, pohánka, pšenica, špalda, celozrnná ryža
  • strukoviny: hrach, šošovica, fazuľa, sója, bôb, cícer
  • rybie mäso: tuniak, makrela, treska, losos, zubáč, pstruh, úhor

Obmedziť je potrebné:

  • soľ,
  • biely cukor,
  • biela múka a výrobky z nej: pizza, biele pečivá, múčniky,
  • mlieko a mliečne produkty z nej: smotany, syry, maslá,
  • mäsá – hlavne tie s vysokým obsahom tuku – hovädzie, jahňacie, bravčové, kuracie s kožou,
  • údené mäsové výrobky, vyprážané mäsové jedlá.

Mäsko naše každodenné

Mäso. Dnes ho jeme takmer každý deň. Výborne chutí, vonia, dá sa pripravovať na desiatky spôsobov, rýchlo nás nasýti.. a ešte na ako dlho…a práve, to je ten problém.

Koľko krát sa vám stalo, že ste po výbornom obede plnom rezňov zívali, ledva ste sa koncentrovali na úlohy v práci a bolo priam nemožné sa hýbať, nakoľko ste mali v bruchu veľký balvan? Viete, čo sa vo vašom bruchu dialo? Vaše telo sa úporne a dlho snažilo spracovať všetko to mäso, ktoré ste spapkali. Aj naši pra-pra predkovia – lovci, sa skôr živili bylinami a korienkami a len príležitostne, ako raz či dvakrát v mesiaci zjedli mäso – a to vtedy, keď ho ulovili.

Je tiež pozoruhodné, porovnať si anatómiu psa so stavbou tela človeka. Pes je mäsožravec, čo značí, že denne dokáže prijímať mäso. Dokonca, vďaka svojim slinám, ale aj žalúdočným kyselinám dokáže konzumovať aj surové mäso. Okrem toho, v porovnaní s človekom má pes oveľa viac očných zubov, ktoré dokážu správne požuť mäso a tým urýchliť jeho trávenie. Ale hlavným rozdielom medzi psom a človekom je črevo, to psie je v porovnaní s ľudským oveľa kratšie, tým aj potrava cez neho prejde oveľa rýchlejšie.

Na rozdiel od psa, u človeka je systém trávenia dvojdňový, z čoho vyplýva aj dlhšie zotrvanie skonzumovaných potravín v črevách. V prípade zlého zloženia potravy sa vylučované škodliviny začnú zachytávať na stenách čriev a usádzať sa. Potrava jednoducho zahníva v organizme, čoho následkom sú nafukovanie, páchnuce plyny, hnačky a iné ťažkosti, ktoré môžu postupom rokov vyvolať rôzne ochorenia.

Pokiaľ sme vás ešte stále nepresvedčili, prečo obmedziť prísun mäsa, popremýšľajte nad týmto príkladom. V starom arabskom svete si odsúdení na smrť mohli vybrať spôsob popravy. Možnosti boli dve: sťatie alebo kŕmenie mäsom. Ak si človek vybral druhú možnosť, umieral pomaly asi tri a pol týždňa. Mäso totiž nemá žiadnu vlákninu. To znamená, že ak si ho človek dáva samotné, nemá ho čo vylúčiť von. Mäso v črevách hnije, dochádza k autointoxikácii a človek zomiera v bolestiach.

A na záver

Život v civilizovanej krajine je dnes úplne iný ako možno ešte pred jedným storočím. Žiaľ pokrok zo sebou priniesol svoje výhody aj nevýhody. Jednou z najväčších nevýhod je zhoršenie zdravotného stavu, ktorý so stravou veľmi úzko súvisí, či už zapríčinené rýchlym občerstvením, spôsobom prípravy jedál, množstvom konzervantov, farbív a iných látok, ktoré sa do potravín pridávajú.. Takže nejde o to, či sa stanete vegetariánom, vitariánom, alebo sa dáte na makrobiotiku, cesta ku zdraviu by mala znamenať celkové zjednodušenie vášho životného štýlu s ohľadom na prostredie, kde žijete, stravu, ktorú prijímate a ľudí s ktorými sa stretávate.

Páčil sa vám článok? Kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *