Ako na zdravé a oddýchnuté oči pri práci s počítačom?

Počet povolaní pri ktorých sa na dennej báze využíva výpočtová technika sa zvyšuje, čo spôsobuje aj zvýšenie ochorení s tým spojených.

Niektorí ľudia majú problém s chrbticou, niektorí so zápästím (karpálny tunel) a iných trápia unavené a suché oči.

Pozeranie do diaľky

Keď bol Anton Neuwirth väznený komunistami na samotke, v ktorej sa dalo len stáť, ako lekár si uvedomil, že ho bolí hlava preto, lebo sa nemohol na nič v diaľke pozerať.

Pomohol si, že sa pozeral do uhlopriečky, aby pozeral, čo najďalej a hlava ho už prestala bolieť.

Aj mnohí používatelia počítača majú problém s bolesťou hlavy, pretože pozerajú príliš dlhú dobu na príliš krátku vzdialenosť.

Odporúča sa preto z času na čas, od počítača vstať, prejsť sa a zapozerať cez okno niekam do diaľky.

Žmurkanie a sústredenie

Žmurkáme podvedome, aby sme obnovili slzný film na povrchu oka. Tento film oko chráni a zvlhčuje. Zdravý človek žmurká 10 až 15-krát za minútu.

Pri práci s počítačom väčšina ľudí žmurká podstatne menej. Problémom je sústredenie, kedy náš mozog potrebuje zachovať tok informácií a žmurknutie jednoducho pozdrží. Deje sa to podvedome a aj pri činnostiach ako čítanie knihy či počítanie matematických úloh na papieri.

Robili sa výskumy a zistilo sa, že človek väčšinou žmurkne pri interpunkčných znamienkach alebo pri dosiahnutí výsledku. Obdobne je to i pri počítači, často musíme rozmýšľať, vykonávať množstvo úloh, kedy naše podvedomie za účelom dosiahnutia výsledku žmurknutie pozdrží. V konečnom dôsledku však naše oči začnú vysychať.

Vysychanie a dlhé pozorovanie malého priestoru obrazovky spôsobia únavu. Veľmi prospešné je z času načas sa pozrieť mimo obrazovky do boku, človek väčšinou žmurkne, keď mení pohľad. Očné cviky, kedy sa precvičujú rôzne očné svaly sú najlepšou prevenciou unavených očí.

Aplikácie, ktoré pripomínajú očné cviky sú napríklad EyeLeo a Eyeblink. Niektorí ľudia nemajú žiadny problém, čo naznačuje, že je to dané značne aj genetikou.

Žmurkanie a svietiaca obrazovka

Ďalším dôvodom zníženej frekvencie žmurkania pri práci s počítačom je aj to, že obrazovka svieti a často je žiarivejšia ako okolité prostredie. Aj človek na opekačke, ktorý je zahladený do ohňa značne menej žmurká, stačí pozorovať kamaráta. Pri notebooku si človek často zníži jas obrazovky ako mu je príjemné, ale pri externých monitoroch už menej ľudí upravuje jas monitora, pretože je to zdĺhavé.

Počítačové aplikácie, ktoré sú bezplatné a vedia vám s týmto pomôcť sú: Eyeblink, Win10 Brightness Slider či ClickMonitorDDC.

Liečba a prevencia suchých očí

Oční lekári najčastejšie predpisujú na liečbu suchých očí umelé očné slzy. Tie ale hlavne riešia najmä symptómy suchých očí, nie ich príčinu.

Odborníci na suché oči sa snažia dôsledkom suchých očí predísť a poukazujú na metódu lipiflow, či teplé očné masky, ktoré pomáhajú uvoľniť tukové žľazy, aby sme mali kvalitnejší slzný film.

Suché oči sú cyklický problém, ak to človek nerieši, tak meibonské žľazy, ktoré produkujú tukovú zložku slzného filmu, ktorá oko chráni pred vyparovaním, sa nevyprázdňujú, lebo dostatočne nežmurkáme a potom tuk v nich zasychá, čo po čase môže mať následok aj odumretie danej žľazy a nenávratné poškodenie.

Umývanie studenou vodou či masáže oči alebo aj vitamíny na podporu tvorby sĺz správneho zloženia pomáhajú.

Modernejší doplnok liečby je počítačový program Eyeblink, ktorý pomocou kamery meria žmurkania, aby človek vedel ako na tom je. Dokáže aj trénovať používateľa, aby žmurkal viac, ak žmurká málo. Eyeblink je svojou interakciou založenou na žmurknutiach s používateľov jedinečným pomocníkom, ktorý pripomína žmurkať len vtedy, ak človek málo žmurká a danú pripomienku vidno dovtedy, kým človek žmurkne, keďže to vie pomocou bežnej kamery rozpoznať.

Obrazovka a modré svetlo

Veľmi skloňovaným problémom je aj modré svetlo. Človek sa prispôsobil prírode, aby vedel kedy má ísť späť. Pri západe slnka ubúda modrého svetla a telo vie, že má začať vylučovať melatonín, ktorý spôsobuje, že sa nám dobre spí. Veľa ľudí pozerá do obrazoviek aj neskoro večer, ktorých chladné biele svetlo hovorí nášmu telu, že je deň. Potom má človek horšiu kvalitu spánku, keďže telo nevyprodukovalo toľko melatonínu.

Sú rôzne okuliare, či filtre ktoré čiastočne odfiltrujú modrú zložku svetla a pomáhajú tak k tvorbe melatonínu. Okrem fyzických produktov sú aj softvérové riešenia, ktoré ponúkajú možnosť úpravy teploty farieb obrazovky.

Najznámejším riešením je f.lux a medzi zaujímavé slovenské produkty patrí spomínaný program Eyeblink, ktorý sa snaží poskytovať používateľom počítačov komplexnú pomôcku pre ich oči.

Andrej FogeltonAutorom článku je Ing. Andrej Fogelton, PhD. Andrej sa dlhé roky zaoberá výskumom detekcie žmurkania kamerou a sám trpí ochorením zvaným syndróm suchých očí. Publikuje na internete články o očiach a problémoch, ktoré ľudia mávajú s očami v dôsledku dlhodobej práce s počítačom.
Páčil sa vám článok? Kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *