Tmavé pečivo nemusí byť vždy celozrnné

06.01.2015 / Kategória: Potraviny

Častokrát opakovaná rada, keď sa hovorí o zdravom stravovaní, je vymeniť biele pečivo za tmavé. Ak tak už robíte, vaše telo to určite ocení. Lenže zmena nie je úplne jednoduchá. Medzi tmavým pečivom totiž existujú rozdiely. Viete, ako správne vyberať? A prečo je vlastne tmavé, celozrnné pečivo pre vaše zdravie vhodnejšie?

Biele pečivo sa vyrába z bielej múky, pri ktorej výrobe sa používa iba vnútorná časť zrna. Tá neobsahuje toľko minerálnych látok a vitamínov ako vrstva vonkajšia. Biela múka je preto výživovo oveľa menej hodnotná. Biele pečivo má aj vyšší glykemický index ako celozrnné pečivo.

„To znamená, že vás zasýtia len na kratšiu dobu. Hladina cukru v krvi po požití takejto potraviny výraznejšie kolíše a organizmus má väčší sklon k ukladaniu tuku, čo podporuje vznik obezity,“ vysvetľuje nutričná terapeutka Viera Králová z bezplatnej Informačnej linky zdravého životného štýlu (800 175 324). Glykemický index je ovplyvňovaný aj tým, s čím sa pečivo skombinuje.

Zafarbená múka

Celozrnné pečivo sa vyrába z celozrnnej múky, ktorá obsahuje aj vonkajšie vrstvy zrna. Tá je, ako už bolo povedané, bohatá na vitamíny, minerálne látky, esenciálne mastné kyseliny a vlákninu. „Z výživového hľadiska je tak pre nás konzumácia celozrnného pečiva priaznivejšia. Ďalšou výhodou je nižší glykemický index a teda vyrovnanejšia hladina cukru v krvi,“ hovorí Viera Králová. Pozor však na to, že celozrnné pečivo môže mať kratšiu dobu trvanlivosti.

Problém je ale v tom, že nie každé tmavé pečivo je tiež celozrnné. Odborníci upozorňujú, že niekedy je naozaj ťažké rozoznať, ktoré pečivo je vyrobené z celozrnnej múky a ktoré nie. Mätúca totiž môže byť skutočnosť, že sa biela múka niekedy farbí (napríklad karamelom), a z nej vyrobené pečivo je teda tmavé, nie však celozrnné.

„Pečivo z tmavej – zafarbenej – múky má potom rovnaké vlastnosti ako pečivo z bielej múky. Má teda podobné výživové nedostatky, „ varuje Věra Králová.

Hľadajte údaje o zložení

Pri výbere preto sledujte, či je „tmavé“ pečivo vyrobené z celozrnnej múky. Vhodné sú aj tie druhy pečiva, ktoré obsahujú celé zrniečka a semienka. Tým sa totiž zvyšuje biologická hodnota pečiva. Tá, stručne povedané, udáva, koľko je v potrave biologicky významných látok. Biologická hodnota potravín je dôležitá pre organizmus, pre stavbu svalstva a podobne.

„Ale semienka, ktoré sú vidieť na prvý pohľad, ešte neznamenajú, že je pečivo vyrobené z celozrnnej múky,“ upozorňuje Viera Králová.

Pokiaľ nie je pečivo predávané s označením, z čoho je vyrobené, pýtajte sa predávajúceho. Ten by vám mal informácie o zložení výrobku poskytnúť.

Sledujte, z čoho je potravina vyrobená

Ak kupujete balené pečivo, sledujte na obale údaje o jeho zložení. Výrobca niekedy uvádza jednotlivé suroviny v percentách, v ktorých sú v potravine zastúpené. Častejšie je však na výrobku len holý zoznam surovín. V tom prípade si všímajte poradie, v ktorom sú uvedené. Na prvom mieste je totiž tá zložka, ktorej je vo výrobku najviac, na posledných miestach potom tie, ktoré sú v minimálnom zastúpení. Zdraviu prospešnejšie je pečivo, ktoré má vo svojom zložení uvedenú celozrnnú múku, a to najlepšie na prvom mieste. Na obale výrobku môže byť napísaná aj energetická hodnota vrátane obsahu bielkovín, tukov a sacharidov. Niekedy sa uvádza aj podrobnejšie zloženie, napríklad množstvo vitamínov, minerálnych látok, vlákniny a podobne. Energetická hodnota bieleho a celozrnného pečiva je takmer totožná (u celozrnného môže byť dokonca mierne vyšší). Biologická hodnota hovorí jednoznačne v prospech pečiva celozrnného. Biele pečivo sa odporúča u niektorých typov diét (šetriace diéty), kedy je potrebné obmedzovať časti stravy. Biele pečivo je totiž ľahšie stráviteľné.

Páčil sa vám článok? Kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *