Pór – proti chudokrvnosti a mikroorganizmom

08.07.2013 / Kategória: Zelenina

Narastá do výšky 0,40—0,90 m. Má zelené až zelenomodré listy, belavé až ružové kvety, ktoré vytvárajú okolík a predlženú cibuľu.

Pôvod

Pór je liečivá zelenina pochádzajúca z Prednej Ázie. Jej liečivé účinky sa využívali už v staroveku. Gréci a Rimania ju okrem iného považovali za výborný protijed pri otrave alkoholom.

Iné názvy

allium porrum (lat), pórek (cz), leek (en), porree (de), breitlauch (de), winterlauch (de), Welschzwiebel (de), gemeiner lauch (de), spanischer lauch (de), aschlauch (de), fleischlauch (de)

Nutričné hodnoty

100g póru obsahuje: 14.15g sacharidov, 1.5g bielkovín a 1.8g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 180mg
Fosfor – 35mg
Horčík – 28mg
Mangán – 0.481mg
Vápnik – 59mg
Železo – 2.1mg
Vitamíny:
Vitamín A – 0.08mg
Vitamín B1 – 0.06mg
Vitamín B2 – 0.03mg
Vitamín B3 – 0.4mg
Vitamín B5 – 0.14mg
Vitamín B6 – 0.233mg
Vitamín B9 – 64mg
Vitamín C – 12mg
Vitamín E – 0.9mg
Vitamín K – 47µg

Význam pre zdravie

  • pôsobí proti mikroorganizmom
  • účinný pri nafukovaní a ďalších črevných ťažkostiach (v črevách bojuje proti baktériám a kvasinkám)
  • prečisťuje krv a celkovo detoxikuje organizmus na viacerých úrovniach
  • vďaka obsahu kyseliny listovej a železa pomáha pri liečbe chudokrvnosti (anémie)
  • pozitívne vplýva na srdce, chráni cievy, reguluje krvný tlak
  • podporuje činnosť obličiek, je močopudný (zbavuje telo prebytočnej vody)
  • pomáha pri nechutenstve
  • je liekom proti kašľu
  • odporúča sa brať pri reumatických ochoreniach a dne
  • znižuje hladinu cukru, cholesterolu a tuku v krvi
  • pomáha cievam oddiaľovať procesy starnutia

Zaujímavosť

  • O pozitívnych vlastnostiach póru sa vedelo už aj v antickom Ríme. Svetoznámy cisár Nero patril medzi jeho najväčších ctiteľov. Veril, že mu pór pomáha posilňovať hlasivky.
  • Pri špeciálnom skladovaní v chladiarňach s teplotou 0 celzia možno pór 3 mesiace uchovávať bez väčších strát účinných látok.

Upozornenie

Pretože pór obsahuje väčšie množstvo solí kyseliny šťaveľovej, nie je vhodný pre ľudí, ktorí majú choré obličky a žlčník. Soli kyseliny šťaveľovej tiež zhoršujú vstrebávanie vápnika.

Recept

PórVarený pór so syrom

Ingrediencie:
800 g póru bez listov, 80 g masla, 60 g strúhanky, voda, soľ

Postup prípravy:
Očistený pór vložíme do vriacej osolenej vody a varíme. Po uvarení ho vyberieme a posypeme strúhankou opraženou na masle. Podávame so zemiakovou kašou.

Páčil sa vám článok? Kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *