Cuketa – cukina – málo kalórií, veľa živín

21.04.2019 / Kategória: Zelenina

Cuketa je plodina, ktorá je až prekvapivo zdravá, plná živín a ak ste sa jej doteraz vyhýbali mali by ste ju čo najskôr zaradiť do svojho jedálnička. Táto šťavnatá zelenina sa teší rastúcej popularite a nie je to len vďaka jej plodom. Chutnou a vyhľadávanou delikatesou sú aj jej kvety. Z botanického hľadiska ide o ovocie, ale často sa používa ako zelenina.

Popis

Cuketa je jednoročná rastlina, ktorej plody dorastajú do dĺžky cca 20cm a majú hmotnosť do 2kg. Podobajú sa šalátovým uhorkám. Zrelý plod má hladkú, lesklú a tmavozelenú šupku. Dužina v závislosti od druhu cukety má svetlo zelenú až žltú farbu. Konzumuje sa aj so šupkou.

Pôvod

Prvé zmienky o nej pochádzajú z polovice 19. storočia z oblasti Stredomoria a k rozsiahlemu rozšíreniu jej pestovania došlo až o takmer sto rokov neskôr. Jej pôvod je v tekvici obecnej, ktorá sa pestovala v Strednej Amerike. V Taliansku ju vyšľachtili a tak sa táto zelenina môže pýšiť európskym pôvodom. Oba jej názvy (cuketa aj cukina) pochádzajú z talianskeho výrazu zucca.

Iné názvy

cukina, cucurbita pepo var. giromontina (lat), zucchini (en, de), zucca (it)

Nutričné hodnoty

100g cukety obsahuje: 3.11g sacharidov, 1.21g bielkovín a 1g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 261mg
Fosfor – 38mg
Horčík – 18mg
Mangán – 0.177mg
Selén – 0.2µg
Sodík – 8mg
Vápnik – 16mg
Zinok – 0.32mg
Železo – 0.37mg
Vitamíny:
Vitamín A – 60µg
Vitamín B1 – 0.045mg
Vitamín B2 – 0.094mg
Vitamín B3 – 0.451mg
Vitamín B5 – 0.204mg
Vitamín B6 – 0.163mg
Vitamín B9 – 24mg
Vitamín C – 18mg
Vitamín E – 0.1mg
Vitamín K – 4.3µg

Ďalšie účinné látky

Cuketa má veľmi nízku energetickú hodnotu, obsahuje až 91% vody a žiaden tuk. Je známa aj pre svoj veľký obsah karoténu, riboflavínu a folátu.

Význam pre zdravie

Cuketa a trávenie

Pravidelným konzumovaním cukety môžete predísť vzniku žalúdočných vredov a aj rakovine hrubého čreva. Zlepšuje pohyblivosť čriev a ocenia ju tak ľudia trpiaci zápchou.

Cuketa a vitalita

Organizmus potrebuje komplex vitamínov B na to, aby mohol premieňať proteíny a sacharidy na energiu. Cuketa má týchto vitamínov dostatok. Zlepšuje metabolizmus cukrov čím sa získava energia. Znižuje sa tak únava, zlepšuje nálada a zlepšujú sa aj vaše kognitívne schopnosti (pamäť, učenie sa..).

Cuketa a stárnutie

Prvé prejavy starnutia sú spôsobené toxínmi, voľnými radikálmi a menšími zápalmi, ktorým je organizmus roky vystavený. Cuketa obsahuje veľké množstvo antioxidantov a protizápalových fytonutrientov, ktoré zmiernia zápaly a zachytia voľné radikály.

Cuketa a chudnutie

Pri redukčných diétach platí jedno jediné pravidlo – príjem kalórií musí byť nižší než ich výdaj. Nemusí to byť ale len o hladovaní. Cuketa má málo kalórií, vysoký obsah vody a vlákniny. Z tohto hľadiska je to ideálna potrava pre všetkých, ktorí sa snažia upraviť svoju váhu.

Cuketa a cukrovka

Cuketa obsahuje vlákninu, ktorá v tráviacom systéme zväčší svoj objem, pocit sýtosti sa dostaví skôr a aj dlhšie vydrží. Vďaka tomu sa zníži príjem sacharidov, klesne ich hladina v krvi a zvýši sa citlivosť na inzulín. Ak máte zvýšené riziko prepuknutia cukrovky, cuketa vám ho pomôže znížiť.

Cuketa a kardiovaskulárny systém

Draslík, ktorý sa v cukete nachádza, pomáha udržiavať zdravý krvný obeh, tlak v krvi v normálnych hodnotách a tiež znižuje hladinu cholesterolu. V organizme súvisí všetko so všetkým – udržanie dobrého krvného obehu súvisí so zdravím srdcom. Takže nepriamo ovplyvňujete aj tento orgán.

Cuketa a zrak

Zeaxantín a luteín spolu s ďalšími látkami v cukete pomáhajú udržiavať dobrý zrak. Tieto dve zložky spomaľujú vznik očných chorôb spôsobených vekom akými sú glaukóm a makulárna degenerácia. Cuketa je vhodná aj ak máte opuchnuté oči – stačí priložiť dve plátky surovej zeleniny na oči a nechať pôsobiť 30 minút.

Cuketa a zápaly

V šupke cukety sa nachádza: glutatión, peroxidázy, superoxid dismutáza. Ide o antioxidanty a protizápalové zlúčeniny, ktoré posilňujú imunitný systém, chránia ho pred zápalovými chorobami a zmierňujú zápaly v organizme.

Aktivizuje bunkový metabolizmus, zvyšuje hladinu bielkovín a zlepšuje celkovú výkonnosť, posilňuje svaly a srdce, udržiava štíhlu líniu bez škodlivých diét, zvyšuje výkonnosť mozgu a koncentráciu, upokojuje a zároveň stimuluje nervy, pôsobí odvodňujúco, vyplavuje škodliviny a odkysľuje organizmus, posilňuje imunitný systém, posilňuje sliznice v celom organizme, odstraňuje nedostatočné trávenie a zápchu.

Pestovanie

Cukety, podobne ako iné tekvicovité rastliny (uhorky, tekvice, patizóny alebo melóny) sú najmä spočiatku na pestovanie dosť náročné rastliny. Stačí ak semiačka zasadíte do zeme a pri dostatku vlahy a hnojenia do 60–tich dní obvykle zberáte úrodu. Klíčia len v teplej pôde a potrpia si aj na dostatočnú vlahu. Keď však už cuketa začne po piatich-šiestich týždňoch plodiť, je na nezastavenie a úrodu treba zbierať každý druhý-tretí deň. Kvitnutie a zakladanie plodov zvyčajne ustane, až keď necháme jeden plod dozrieť.

Na cukete rastú samčie a samičie kvety. Samčie kvety sa objavia ako prvé. Práve tieto kvety sú vhodné aj na jedenie, ale pozor, nezjedzte ich všetky, inak by ste sa plodov nedočkali.

Zber

Plody zberajte kým sú menšie (do 20 – 25 cm), práve tie sú najchutnejšie. Ich pravidelným zberaním donútite rastlinu k opakovanej plodnosti (remontantnosti). Čím je plod tmavší tým viac živín obsahuje.

Zaujímavosť

Ak si budete cuketu kupovať vyberajte len plody, ktoré sú zrelé, nepoškodené a odolávajú slabšiemu tlaku. V chladničke vám vydrží aj 5 dní.

Upozornenie

Cuketa môže obsahovať horkastý bakteriálny jed zvaný kukurbitacín. Preto potrebuje cukina poriadne dozrieť s dostatočným množstvom vlahy. Túto plodinu konzumujeme po tepelnej úprave. Pred spracovaním nasolíme.

Recepty

Aj keď sa cuketa radí medzi ovocie často sa podáva tepelne upravená. Môžete ju zapekať, vysmážať, grilovať alebo z nej pripraviť polievky či omáčky. Ak ste sa rozhodli použiť ju surovú pridajte ju do zeleninových šalátov.

V luxusných reštauráciách nie je ničím nezvyčajným podávať aj plnené cuketové kvety. Niektoré odrody tejto zeleniny sú pestované práve pre svoje jedlé a chutné kvety.

Vyprážané cuketové kvety

Na túto gurmánsku pochúťku budete potrebovať: samčie cuketové kvety (tie na rastline narastú ako prvé – samičie až o pár dní neskôr). Rozkvitnuté kvety pozberajte oprášte ich od hmyzu. Odstráňte z nich piestik. Do kvetu môžete vložiť kúsok syru.

Perlivú vodu opatrne zmiešajte s hladkou múkou, snažte sa aby ste pri miešaní neprišli o všetky bublinky. Miesto perlivej vody môžete použiť pivo alebo čokoľvek perlivé. Cestíčko má byť riedke. Obaľte v ňom kvety a rýchlo ich usmažte na panvici s dostatkom oleja. Dajte pozor aby vám pri smažení kvety nezhnedli, naozaj ich stačí nechať v horúcom oleji len chvíľku.

Medzi delikatesy sa radí kvet cukety s plodom, ktorý nie je dlhší než 5 cm.

CuketaFajnová cuketka

Suroviny:
20g olivového oleja
400g mladej cukety
200g krabích tyčiniek
soľ, príp. grilovacie korenie.

Na dobrej panvici na oleji popečieme na kocky nakrájané ošúpané cuketky. Zakryjeme, podusíme /stačí 10 minút/. Medzitým rozmrazíme /v mikrovlnke/ krabie tyčinky, keď sú veľké kusy, pokrájame. Pridáme k podusenej cukete, ochutíme, trošku prehrejeme a zjeme.

Zdroje

[1] https://foodrevolution.org/

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.
Páčil sa vám článok? Kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *