Žerucha – vďaka obsahu chrómu vás rýchlo zasýti

08.05.2012 / Kategória: Zelenina

Na záhone dorastá do výšky až 50 cm. Kvitne bielo až ružovo, plodom je malá šiška a vytvára drobné semeno.

Pôvod

Žerucha siata je jednoročná rastlina pôvodom zo severnej Afriky a západnej Ázie, odtiaľ sa presunula cez Egypt do Grécka.

Iné názvy

lepidium sativum (lat), řeřicha (cz), cress/garden cress (en), gartenkresse (de)

Nutričné hodnoty

100g žeruchy obsahuje: 5.5g sacharidov, 2.6g bielkovín a 1.1g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 606mg
Fosfor – 76mg
Horčík – 38mg
Mangán – 0.553mg
Vápnik – 81mg
Železo – 1.3mg
Vitamíny:
Vitamín A – 0.346mg
Vitamín B1 – 0.08mg
Vitamín B2 – 0.26mg
Vitamín B3 – 1mg
Vitamín B5 – 0.247mg
Vitamín B6 – 0.247mg
Vitamín B9 – 80mg
Vitamín C – 69mg
Vitamín E – 0.7mg
Vitamín K – 542µg

Ďalšie účinné látky

Jedlou časťou sú mladé rastlinky so špecifickou vôňou a chuťou, ktoré majú vysokú biologickú hodnotu. Obsahujú okrem iného glykozidy, horčičnú silicu a rôzne iné dôležité látky.

Význam pre zdravie

Žerucha priaznivo vplýva na látkovú premenu, preto je súčasťou jarných bylinných kúr. Malé lístočky obsahujú veľa chrómu, ktorý, okrem iného, reguluje aj náš pocit nasýtenia. Pri pravidelnom jedení žeruchy nemáme taký silný pocit hladu. Podľa ľudových liečiteľov by však denná dávka pre dospelú osobu nemala prekročiť jednu polievkovú lyžicu. Je to hodnotná bylinka aj pre tých, ktorí sú často vystresovaní alebo vyčerpaní. Obnovuje živiny, produkuje železo pri anémii a súčasne podporuje imunitu a zvyšuje vitalitu. Podporuje dobré trávenie, pomáha pri málokrvnosti, odstraňuje pocit únavy. Vynikajúco prečisťuje krv a zbavuje telo toxínov. Stimuluje činnosť pečene, pankreasu a žlčníka. Žuvanie surovej žeruchy posilňuje ďasná a pomáha zamedzovať ich krvácaniu. Vďaka vysokému obsahu vitamínu E zvyšuje plodnosť, sexuálnu energiu, podnecuje menštruáciu a zlepšuje laktáciu. Pri vonkajšom použití je vhodná na nečistú pleť a hnisavé vriedky. Pri bolesti zubov sa dá používať ako ústna voda.

Význam pri chudnutí

Tonizuje tráviacu sústavu, zlepšuje vstrebávanie výživných látok z iných potravín, znižuje vstrebávanie tuku. Vďaka obsahu jódu podporuje činnosť štítnej žľazy.

Zaujímavosť

Semienka žeruchy siatej kúpite v každých záhradkárskych potrebách. Väčšinou sa odporúča semienka naukladať na vlhkú vatu na ľubovoľný podnos alebo misku. Je nevyhnutné, aby ste semienka udržiavali v neustálej vlhkosti. Je možné pestovať ju aj v kvetináči. O pár dní uzrú svetlo sveta drobné rastlinky. „Úrodu“ zbierame nožnicami a použijeme na dekoráciu a dochutenie jedál.

Upozornenie

Pretože žerucha ukladá nitrát, mali by sme ju kupovať z kontrolovaného ekologického pestovania alebo ju pri jedle kombinovať s citrónovou a pomarančovou šťavou.

Recept

Polievka zo žeruchy

Potrebujeme:
30 g masla, 1 cibuľa, 2 zemiaky, 125 g žeruchy, 900 ml vývaru, 300 ml mlieka, 1 bobkový list, soľ, mleté čierne korenie, smotana na ozdobenie

Ako na to:
1. Vo veľkom hrnci roztopíme maslo, pridáme najemno nasekanú cibuľu a na miernom ohni ju za stáleho miešania pomaly speníme, až kým nezmäkne.
2. Zemiaky očistíme a pokrájame na väčšie kúsky. Zo žeruchy odstránime tvrdé stonky. K cibuli pridáme zemiaky a žeruchu. Miešame dalších 5 minút.
3. Prilejeme vývar a mlieko, pridáme bobkový list a podľa chuti posolíme a okoreníme.
4. Polievku necháme zovrieť, zakryjeme a na veľmi miernom ohni varíme asi 15 minút, kým zemiaky nezmäknú.
5. Z polievky odstránime bobkový list, zmixujeme, prelejeme naspäť do hrnca, ohrejeme a podľa chuti okoreníme. Podávame ju ihneď, ozdobenú smotanou.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na
MENU