Čo ste o pohánke nevedeli + 2 skvelé recepty

14.05.2019 / Kategória: Obilniny

Celý názov: pohánka jedlá (lat. Fagopyrum esculentum)

Iné názvy: turecké zrno, buckwheat (en), buchweizen (de), türkenkorn (de), alforfón (es), grano saraceno (it)

Pohánka je jednoročná bylina z čeľade stavikrvovitých, príbuzná je s rebarborou a štiavom kyslým. Je vysoká, má červenkastú, dutú a málo rozvetvenú byľ. Listy sú srdcovité, biele, alebo ružovkasté kvietky rastú v súkvetiach. Semená sú tmavohnedej farby, zvláštneho troj-hraného tvaru. Ide o nenáročnú rastlinu, ktorej pôvod nájdeme v strednej a juhovýchodnej Ázii.

V obľube bola u Rusov aj Turkov, ktorí ju pestovali a následne sa počas nájazdov Turkov „pohanov“ dostala až k nám a odtiaľ si nesie aj svoj názov pohánka.

V minulosti sa z nej hojne varila pohánková kaša, semená sa povarili s vodou, ktoré napučali svoj objem a zasýtili tak hladné krky chudobnejších vrstiev obyvateľstva. Táto rýchla, jednoduchá, lacná a výživná strava sa na dlhé roky stala aj tradičným pokrmom ruských vojakov a v tejto tradícii pokračovala aj Červená armáda, ktorá pohánkovou kašou kŕmila svojich vojakov v období Veľkej vlasteneckej vojny.

Účinné látky

Pohánka obsahuje hlavne zdraviu prospešné bielkoviny, skladajúce sa z aminokyselín, je výnimočná pre vysoký obsah flavonoidu rutínu (nazývaný aj vitamín P), vitamínu B1, B2, vitamínu B3 (niacín) a vitamín E. Z minerálnych látok obsahuje najmä železo a horčík, vápnik, fosfor, meď, mangán a zinok.

Význam pohánky na zdravie

Aj keď v minulosti bola považovaná za obilie chudobných, v skutočnosti je to veľmi zdravá a prospešná plodina a preto je právom radená medzi superpotraviny. Je to „pseudoobilnina“, keďže neobsahuje lepok je vhodná aj pre celiatikov a vegetariánov. Pre nízky obsah tuku je taktiež vhodná aj pri redukčných diétach.

Medzi najdôležitejšie látky ktoré obsahuje patrí antioxidant rutín (bioflavonoid), ktorý má pozitívne účinky na srdcovocievny systém, účinne pôsobí proti kŕčovým žilám, hemoroidom. Pri pravidelnej konzumácii pôsobí pohánka proti zápalom, posilňuje imunitný systém, znižuje vysoký cholesterol, obmedzuje riziko krvných zrazením, infarktu myokardu, či mozgovej mŕtvici. Známy je aj liečebný účinok pri praskaní žiliek, silnej menštruácii a zvýšenej krvácavosti. Pohánka má v sebe aj lyzín, potravinu pre mozog a nervy, preto zlepšuje myslenie a schopnosť učiť sa.

10 hlavných účinkov pohánky na zdravie

  1. priaznivý vplyv na srdce, žily a cievy
  2. vhodná pre ľudí s kŕčovými žilami, hemoroidmi
  3. reguluje zrážanlivosť krvi,
  4. pomáha pri častom krvácaní z nosa a ďasien
  5. znižuje vysoký krvný tlak a cholesterol
  6. lieči zápaly v tele
  7. udržiava zdravý nervový systém
  8. posilňuje obranyschopnosť organizmu voči voľným radikálom
  9. prevencia proti reume, ateroskleróze
  10. pri redukčných diétach a pri chudnutí

Pestovanie

Pohánka sa vysieva až po skončení mrazov na prelome mája a júna, kvitne v júli a auguste. Je to medonosná rastlina a prítomnosť včiel zabezpečí jej opelenie a dobrú úrodu semien. Vňať slúžiaca na prípravu čaju sa zbiera v období pred kvitnutím a suší pri teplote do 50 °C. Poľnohospodári ju pestujú kvôli semenám, ktoré dozrievajú veľmi rýchlo.

Pohánka a jej využitie v kuchyni

Pohánka sa melie na múku, používa sa na prípravu cestovín, i na výrobu bezlepkového chleba. Celá pohánka sa používa na prípravu tradičných kaší, je to hlavná prísada do ruských blinov – palaciniek alebo lievancov a poľskej kašky – krúpovej kaše. Z nelúpanej pohánky si dokonca môžete pripraviť aj zdravé pohánkové klíčky.

Pohánkový čaj má obdobné liečebné účinky ako sama pohánka. Ochráni vás pred vznikom kŕčových žíl. Čaj si urobíte zo sušenej vňate zaliatej vriacou vodou. Lúhuje sa 8 až 10 minút.

Pohánkovú kašu si môžete pripraviť na sladko, ale i na slano. Základ je pohánku povariť v mierne osolenej vode cca 15 minút na slabom plameni. Na sladko s hrozienkami, ovocím a orechmi je vhodná ako výdatné raňajky, kaša na slano môže slúžiť ako základ pre hlavný pokrm dňa. Je to dobrá náhrada kuskusu a ryže. Pridaním rôznej zeleniny si z nej rýchlo pripravíte chutné pohánkové rizoto. K pohánke sa hodí asi akákoľvek zelenina, pečená cvikla, tekvica, mrkva, hrášok, hríby, orestovaná cibuľka, paprika i paradajka. Chuť jej dodajú aj bylinky a rôzne druhy syrov, napríklad syr parmezán, či kozí syr.

Pohánkovú múka má sivohnedú farbu a má výraznú horkastú chuť. Ak ju chcete využiť na pečenie chleba, je potrebné zmiešať ju z inými múkami, napríklad zemiakovou, ryžovou, alebo kukuričnou. V obchodoch dnes už nájdete vopred pripravené rozličné bezlepkové zmesi, ktoré vám prípravu pečenia domáceho chleba zjednodušia.

Pohánka a recepty

Recept 1: Pohánkový šalát s údeným lososom a kôprom

Potrebujeme (porcia pre 4 osoby): 300g pohánky, 250g brokolice, 250g rozpolených cherry paradajok, 250g údeného lososa, hrsť petržlenovej vňate, 4 PL nakrájaného kôpru, soľ a čierne korenie. Na dresing vám poslúži šťava z 1 citrónu a 3 PL olivového oleja.

Postup: Vložte pohánku do hrnca, zalejte studenou vodou, osoľte. Po uvedení do varu povarte cca 10-15 minút, pohánka nemá byť rozvarená na kašu. Sceďte pod studenou vodou a nechajte odkvapkať. Brokolicu rozdelenú na malé ružičky si uvarte vo vriacej vode cca 3 minútky a taktiež sceďte v studenej vode.

Vo väčšej mise si vymiešajte pohánku s brokolicou, nakrájanými paradajkami a kúskami lososa. Pridajte aj vňať petržlenu a polku kôpru. Medzitým si pripravte aj dresing vymiešaním citrónovej šťavy z olivovým olejom, zalejte pohánkovú zmes, dochuťte soľou, čiernym korením.

Podávajte ihneď, dozdobené zvyšným kôprom a kúskom citróna.

Recept 2: Pohánková kaša s bryndzou

Túto chuťovku ste mohli vidieť aj v relácii Na chalupe s Katkou Jesenskou, kde ju pripravoval hudobník Michal Smetanka. Postup na toto rýchle, chutné a lacné jedlo – zdravšiu verziu bryndzových halušiek, je veľmi jednoduchý, výhodou je tiež, že sa skladá len zo 4 surovín. Potrebujete: cibuľu, bryndzu, pohánku, bravčovú masť.

Postup: Pohánku prepláchnite vo vode a povarte na kašu. Na 1 diel pohánky idú cca 2 diely vody. V prípade nadbytočnej vody ju jednoducho zlejte. Pozor, vodu nemusíte soliť, nakoľko bryndza je dostatočne slaná. Pohánku si zmiešajte s kúskami bryndze, navrch pridajte na masti popraženú a nakrájanú cibuľku. Servírujeme teplé. Kto nemá rád popraženú cibuľku, môže skúsiť mladú zelenú cibuľku.

Zdroje

[1] 100 najdôležitejších potravín. 1.vydanie. IKAR, a.s., Bratislava. ISBN 978-80-551-1521-4.

Ivana ŠkultétyAutorkou článku je Ivana Škultéty. Ivka pre portál Nazdravie.sk píše články o alternatívnej medicíne, prírodnej kozmetike a zdravej výžive. Verí, že cesta k zdraviu vedie cez konzumáciu zdravého jedla, pozitívne myslenie a dostatok pohybu.
Páčil sa vám článok? Kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *