Muchovník – o jeho význame pre zdravie si musíte prečítať

Zrelé bobule sú červené, červenofialové až modrofialové pripomínajúce plod čučoriedky.

Pôvod

Väčšina jedlých muchovníkov a jeho odrôd má pôvod v Severnej Amerike a Kanade.

Iné názvy

amelanchier alnifolia (lat), serviceberry (en), shadbush/shadwood/shadblow (en), sarvisberry (en), wild pear (en), juneberry (en), saskatoon (en), sugarplum (en), wild-plum (en), chuckley pear (en), erlenblättrige felsenbirne (de), erlen-felsenbirne (de)

Nutričné hodnoty

100g muchovníka obsahuje: 85kcal, 11.4g cukrov a 5.9g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 162mg
Horčík – 24mg
Mangán – 1.4mg
Sodík – 0.5mg
Vápnik – 42mg
Železo – 1mg
Vitamíny:
Kyselina listová – 4.6µg
Kyselina pantoténová – 0.3mg
Vitamín A – 11 IU
Vitamín C – 3.6mg
Vitamín E – 1.1mg
Vitamín B2 – 3.5mg
Vitamín B6 – 0.03mg
Vitamín B7 – 20µg

Ďalšie účinné látky

Plody majú vysoký podiel polyfenolických látok, obsahujú okolo 10% cukrov, kyselinu jablčnú a kumaríny, ktoré zabraňujú kôrnateniu tepien a krvných vlásočníc.

Význam pre zdravie

Odvar z plodov je vhodné používať pri zápaloch horných dýchacích ciest a ústnej dutiny. Odvar z kvetov posilňuje srdce a znižuje krvný tlak. Liečivé účinky má aj kôra, ktorej odvar možno použiť pri liečbe chorôb tráviaceho ústrojenstva.

Zaujímavosť

Cennou vlastnosťou muchovníka je jeho vysoká odolnosť voči mrazom a skoré dozrievanie plodov. V zime znesie aj – 40°C.

Recept

Zavárané plody muchovníka

Potrebujeme 1 kg očistených, odstopkovaných a umytých plodov, 400-450 gr cukru a 2 dcl vody. Do hrnca nalejeme vodu, nasypeme cukor a pridáme plody. Zohrievame za stáleho miešania do varu a pri tejto teplote krátko (5 min.) povaríme. Nakoniec pridáme šťavu z 1/2 z citróna, alebo polovicu čajovej lyžičky kyseliny citrónovej a premiešame. Horúcu zmes nalejeme do 2 dcl pohárov až tesne po okraj a zatvoríme. Pokiaľ tieto plody pripravujeme v zmesi napr, z jahodami, malinami, ríbezľami nemusíme pridávať kyselinu citrónovú, resp. šťavu z citróna.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na