27.1 C
Bratislava
pondelok, 17 júna, 2024

Tehotenské chute – prečo ich máme?

Tehotenské chute sú známe a veľmi časté. Viac ako polovica žien má s nimi osobné skúsenosti. Chute sú naozaj rôzne, od sladkého cez slané až po niečo naozaj zvláštne. Nejde len o samotné chute, ale aj o kombinácie chutí, na ktoré tehotné ženy dostávajú chuť. Zmrzlina s uhorkami sa vám môže niekedy zdať ako celkom prijateľná kombinácia.

Tehotenstvo je obdobím počas ktorého dochádza v organizme žien k množstvu zmien. U tehotnej ženy sa zväčší srdce, má viac krvi, organizmus začína ukladať viac tuku,… všetky tieto zmeny majú jasný dôvod, pripraviť telo na donosenie plodu a pôrod. Často sa v tomto období objavujú aj tehotenské chute. Prečo k nim dochádza sa presne nevie. Existuje viacero názorov ale potvrdený zatiaľ nie je žiadny. Tak či tak, tehotenské chute sú len dočasné a neškodné (vo väčšina prípadov). Vaše chute sa počas tehotenstva môžu meniť.

Chute na začiatku tehotenstva

Kedy začínajú tehotenské chute? Veľmi skoro. Tehotenské chute patria medzi skoré príznaky tehotenstva a objavujú sa už v prvom trimestri, vrchol dosiahnu v druhom trimestri a ku koncu tehotenstva klesajú. K poklesu môže ale dôjsť aj v druhom trimestri.

Existuje niekoľko dôvodov prečo k nim dochádza Niektoré sú pravdepodobné, iné sú len domnienkou. Spoľahlivé vysvetlenie, ktoré by tehotenské chute vysvetlilo nie je.

  • Hormonálne zmeny – zvýšená hladina hormónov môže spôsobiť rad fyzických aj emocionálnych zmien v tele vrátane chuti. Hormonálnym zmenám nahráva aj fakt, že veľa žien má podobné chute aj pri predmenštruačnom syndróme.
  • Zmeny vo výživových nárokoch organizmu – keďže počas tehotenstva vyživuje organizmus ženy aj plod má vyššie nároky na živiny a aj kalórie. Zvýšená chuť do jedla na začiatku tehotenstva môže znamenať, že sa organizmus snaží získať dostatok energie aj do zásoby. Organizmus začína ukladať tuk, ako zdroj zásoby energie na neskoršie časy.
  • Nedostatok živín – chuťou na konkrétne jedlo sa organizmus snaží získať živinu, ktorej má nedostatok. Organizmus ovplyvní váš čuch aj chuť a jednoducho si ju vypýta.

Tehotenské chúťky nie sú o hlade. Jednoducho len dostanete chuť na niečo napriek tomu, že ste nedávno obedovali alebo vás pokojne môžu vyhnať z postele. Na tehotenských chúťkach nie je nič zlé, ak sa väčšinu tehotenstva stravujete zdravo a svoje chute máte pod kontrolou.

Častejšie sa tehotenské chute vyskytujúpodvyživených žien ale aj u žien, ktoré nemajú vyváženú stravu alebo sa nestravujú pravidelne (vynechávajú jedlo počas dňa).

Najčastejšie tehotenské chute

Chute tehotných žien sú rôzne. Ktoré sú tie najbežnejšie a prečo po týchto potravinách zrazu zatúžite? Ani tu sa presných odpovedí nedočkáte, ale existuje pár domnienok prečo je tomu tak.

Najčastejšie majú tehotné ženy chuť na niečo sladké (40%). Na druhé miesto v tehotenských chúťkach sa dostala chuť na niečo slané (33%) a hneď za ňou je chuť na niečo pikantné (17%). Ak ste dostali chuť na kyslé cukríky v tehotenstve neobávajte sa, chuť na kyslé (citrusy, zelené jablká, kyslé uhorky,…) trápi asi 10% žien.

Tehotenské chute

Čokoláda

  • chuť na čokoládu sa môže spájať s vyššou spotrebou kalórií. Vyberte si radšej čokoládu s vyšším obsahom kakaa, ktoré obsahuje množstvo antioxidantov. Vyhnite sa rafinovaným cukrom, ktoré môžu u vás zvýšiť riziko vzniku preeklampsie, tehotenskej cukrovky alebo nadváhy.

Syr, mliečne výrobky

  • syr a mliečne výrobky obsahujú veľa vápnika a práve jeho nedostatok môže u vás túto chuť vyvolať. Určite sa vyhnite plesňovým syrom, nepasterizovaným mliečnym produktom a aj nepasterizovanej bryndzi.

Zavárané kyslé uhorky

  • okrem zaváraných uhoriek majú budúce mamičky často chuť aj na cviklu alebo olivy v slanom náleve. Pravdepodobne je za tým nedostatok sodíka, ktorý sa nachádza v slaných nálevoch. Počas tehotenstva sa zvyšuje objem krvi na čo je potrebný aj sodík.

Slanina, údeniny

  • údeniny nepatria práve k zdravým jedlám, pokiaľ im ale nedokážete odolať máte pravdepodobne problém s nedostatkom zdravých tukov a bielkovín. Skúste údenú klobásu alebo slaninu nahradiť niečím zdravším, napríklad rybami alebo rybím olejom.

Zmrzlina

  • počas tehotenstva, ako priberáte sa môže zvýšiť telesná teplota, nie je nič lepšie na schladenie ako zmrzlina. Aj keď nejde práve o zdravú potravinu občas si ju dopriať môžete. Dajte prednosť ovocným sorbetom pred smotanovými zmrzlinami.

Ovocie, zelenina

  • ovocie je plné živín a jeho konzumácia je pre vás dobrá. Pokiaľ ale máte neodolateľnú chuť na konkrétne ovocie, duplom ak ste ho predtým nemali radi môže ísť o nedostatok konkrétneho vitamínu alebo živiny. Organizmus sa ho týmto spôsobom snaží získať. S ovocím to ale príliš nepreháňajte, môže vám zvýšiť hladinu cukru v krvi. Nadmerná chuť na citrusové plody znamená, že vám asi chýba vitamín C. Ak máte chuť na banány, avokádo alebo brokolicu či špenát môže ísť o nedostatok draslíka. Táto látky pomáha udržiavať vodu v organizme a znižuje opuchy a kŕče v nohách.

Mäso

  • veľa žien počas tehotenstva dostáva chuť na mäso, hlavne na červené mäso. Táto chuť môže byť znakom nedostatku bielkovín a železa. Železo je potrebné na tvorbu červených krviniek a keďže sa objem krvi u tehotnej ženy zvýši asi o polovicu je železo naozaj potrebné

Vajíčka

  • môžu znamenať nedostatok bielkovín.

Pečivo, čokoľvek čo obsahuje obilniny

  • chuť na pečivo alebo cereálie môže súvisieť s hormonálnymi zmenami. Ak siahnete po tých správnych, s nízkym obsahom cukru nespravíte nič zlé. Celozrnné pečivo je bohatým zdrojom železa, horčíka, vitamínov skupiny B a aj kyseliny listovej. Všetky tieto zložky sú potrebné pre správny vývoj dieťaťa.

Pikantné jedlá

  • za chuťou na pikantné a korenisté jedlá sú pravdepodobne hormóny, ktoré jednoducho pobláznili vaše chuťové poháriky. Ak na takéto jedlo dostanete chuť dajte si ho. Pikantné jedlá môžete jesť bez obáv o dieťatko, ktoré nosíte. Pokiaľ nie ste zvyknutá jesť pikantné jedlá začnite pomalšie a v menšom množstve. Môžu spôsobiť pálenie záhy, poruchy trávenia či ťažkosti s trávením.

Tehotenské chute. Pikantné jedlá

Chute v tehotenstve – pohlavie dieťaťa

Často sa môžete stretnúť s názorom, že tehotenské chute súvisia s pohlavím dieťaťa. Nie, nie je to pravda. Ak máte chuť na hovädzí steak so zmrzlinou určite to nie je znamenie, že čakáte chlapca. Ani chuť na kyslé uhorky so sardinkami nie je znamením, že čakáte dievčatko. Chute počas tehotenstva majú na svedomí hormóny, zvýšené energetické nároky organizmu alebo nedostatok konkrétnej živiny. Potraviny, na ktoré dostanete chuť vám môžu pomôcť zmierniť aj ranné nevoľnosti prípadne pomôcť s inými menej príjemnými problémami, ktoré počas tehotenstva trápia množstvo žien (napr. opuchy nôh).

Zvláštne chute – pica

Tehotenské chute sú neškodné, pokiaľ máte chuť na potraviny. Niektoré ženy ale môžu dostať chuť na niečo, čo by sa jesť nemalo, pracie prášky, špina, hlina, popol, omietka, kriedy, mydlo, … Ide o stav, ktorému sa hovorí pica.

Pica postihuje najčastejšie deti do 6 rokov. Môže sa ale objaviť aj počas tehotenstva.

Ak máte chuť na nejedlé látky určite sa o tom porozprávajte s lekárom. Môže ísť o znak nedostatku špecifických živín ako napríklad železo a zinok.

Ako udržať tehotenské chute na uzde

Pokiaľ sa zdravo stravujete a máte dostatok živín nič sa nestane ak svojim tehotenským chutiam občas podľahnete. Je dobré dopriať si občas to na čo máte chuť. Dajte si ale pozor aby ste svoje chute nepoužívali ako výhovorku na prejedanie sa. Tehotenská cukrovka, preeklampsia ale aj kilá navyše, ktoré naberiete môžu ohroziť vaše zdravie a aj zdravie dieťaťa. Svoje chute môžete zvládnuť.

  • Odpútajte myseľ od jedla – miesto toho aby ste mysleli na jedlo choďte na dlhšiu prechádzku, prečítajte si knihu alebo zavolajte kamarátom. Chuť, ktorá vás práve prepadla možno zmizne.
  • Zabudnite na tvrdenie „jem za dvoch“ – po pravde, nejete za dvoch a určite by ste nemali jesť dvojitú porciu raňajok, obeda a ani večere. Jedlo, ktoré jete vyživuje dieťa a vás. Organizmus dáva prednosť plodu a to čo zostane dostávate vy. Stačí si len ustriehnuť aby ste mali dostatok živín a energie aj pre dieťa a aj pre seba. Jedzte len vtedy keď ste hladná, nie keď dostanete na niečo chuť.
  • Pitný režim – často si myslíte, že ste hladná, ale pravdou môže byť, že ste len smädná. Uistite sa, že ste hydratovaná a pite počas dňa dostatok vody.
  • Vyhnite sa bezduchému jedeniu – rýchle jedenie popri práci alebo sledovaní TV nie je dobré. Jedlo si vychutnajte.
  • Naplánujte si čo budete jesť – dopredu si premyslite čo budete jesť. Dajte prednosť zdravým potravinám. Ak predsa len dostanete neodolateľnú chuť na niečo nezdravé nahraďte to niečím zdravším.
Tehotenské chute
https://www.freepik.com/

Tehotenské chute nie sú nebezpečné a ani netrvajú večne. Počas posledného trimestra tehotenstva sa vytrácajú. Pokiaľ nemáte chuť na nejedlé látky môžete v rozumnej miere svoje tehotenské chute uspokojiť. Počas tehotenstva sa chute môžu meniť, nejde o nič čo by vás ale malo znepokojovať.

Tehotenská averzia

Zároveň s tehotenskými chuťami sa môže objaviť aj tehotenská averzia. Nie je to nič nezvyčajné ak vám zrazu vaše obľúbené jedlo nechutí alebo váš parfum zrazu smrdí. Ani v tomto prípade sa nevie presne čo to spôsobuje. Predpokladá sa ale že sú za tým hormonálne zmeny a svoje zohráva aj nevoľnosť.

Nechuť k niektorým jedlám, potravinám a vôňam môže byť aj istou formou ochrany. Organizmus sa týmto spôsobom snaží chrániť matku aj plod pred toxínmi a škodlivými látkami v niektorých potravinách. To môže byť dôvod, prečo väčšina tehotných žien má averziu voči káve a kofeínovým nápojom, alkoholu, rybám atď.

ZDROJ:

babycenter.com/pregnancy/your-body/pregnancy-cravings-and-what-they-mean_1313971

verywellhealth.com/pregnancy-cravings-7553485h

themotherbabycenter.org/blog/2022/12/pregnancy-cravings-list/

pampers.com/en-us/pregnancy/prenatal-health-and-wellness/article/pregnancy-cravings

Obrázky: freepik.com, pixabay.com

Zuzana UjházyováAutorkou článku je Zuzana Ujházyová. Zuzana vyštudovala analytickú chémiu. Momentálne si dopľňa ďalšie vzdelanie na Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine. Na portáli Nazdravie.sk najčastejšie publikuje články o ľudskom tele, chorobách a ich liečbe.

SÚVISIACE ČLÁNKY

POSLEDNÉ ČLÁNKY