10 dôvodov prečo jesť banány každý deň

Banán (plod banánovníka) je podlhovasté ovocie v tvare trojhrannej až päťhrannej pretiahnutej bobule s dĺžkou od 6 do 30cm a priemerom 2-5cm. Z jedného podzemku vyrastá kmeň, ktorý po asi roku vytvorí veľké súkvetie. Na ňom postupne rozkvitnú fialovo-červené kvety, ktoré sa neskôr pretransformujú na „prstovité“ plody. Desať až 20 takýchto prstov vyrastá následne z jednej „ruky“ označovanej ako rad plodov. V jednom zväzku nájdeme združených 5 až 20 týchto radov.

Banán je veľmi žiadanou komoditou produkovanou poľnohospodármi tropických krajín. Banány majú hmotnosť zvyčajne medzi 125-200g, tá je však výrazne závislá na konkrétnej odrode. Z tejto váhy asi 80% predstavuje jedlú časť a zvyšných 20% pripadá na kožovitú šupku.

Pôvod

Banán pochádza z juhovýchodnej Ázie, kde sa kultivoval už okolo roku 4000 pred n.l. Dnes sa už ale banán pestuje na plantážach takmer po celom svete: v Amerike, Afrike, na Kanárskych ostrovoch, v Ázii i v Oceánii pričom tu sa produkuje iba pre vlastnú spotrebu. Štatistiky uvádzajú, že celkovo 40% svetovej produkcie pochádza z Ázie, 25% z Južnej Ameriky, 15% zo Severnej a Strednej Ameriky a z Afriky iba 12%.

Iné názvy

musa acuminata (lat), banana (en), banane (de)

Nutričné hodnoty

Jeden stredne veľký banán obsahuje: 1.29g bielkovín, 105 kalórií a 3.1g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 422mg
Fosfor – 26mg
Horčík – 32 mg
Mangán – 0.319mg
Meď – 0.092mg
Selén – 1.2µg
Sodík – 1mg
Vápnik – 6mg
Zinok – 0.18mg
Železo – 0.31mg
Vitamíny:
Kyselina listová – 24µg
Kyselina pantoténová – 0.394mg
Niacín – 0.785mg
Vitamín A – 76 IU
Vitamín B1 (tiamín) – 0.037mg
Vitamín B2 (riboflavín) – 0.086mg
Vitamín B6 – 0.433mg
Vitamín C – 10.3mg
Vitamín E – 0.12mg
Vitamín K – 0.6µg

Význam pre zdravie

  1. pomáha ľahšie znášať abstinenčné príznaky z nedostatku nikotínu
  2. podporuje pokojný spánok, dobrú náladu a pohodu (obsahuje serotonín, ale aj stimuluje tvorbu serotonínu)
  3. prispieva k zachovávaniu krvného tlaku v rozumných medziach
  4. tým, že nedráždi sliznice a pohlcuje nadbytočnú vodu v črevách, uľahčuje trávenie
  5. znižuje riziko srdcových ochorení
  6. zmierňuje bolesti hlavy
  7. znižuje menštruačné ťažkosti
  8. odstraňuje nadbytočnú kyselinu močovú, a preto nájdi svoje využitie aj pri liečbe dny a artritídy
  9. znižuje hladinu cholesterolu
  10. je ideálnou desiatou pre športovcov, lebo dokáže byť okamžitým a výdatným zdrojom energie

Význam pri chudnutí

Stabilizujú hladinu energie, sú výborným zdrojom nízkotučných bielkovín pre ľudí na diéte.

Zaujímavosť

  • Vedeli ste, že sa banány oberajú zelené a nezrelé? A je pritom jedno, že či sú určené na export alebo iba na lokálny predaj. Tie, ktoré sú určené na export, sa po ich zbere nakladajú do chladiarní prepravných lodí, kde pri stabilnej teplote 13 stupňov celzia zotrvajú až kým nedorazia do cieľa. Po dozretí putujú do obchodov.
  • Na celom svete existuje asi 1000 rôznych odrôd banánov – najznámejšou odrodou je odroda Cavendish (veľké ovocné banány). Ďalšie známe odrody sú: cukrové baby banány, červené ovocné banány, jablkové banány, zeleninové banány. Tie posledne menované sa musia variť a v Afrike slúžia na podobný účel ako u nás zemiaky.
  • Existuje 7 stupňov zrelosti banánov v závislosti medzi pomerom cukru a škrobu. Do obchodnej siete sa dodávajú ak dosiahli stupeň 4 až 5. Proces zretia banánov môžeme urýchliť ak ho umiestnime do igelitového vrecúška spolu s jablkom.
  • Štúdia renomovaného lekárskeho časopisu The New England Journal of Medicine uvádza, že u ľudí, ktorí jedia banány na dennej báze, klesá riziko mozgovej mŕtvice až o 40%.
  • Banánová šupka sa v mnohých kultúrach používa na upokojenie podráždenej kože po štípancoch od komárov a odstraňovanie bradavíc.

Upozornenie

Banány nepatria do chladničky. Utrpia tam tepelný šok (nízka teplota prakticky ochromí činnosť dozrievajúcich enzýmov) a už nikdy správne nedozrejú, iba zhnednú a zmäknú.

Pestovanie

Banánom sa najviac darí v tropických nížinách v okolí rovníka v tzv. banánovom pásme. Potrebujú dostatok tepla a vody. V subtropickom pásme sa darí iba niekoľkým odrodám.

Recept

Banánový koláč

Zelené banányIngrediencie:
0,5 hrnčeka slnečnicového oleja, 2/3 hrnčeka javorového sirupu alebo medu, vajce, 3 banány, 2 hrnčeky celozrnnej pšeničnej múky, lyžička sódy bikarbóny, 0,5 hrnčeka kakaa, práškový cukor na ozdobenie.

Banány roztlačíme v mise na kašu. Pridáme k nim javorový sirup, olej, vajce a dôkladne premiešame. Múku preosejeme so sódou bikarbónou a s kakaom. Banánovú hmotu zmiešame s múčnou, ale iba tak, aby sa suroviny spojili, nemiešame dlho. Cesto vylejeme do štvorcového plechu vystlaného papierom na pečenie a v rúre vyhriatej na 170 °C pečieme približne 40 minút. Upečený koláč vyklopíme na mriežku a necháme ho vychladnúť. Pred podávaním nakrájame na kocky a posypeme práškovým cukrom.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na