Vajce – bielko, žĺtok a ich význam pre zdravie

Pred pár rokmi sme sa v každej čakárni u lekára mohli stretnúť s plagátom z ktorého kričal slogan „Jedno vajce denne“. Neskoršie vajcia upadli do nemilosti a ich konzumácia sa odporúčala iba striedmo. Príčinou obmedzenej konzumácie vajec bol cholesterol, ktorý sa nachádza v žĺtku a môže zapríčiňovať zvyšovanie cholesterolu v krvi. Je to však naozaj tak, že nám vajcia v strave môžu zvyšovať cholesterol?

Pravdou je, že konzumácia vajec má len malý vplyv na zvyšovanie cholesterolu v krvi, ktoré by mohlo zapríčiniť  kardiovaskulárne ochorenia. Samozrejme, že opäť ako každú potravinu je vajcia potrebné konzumovať v rozumnom množstve. Nadbytok akejkoľvek potraviny môže zapríčiniť zdravotné ťažkosti aj keď sa zaraďuje medzi tie zdravé.

Dnes patria vajcia medzi obľúbený zdroj bielkovín a výživných látok. Zaraďujú sa medzi plnohodnotné potraviny, ktoré obsahujú látky potrebné pre zdravé fungovanie organizmu. Svojim charakterom sú  zaradené medzi základné potraviny. Treba však brať do úvahy, že medzi základné potraviny zaraďujeme len vajcia slepačie. Aj keď vajcia iných druhov majú podobné vlastnosti ako slepačie vajcia v súhrne vlastností sa im však vyrovnať nemôžu.

Výživová hodnota vajec

Slepačie vajcia sú zdrojom nielen plnohodnotných bielkovín s vysokou stráviteľnosťou, ale napríklad aj vitamínu DB12. Pri konzumácii vajec náš organizmus obohatíme ešte  o selén, folát, zinok a jód, vápnik, železo a množstvo iných zdraviu prospešných látok.

Kvalita vajec sa určuje podľa obsahu živín. Stráviteľnosť vajec je 95-98%. Bielkoviny z vajec dokáže náš organizmus stráviť na 97%, tuky na 95% a sacharidy na 98%. O tom akú nutričnú hodnotu vajcia majú rozhoduje chemické zloženie žĺtka a bielka. Celé vajce v priemere obsahuje 12% bielkovín a tukov, ktoré sú ľahko stráviteľné. Priemerný obsah cholesterolu je 213mg na jedno priemerne veľké vajce. Výživovú hodnotu vajec môžeme porovnávať iba s mliekom.

Priemerná energetická hodnota slepačieho vajca  je 335kJ z toho žĺtok má 264kJ a bielok 71kJ.

Žĺtok a jeho význam pre zdravie

Volské okoŽĺtok obsahuje asi polovicu bielkovín z celého vajca. Je kompletným zdrojom vitamínov rozpustných v tukoch kde hlavné zastúpenie má vitamín A a vitamín D.

V žĺtku sa tiež nachádza fosfor, vápnik, sodík a draslík. Napriek tomu, že obsahuje cholesterol nemusíte sa báť pri jeho konzumácii zvyšovania cholesterolu krvi. Pokiaľ ho budete konzumovať s mierou vášmu organizmu bude táto potravina viac prospešná ako na škodu.

Bielok

Bielok obsahuje minimum tukov, preto je obľúbenou potravinou nielen pri chudnutí, ale aj vo fitness strave hlavne pre bohaté množstvo bielkovín, ktoré obsahuje. V jednom bielku (cca 33g) môžeme nájsť 0,1g tuku. 0,25g sacharidov a až 3,66g bielkovín. Bielok neobsahuje cholesterol. Obsahuje však vitamíny B12, D, A a z minerálov vápnik, horčík, železo.

Kvalita vajec

Aby sme mohli z vajec využiť čo najviac živín a nutričných látok je potrebné dbať na ich kvalitu. Kvalitné vajcia pochádzajú z farmárskych chovov kde sú zabezpečené najlepšie podmienky pre nosnice. Ak sú nosnice chované v dobrých podmienkach a majú kvalitné krmivo, vajcia budú nielen výživné, ale aj chutné bez rôznych pachutí.

Aktuálne označenie vajec  v SR

0: ekologická poľnohospodárska výroba (ekologický chov)
1: chov vo voľnom výbehu
2: chov na podlahe (podstielkový chov)
3: chov v obohatených klietkach (klietkový chov)

Skladovanie vajec

Aby nám boli vajcia v strave naozaj prospešné a nespôsobili nám zdravotné problémy, je potrebné skôr ako ich kúpime vedieť ako boli skladované. Nikdy nekupujte vajcia, ktoré nemajú zabezpečené chladenie. Napríklad v stánkoch na trhoch, alebo predajom z auta, poprípade ak na vajcia svieti slnko. Vajcia majú trvanlivosť až 28 dní, preto vždy sledujte dátum spotreby a pokiaľ je to možné kupujte ich čo najčerstvejšie. Pred nákupom skontrolujte či nie sú vajcia prasknuté, alebo rozbité.

Vajcia skladujte v chladničke pri teplote 5 až 8 stupňov na najchladnejšom mieste. Nikdy ich neumývajte, aby ste neodstránili ochrannú vrstvu s povrchu, ktorá vajce chráni pred mikroorganizmami.

Na záver

Či už sa rozhodnete urobiť si vajcia na tvrdo, ako omeletu, alebo praženicu, doprajte si ich v kombinácii s čerstvou zeleninou a dosiahnete nutrične bohaté jedlo, ktoré vás nielen zasýti, ale dodá vášmu telu všetky živiny.

Autor článku: Júlia Rašlová

Ak sa vám článok páčil, kliknite na