Železo

02.06.2015 / Kategória: Minerály

Železo je stopový prvok potrebný pri základných životných funkciách. Je nevyhnutnou súčasťou hemoglobínu, bielkoviny prenášajúcej kyslík z pľúc k pracujúcim svalom. V tele dospelého človeka ho nájdeme v objeme 3-5g. 70% železa telo zúžitkováva, 30% zostáva ako rezerva.

Úlohy železa

  • viaže kyslík na červené krvinky, prenos kyslíka z pľúc do celého tela a celkovo výmenu dýchacích plynov,
  • podporuje rastové procesy,
  • zabezpečuje normálnu činnosť organizmu – mozgu, svalov, štítnej žľazy a imunitného systému,
  • zvyšuje obranyschopnosť organizmu,
  • pomáha predchádzať anémii,
  • podporuje učenia sa,
  • podieľa sa na tvorbe energie.

Odporúčaná denná dávka železa je u detí do 10 rokov 8-10mg, u detí do 15 rokov a dospelých 10-15mg, pre výkonných športovcov je potreba 20mg a viac. Keďže je železo ťažko vstrebateľné (do tela sa dostáva iba 10% z celkového príjmu železa), je doporučená denná dávka železa omnoho vyššia ako je jeho denná strata.

V strave sú dobrým zdrojom tohto prvku červené mäso, vnútornosti, vajcia, krv, dary mora, strúhaný kokos, sója, šošovica, tekvicové a slnečnicové semená, mandle, pistácie, fazuľa, kakao, huby a listová zelenina.

Jeho nedostatok spôsobuje chudokrvnosť, obezitu, tráviace ťažkosti, únavu, bledosť, nedostatočnú schopnosť koncentrácie, vypadávanie vlasov, lámavé nechty a dýchavičnosť.

Prebytok železa spôsobuje v tkanivách tvorbu voľných radikálov, čo býva príčinou rakoviny, srdcových chorôb, cirhózy pečene, cukrovky.

Vedeli ste, že..

už 3000 rokov p.n.l. sa železité vody pochádzajúce z Egypta užívali ako posilňujúci prostriedok, no až začiatkom 20.storočia bolo železo vyhodnotené ako dôležitý minerál potrebný pre ľudské zdravie?

Zaujímavosti

  • výskumy potvrdzujú, že pravidelné užívanie železitých doplnkov uľavuje od nepríjemných menštruačných bolestí
  • železo patrí medzi najťažšie stráviteľné minerály, až 90% z neho sa nevstrebe
  • vstrebateľnosť železa znižujú fosfoproteíny (prítomné napr. vo vajciach), kyselina fytová (prítomná v obilninách a strukovinách)
Ak sa vám článok páčil, kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

MENU