Zdravé a rozumné chudnutie

23.11.2015 / Kategória: Chudnutie

Poznáte to, chcete chudnúť a v spleti informácii, rôznych stravovacích smerov a diét začínate mať chaos. Je to pochopiteľné – jedna internetová stránka popiera názory inej. Kúpite si časopis a v každom nájdete zaručený návod ako rýchlo a bezbolestne chudnúť. Samozrejme, že výsledky sú zaručené a vy budete s rýchlym úbytkom kilogramov spokojná. Najkrajšie sú diéty, ktoré sľubujú za tri dni úbytok až troch kilogramov. Pod návodom ako sa máte stravovať vidíte fotografiu štíhlej a usmiatej slečny s krajčírskym metrom okolo pása. Všetko nasvedčuje tomu, že diéta by mohla naozaj fungovať. Bohužiaľ pravda je často iná.

Aby som nebola k diétam až taká nespravodlivá, priznávam, že za tri dni sa dá naozaj schudnúť tri kilogramy. Otázka však znie čo bude po troch dňoch. Pri týchto expresných diétach sa najprv len odvodníte, vyprázdnia sa vám črevá a svoj organizmus vyhladujete. Nie je však reálne možné schudnúť tri kilogramy tuku za tri dni.

Aby sme si definovali čo vlastne slovo diéta znamená. Diéta je spôsob stravovania len na určitý čas keď sa chudnúci snaží obmedziť stravu. Po návrate k pôvodným stravovacím návykom sa v mnohých prípadoch schudnuté kilogramy vrátia a nastáva takzvaný jo-jo efekt.

Aby ste sa vyhli chybám je vhodné zamyslieť sa nad tým ako sa dá zdravo schudnúť a hlavne ako si schudnuté kilogramy udržať.

Ako na zdravé chudnutie?

Zdravé chudnutie je príjemnejšie ako držanie rôznych osvedčených diét. Niekedy stačí v stravovaní urobiť len pár kozmetických úprav a výsledky sa dostavia, že si to ani nevšimnete. Pokiaľ budete dodržiavať týchto pár základných zásad, vaša snaha o lepšiu postavu bude mať úspech.

  1. Pestrá a vyvážená strava tvorí pri chudnutí až 70%-tnú úspešnosť. Preto jedzte 5-6krát denne. Nikdy nehladujte, každé vynechané jedlo vám spomalí metabolizmus.
  1. Dodržujte rovnicu menší príjem energie ako výdaj. Pokiaľ zaradíte do svojho života pravidelný pohyb vaše kilogramy budú ubúdať rýchlejšie.
  1. Dbajte na vhodný výber tukov. Tuky by nemali tvoriť viac ako 30% vášho denného príjmu. V strave používajte kvalitné maslo a za studena lisované oleje. Vhodnou formou doplnenia zdravých tukov je konzumácia orechov.
  1. Ovocie a zelenina by mala tvoriť súčasť každého jedla. Denne by sme mali zjesť 400-600g zeleniny a ovocia s preferenciou zeleniny. Ovocie sa snažte konzumovať v dopoludňajších hodinách.
  1. Pekárenské výrobky z bielej múky zo stravy vylúčte. Vymeňte ich za celozrnné produkty, ktoré sú nutrične hodnotnejšie. Tiež sa vyhnite kysnutým a sladkým pečivám.
  1. Mliečne plnotučné výrobky vymeňte za výrobky s menším podielom tuku. Nevymieňajte ich však za nízkotučné výrobky. Tam kde tuk zoberú nahradia ho škrobom, alebo inou prídavnou látkou.
  1. Paradajka s metromDávajte prednosť chudým druhom mäsa. Dbajte však na kvalitu a mäso nakupujte od farmárov, alebo z voľného chovu. Do svojho stravovacieho plánu zaraďte ryby aspoň dvakrát do týždňa. Ryby majú veľký obsah vody a malé množstvo tukov.
  1. Používajte jednoduché spôsoby úpravy potravín. Vzdajte sa vysmážania, fritovania, potraviny neprevárajte zvyšuje sa im glykemický index. Jedlá pripravujte napríklad pečením, dusením, alebo na pare.
  1. Vylúčte zo svojho stravovania prázdne kalórie. Sladkosti, keksy, slané pochutiny, sladké nápoje vášmu telu neprospievajú a zbytočne zvyšujú kalorický príjem.
  1. Nezabúdajte na pitný režim. Je veľmi dôležitou súčasťou chudnutia. Najvhodnejším nápojom je čistá voda, môžete si však dopriať aj bylinkový čaj, alebo minerálnu vodu.

Prestaňte držať diéty. Každý z nás je jedinečný a to čo funguje u vašej priateľky, alebo susedy nemusí fungovať u vás. Upravte si stravu, pridajte pravidelný pohyb, dodržujte pitný režim a výsledky sa určite dostavia a budú trvalé.

Autor článku: Júlia Rašlová

Ak sa vám článok páčil, kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

MENU