Aby nás jedlo neotrávilo, musíme dodržiavať princípy delenej stravy

Kto sa zaujíma o výživu určite narazil aj na alternatívne stravovanie delenej stravy. Prvým novodobým priekopníkom tohto stravovania bol Dr. Wiliam Howard Hay. Trpel telesnou nadváhou a rôznymi ochoreniami. Práve tieto ťažkosti ho priviedli k poznaniu, že nie je vhodné kombinovať potraviny, ktoré sa vzájomne neznášajú a nikdy nekonzumovať spolu koncentrované škroby a bielkoviny. Bol zástanca toho, že 80% našej stravy by mala tvoriť surová zelenina a ovocie. Nasledovníkmi  a novými poznatkami o potravinách sa delená strava vyvinula až do dnešnej podoby.

Hlavné zásady delenej stravy:

Prvá zásada:

Spočíva v tom, že potraviny delíme do 3 základných skupín: bielkovinovej, sacharidovej a neutrálnej skupiny. Potraviny obsahujúce veľa bielkovín potrebujú pre úspešné strávenie veľmi nízke pH – kyslé prostredie. U sacharidov je to presne naopak. Tie potrebujú vysoké pH – zásadité prostredie. Akonáhle sa tieto látky trávia spolu, nedochádza k ich optimálnemu rozkladu čo môže vedie k zahnívaniu potravy v organizme, nafukovaniu, pocitom ťažkého brucha, či k zápche. Preto potraviny bielkovinovejsacharidovej skupiny spolu nekombinujeme.

K bielkovinovej skupiny potravín patrí:

  • mäso, ryby, hydina, mlieko, mliečne výrobky, syry, vajcia, orechy

Do sacharidovej skupiny potravín patrí:

  • tmavý celozrnný chlieb a pečivo, ryža, cestoviny, strukoviny,
  • z ovocia a zeleniny: sladké jablká a hrušky, banány, sušené ovocie (okrem hrozienok), figy, ďatle, zemiaky, kel, cukrová kukurica
  • iné: med, vločky, javorový sirup, pivo, sladké sirupy a šťavy

Potraviny, ktoré sú v neutrálnej skupine môžeme konzumovať buď samotné, alebo ich kombinujeme ľubovoľne s oboma skupinami. K neutrálnej skupine potravín patrí:

  • Olivový, slnečnicový olej, maslo, huby, výhonky a klíčky, olivy, orechy (okrem arašidov), semienka (mak, sezam, koreniny, bylinky, cesnak, kakao
  • všetky druhy zeleniny (surová, dusená) paradajky, paprika, mrkva, cvikla, uhorka, cibuľa, šaláty: ľadový šalát, hlávkový šalát, rukola
  • z ovocia: avokádo, čučoriedky, melóny, hrozienka
  • iné: biely jogurt, smotana, tvaroh, kefír

Zásada druhá:

Pri delenej strave dodržujeme dĺžku trávenia potravín. Najrýchlejšie sa trávia cukry, trochu dlhšie bielkoviny a najdlhšie to trvá tukom. Ak chceme v jednom dni konzumovať aj bielkovinové aj sacharidové jedlá musíme dané jedlo dokonale stráviť. Pokiaľ preferujete model stravovania, že počas jedného dňa konzumujete len potraviny jednej základnej skupiny tieto časové intervaly dodržiavať nemusíte.

Približné časové intervaly trávenia  niektorých potravín:

  • tučné bravčové mäso, údené mäso: 8 hodín
  • mäso a strukoviny: 5-6 hodín
  • vajcia: 4-5 hodín
  • rastlinné potraviny (ryža, zemiaky): 3-4 hodiny
  • chlieb, cestoviny: 4 hodiny
  • polievky: 1 hodina
  • zelenina: 30-60 min
  • ovocie: 0,5 hodiny
  • voda: 10 minút

Netreba zabúdať, že výdatný obed pozostávajúci z ťažkého, mastného jedla, ukončený sladkým múčnikom nám nielenže nepridá na energii, ale naopak, zaťaží nás dlhým trávením, ktoré nás aj o energiu odoberie.

Ďalšie zásady delenej stravy

  • väčšiu časť jedálnička má tvoriť ovocie a zelenina
  • ovocie nejeme po jedle, ale jeme ho ako predjedlo, keďže jeho čas trávenie je najkratší. Ovocie sa odporúča sa aj na raňajky
  • bielkoviny, sacharidy a tuky konzumujte iba v malom množstve
  • vyhýbame sa umelým a priemyselne vyrábaným potravinám
  • dodržiavame časový odstup medzi jedlami na zabezpečenia dostatočného trávenia potravy
  • nezabúdame na správny pitný režim, najideálnejšími nápojmi sú bylinkové čaje, minerálne vody, čistá voda

Výhody delenej stravy

Pozitívne účinky stravovania podľa delenej stravy môžeme sledovať už vo veľmi  krátkom čase.  Tým, že nekombinujeme bielkovinové a sacharidové potraviny je trávenie uľahčené. Náš tráviaci systém sa odľahčí a odstránia sa tráviace problémy ako napríklad nadúvanie, alebo bolesti brucha.  Pri dlhodobejšom stravovaní si môžeme všímať zmeny aj na našej postave. Delená strava je veľmi obľúbená kvôli  chudnutiu. Aj pri chudnutí sa zachováva pri určitých pravidlách veľká pestrosť stravy a tým aj dostatok živín a minerálov. Pokiaľ budete oddelenú stravu dodržiavať dlhodobo nemusíte mať obavy že po schudnutí nastane jo-jo efekt a vy opäť priberiete.

Autor článku: Júlia Rašlová

Ak sa vám článok páčil, kliknite na