Vitamín Bt

Karnitín (vitamín Bt) bol izolovaný v roku 1940 z mäsa, odkiaľ pochádza aj jeho názov (z lat. carnis). Jeho fyziologické funkcie boli popísané až v roku 1959. Ide o látku, ktorá svojim zložením, plní úlohy aminokyselín. Je veľmi prospešná pre zdravie a celkovú kondíciu organizmu.

Jeho ďalšie účinky na zdravie

  • riadi látkovú premenu, spaľuje tuky, odburáva mastné kyseliny
  • ako antioxidant posilňuje imunitný systém a srdcovú činnosť
  • obmedzuje starnutie organizmu
  • zabraňuje zvyšovaniu telesnej hmotnosti normalizáciou činnosti štítnej žlazy
  • u mužov zvyšuje plodnosť
  • detoxikuje telo

Odporúčaná denná dávka

Organizmus má schopnosť vyrobiť si ho sám. Obzvlášť pri vypätej fyzickej záťaži, strese alebo obmedzenom stravovaní je ho potrebné dopĺňať. Športovcom sa odporúča brať 250-500mg karnitínu denne, pre osoby na redukčnej diéte je vhodných 250-750mg hodinu pred jedlom.

Zdroje karnitínu

V prírode sa vyskytuje hlavne v mäse: morčacom, jahňacom, rybách, zverine, pečeni. Menej ho nájdeme v mliečnych výrobkoch a pivovarníckych kvasniciach. Potraviny rastlinného pôvodu ho vôbec neobsahujú.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na