Vitamín B9

iné názvy: kyselina listová, folic acid, folát, folate, acidum folicum, folinic acid, pteroylglutamát, antianemický faktor, vitamín M

z histórie: Vitamín B9 bol objavený v roku 1941. Častejšie sa používa názov kyselina listová, ktorý je odvodený od toho, že prvý raz ho izolovali zo zelených listov špenátu.

druh: rozpustný vo vode

funkcie:

  • podieľa sa na metabolizme nukleo a amino kyselín
  • zabraňuje vzniku srdcového infarktu a mozgovej príhody
  • znižuje riziko vývojových vád embrií počas tehotenstva
  • stimuluje tvorbu žalúdočnej kyseliny, zvyšuje chuť do jedla
  • znižuje hladinu homocysteínu
  • udržiava pleť a zlepšuje kvalitu vlasov
  • podporuje funkciu pečene, žalúdka, čriev
  • pomáha predchádzať vzniku rakoviny pľúc, hrubého čreva a konečníka
  • napomáha produkcii serotonínu a noradrenalínu

denná dávka:
deti: 80 – 200µg
muži a ženy: 200 – 300µg
tehotné a dojčiace ženy: 400µg

nedostatok spôsobuje:
chudokrvnosť
predčasný pôrod, reprodukčné problémy
poruchy vstrebávania
hnačka
bledosť, slabosť
nespavosť

prebytok spôsobuje:
alergia
poruchy trávenia
nespavosť

zdroj: listová zelenina, šošovica, cvikla, karfiol, špargľa, pečeň, hlávkový šalát, špenát, brokolica, hrášok, kvasnice, vajcia, mlieko, arašidy, mandle

zaujímavosti:

  • u žien s rakovinou krčka maternice sa zistila dlhodobá znížená hladina tohto vitamínu
  • organizmus dokáže tento vitamín zúžitkovať iba v kombinácii s vitamínom B12
  • epileptici by sa mali pred užívaním vitamínu B9 poradiť s lekárom, pretože narúša účinok iných liekov
  • zvýšený príjem kyseliny listovej sa odporúča ak navštevujete pravidelne solárium
Ak sa vám článok páčil, kliknite na