Vitamín B12

iné názvy: kyanokobalamín, cyanocobalamin, kobalamín, methylcobalamin, korynoid

z histórie: Tento vitamín bol z radu vitamínov objavený ako posledný. Začiatkom minulého storočia bola postrachom choroba nazývaná zhubná anémia, na ktorú v dôsledku nedostatku červených krviniek zomieralo veľa ľudí. V roku 1922 George Nyot Whipple z univerzity v Rochesteri objavil, že psy postihnuté touto chorobou sa vyliečili vysokými dávkami hovädzej pečene. K pokusom sa pridali aj ďalší dvaja lekári – George Minot a William Murphy, ktorí podávali pacientom 250g pečene denne. Všetkým trom lekárom, ktorí sa zúčastnili na výskume, udelili Nobelovu cenu. Až v roku 1947 izolovali kryštalickú červenú substanciu – vitamín B12 alebo kobalamín, niekedy nazývaný červený vitamín. Tohto vitamínu potrebuje človek za celý život množstvo zodpovedajúce veľkosti zrna obilia, ale jeho účinok na organizmus je obdivuhodný.

druh: rozpustný vo vode

funkcie:

  • je nositeľom životnej energie
  • chráni pred zápalom žíl
  • pozitívne vplýva na fungovanie centrálneho nervového systému a pri liečbe sklerózy multiplex
  • nevyhnutný pre tvorbu červených krviniek, pôsobí proti zhubnej anémii
  • znižuje spolu s kyselinou listovou hladinu homocysteínu
  • zlepšuje pamäť a koncentráciu
  • podporuje dobrú náladu

denná dávka:
deti: 0,5 – 2µg
muži a ženy: 2 – 4µg
tehotné a dojčiace ženy: 4µg

nedostatok spôsobuje:
degenerácia kostnej drene
dermatitída
poruchy metabolizmu sacharidov
poruchy rastu
strata pamäti
nervové poruchy, skleróza multiplex
pálenie jazyka
dychová nedostatočnosť

zdroj: losos, kreveta, pečeň, vajcia, červené mäso, mlieko, tempeh, kvasená (kyslá) kapusta

zaujímavosti:

  • zistilo sa, že u ľudí trpiacich Alzheimerovej chorobou, sú hodnoty B12ky v krvi veľmi nízke
  • nedostatkom B12 trpí približne 90% vegetariánov a 20% ľudí staršieho veku
  • čerstvá kapusta ho neobsahuje, no kvasená áno – vytvárajú ho baktérie mliečneho kvasenia, ktoré pri kvasení kapusty vznikajú
Ak sa vám článok páčil, kliknite na