Špalda (špaldová pšenica) – kráľovna obilnín?

25.05.2017 / Kategória: Obilniny

Pšenica špaldová (Tritidum spelta) je jednou z najstarších kultúrnych obilnín, ktorej predchádzali len pšenica dvojzrnná a jednozrnná. Prvé zmienky sa objavujú v čase 7000 rokov pred. n. l., kedy o mnohých odrodách pšenice nebolo ani chýru ani slychu. V predhistorickej dobe bola pšenica špalda pestovaná na Blízkom Východe.

Popis

Špalda je obilnina, na ktorej sa nepodpísal žiaden genetický zásah človeka. Je to čisto prírodná plodina, ktorá nebola umelo šľachtená. Aj vďaka tomu vyniká nad ostatnými obilninami. A nie len tým, vyniká aj vyšším obsahom vitamínov, minerálov a stopových prvkov. Je nutrične bohatšia ako bežná pšenica a jej chuť pripomína chuť orieškov. Špeciálny a jedinečný obal, ktorý chráni zrno (pleva je vrastená do zrna) predurčuje túto obilninu k pestovaniu ekologickým spôsobom. Vzhľadom aj účinnými látkami je veľmi podobná pšenici siatej. Celozrnná pšenica špalda je nesmierne odolná voči škodcom a nepriaznivým vplyvom. Pevný dvojitý obal zŕn jedinečne chráni pred kontamináciou, preto je možné použiť celé zrná vo výžive.

Význam pre zdravie

V špalde je veľké množstvo látok, ktoré majú na organizmus priaznivý vplyv. Vedelo sa o tom už v 12 – tom storočí, kedy sa užívanie tejto obilniny odporúčalo pri rôznych zdravotných neduhoch – slabé prekrvovanie, dodanie sily svalom a väzivám, pre potešenie mysle a ducha, … Najvhodnejšie bolo užívať ju vo forme celozrnného špaldového pečiva.

V súčasnosti sa o účinkoch špaldy vie viac. Či si už doprajete pečivo zo špaldovej múky, alebo dáte prednosť zrnu získate obrovské množstvo živín, ktoré budú mať na organizmus len a len pozitívny účinok.

Čo obsahuje špalda?

  • Bielkoviny – obsahuje až 17% bielkovín (najviac zo všetkých obilnín), ktoré majú oproti bežnej pšenici iné zloženie aminokyselín.
  • Tuky – v tejto obilnine je len 2, 5 % tukov a aj to väčšinu z nich tvoria esenciálne mastné kyseliny, ktoré udržujú hladinu cholesterolu a krvný tlak v norme.
  • Vláknina – veľký obsah vlákniny v tomto zrne (8,8 %) má jemnejšiu konzistenciu – podporuje trávenie, rozhýbe a prečistí črevá.
  • Vitamíny B1, B2 a B3, ktoré špalda obsahuje, vás zbavia únavy, nechutenstva, nespavosti, pôsobia ako prevencia pred kardiovaskulárnymi chorobami, získavajú energiu zo sacharidov, tukov a bielkovín – podporujú ich spaľovanie.
  • Betakarotén a tiokynát – pôsobí regeneračne na telové bunky a chráni proti infekciám.
  • Psychika – špalda má účinky podobné psychofarmakám. Nakoľko ale ide o prírodný produkt nemá žiadne vedľajšie účinky. Upokojí, zmierni podráždenú myseľ a posilní psychiku.
  • Lepok – vďaka vysokému obsahu lepku (35 až 54 %) je pečivo zo špaldovej múky dlhšie čerstvé a mäkké. Pre vysoký obsah lepku nie je vhodná pre celiatikov, aj keď glutén, ktorý obsahuje má iné zloženie než glutén v pšenici. Je známe, že niektorí ľudia, aj napriek prísnej bezlepkovej diéte lepok v špalde znášajú veľmi dobre.
  • Sacharidy – v tejto obilnine je menej jednoduchých cukrov než v pšenici.
  • Diabetici – špalda a výrobky z nej sú vhodné aj pre ľudí s cukrovkou. Špaldová múka má nízky glykemický index.
  • Betakarotén a tiokyanát – dve zložky v špalde majú na organizmus regeneračný účinok. Podporujú obnovu buniek, zvyšujú imunitu organizmu a chránia ho pred rôznymi infekciami.
  • Estrogén – v tejto obilnine sa nachádza estrogén prírodného pôvodu. Podľa viacerých odborníkov môže mať priaznivý vplyv na niektoré hormonálne predurčené druhy nádorových ochorení.
  • Chudnutie – vďaka tejto potravine neschudnete, ale ani z nej nepriberiete. Tuk zo špaldy sa v tele ukladá oveľa pomalšie než pri iných obilninách. Vďaka obsahu ďalších zložiek sa pocit sýtosti dostaví skôr, takže jedla veľa nezjete.

Ak pri najbližšej príležitosti budete rozmýšľať nad tým, ktoré pečivo kúpiť dajte prednosť tomu zo špaldovej múky, a ak chcete pre svoje zdravie urobiť niečo viac siahnite po celozrnných špaldových produktoch. V ponuke zdravých potravín na našom trhu už nájdete aj špaldové cestoviny, pečivo, alebo špaldové nápoje. Skúsiť môžete aj špaldovú kávu, ktoré je bez kofeínu a jej chuť je vynikajúca a jedinečná s jemnou orieškovou arómou. Vymeňte klasickú pšeničnú múku za špaldovú múku. Používajte ju tak isto ako pšeničnú.

Zaujímavosť

  • „V prípade, že by som mal rakovinu, s vrecom plným špaldy by som sa odsťahoval na salaš a potom by sa videlo, kto je silnejší – či rakovina alebo špalda…“  (Dr. Gottfried Hertzka)
  • Špalda vám dokáže dopomôcť ku kvalitnejšiemu spánku. Jemnými plevami (šupky zo zrna) zo špaldy môžete naplniť vankúš. Veľmi dobre sa prispôsobí tvaru teľa a má až prekvapujúco dobré elastické vlastnosti. Uľaví od bolesti chrbtice, kĺbov, migrény a ochoreniach dutín, pohlcuje pot a reguluje teplotu (odvádza nadbytočné teplo).

Recept –  Špaldové slimáčiky

500g hladkej špaldovej múky, 350ml mlieka, 40g kvasníc, 1 lyžica kryštálového cukru, soľ, 10ml oleja, plnka: 250g palmarínu, 2 žĺtky, 3 malé lyžičky soli. Plnku vyšľaháme na krém.

Postup:

Zo všetkého vypracujeme cesto a necháme ho vykysnúť. Keď je cesto vykysnuté, rozdelíme ho na 8 kusov a urobíme bochníčky, ktoré rozvaľkáme do kruhu a potrieme plnkou. Kruh rozdelíme na 16 častí a stáčame od širšieho konca. Povrch potrieme vajcom a posypeme sezamom.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

MENU