Šošovica – drobné zrnká, ktoré vám prečistia črevá

08.02.2013 / Kategória: Zelenina

Šošovica jedlá je jednoročná rastlina so vzpriamenou, na báze značne rozvetvenou stonkou, ktorá je mierne poliehavá, 0,20-0,60m vysoká, na priereze štvorhranná, ryhovaná. Má párnoperovité šesťjarmové listy, ktoré sa skladajú z pozdĺžne vajcovitých až čiarkovitých lístkov s kopijovitými prílistkami.

Súkvetie – strapec – je vytvorené z dvoch alebo aj štyroch kvetov. Kvety sú drobné, biele alebo jasno modrofialové s bielou strieškou.

Struk je dvojkrídlový, sploštený, takmer kosoštvorcový, obsahuje 1-2 semená diskovitého tvaru s priemerom 2-9 mm.

Semená sú jednofarebné /olivovozelené, žltohnedé, tmavomodré, čierne a tiež strakaté. Podľa veľkosti ich delíme na veľkosemenné /priemer 5-8mm/ a drobnosemenné /priemer 2-5mm/.

Pôvod

Šošovica sa jedla už dávno. Pochádza zo Stredného východu. V okolí Stredozemného mora slúžila ako výmenná komodita pri obchodoch. Rozličným sťahovaním národov sa rozšírila po celej Európe a Afrike. V Ríme sa zase našiel recept zo 4. storočia pred n. l.

Iné názvy

lens culinaris (lat), čočka (cz), lentil (en), linse (de), erve (de)

Nutričné hodnoty

100g šošovice obsahuje: 60g sacharidov, 26g bielkovín a 31g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 955mg
Fosfor – 451mg
Horčík – 122mg
Sodík – 6mg
Vápnik – 56mg
Zinok – 4.78mg
Železo – 7.54mg
Vitamíny:
Vitamín B1 – 0.87mg
Vitamín B2 – 0.211mg
Vitamín B3 – 2.605mg
Vitamín B5 – 2.12mg
Vitamín B6 – 0.54mg
Vitamín B9 – 479mg
Vitamín C – 4.4mg

Ďalšie účinné látky

Šošovica obsahuje trikrát viac vápnika než obilniny a sedemkrát viac železa ako špenát. Zo všetkých strukovín je šošovica najbohatšia na bielkoviny a obsahuje najmenej tukov. Na rozdiel od fazule je ľahšie stráviteľná, obsahuje menej trieslovín.

Význam pre zdravie

Obsahuje vlákninu, ktorá podporuje činnosť čriev a pomáha pri zápche. Má v sebe aj veľa železa, tým podporujú tvorbu, ale aj cielenú obnovu krvi. Je vhodná aj pre diabetikov, lebo znižuje obsah cukru v krvi. Vysoký obsah vitamínu B sa postará o povzbudenie celej látkovej premeny. Dôležitá je pri liečbe rakoviny čreva a srdcových chorobách.

Význam pri chudnutí

Výborne prečisťuje črevá, zvyšuje množstvo dobrých baktérií v tráviacej sústave, pôsobí preventívne proti jojo efektu.

Zaujímavosť

Šošovica je veľmi rozšírená v indickej kuchyni, kde ju nájdeme pod menom dhal. Po ryži je hneď na druhom mieste v tradičnej indickej kuchyni.

Recept

ŠošovicaŠošovicová polievka

Ingrediencie:
200 g šošovice, 1 cibuľa, 2 bobkové listy, 3 strúčiky cesnaku, 2 zemiaky, soľ, majorán.

Postup:
Prebratú a umytú šošovicu spolu s cibuľou v celku, bobkovými listami a očistenými strúčikmi cesnaku dáme variť do studenej vody. Uvaríme do polomäkka. Zemiaky očistíme, umyjeme a postrúhame na jemnom strúhadle. Takto pripravené zemiaky vložíme do polievky a uvaríme do mäkka. Nakoniec posolíme a necháme prejsť varom. Polievku odstavíme a dochutíme majoránom.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

MENU