Sója – výborný zdroj bielkovín

08.03.2013 / Kategória: Zelenina

Sója /Glycine max, Glycine soja/ patrí medzi dvojročné teplomilné rastliny. Je to krík dorastajúci do výšky 50-90 cm, má trojpočetné chlpaté listy a v období kvitnutia drobné fialové kvietky. Semenami sú bôby okrúhleho alebo oválneho tvaru. Ich farba je zväčša svetlohnedá, no niektoré odrody mávajú bôby zelené, čierne alebo mozaikovo sfarbené. Sója má veľmi krátke vegetačné obdobie – úrodu možno zbierať už 100 dní od vyklíčenia.

Pôvod

Sója je jednou z najstarších kultúrnych rastlín. Pochádza z Číny, kde sa pestovala už v 11 storočí pred n.l. V Európe patrí medzi najkratšie pestované strukoviny, u nás sa začala pestovať asi pred 100 rokmi.

Iné názvy

glycine max (lat), soybean/soya bean (en), sojabohne/soja (de)

Nutričné hodnoty

100g sóje obsahuje: 30.16g sacharidov, 36.49g bielkovín a 9.3g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 1797mg
Fosfor – 704mg
Horčík – 280mg
Mangán – 2.517mg
Sodík – 2mg
Vápnik – 277mg
Zinok – 4.89mg
Železo – 15.7mg
Vitamíny:
Vitamín B1 – 0.874mg
Vitamín B2 – 0.67mg
Vitamín B3 – 1.623mg
Vitamín B5 – 0.793mg
Vitamín B6 – 0.377mg
Vitamín B9 – 375mg
Vitamín Bp – 115.9mg
Vitamín C – 6mg
Vitamín E – 0.9mg
Vitamín K – 47µg

Ďalšie účinné látky

– 36-40% bielkovín podobného zloženia ako bielkoviny najkvalitnejšieho mäsa. Obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny.
– 20% tukov tvorených hlavne polynenasýtenými mastnými kyselinami. Medzi nimi sa vyskytuje aj kyselina linolová, esenciálna mastná kyselina, ktorá plní dôležité funkcie v organizme.
Lecitín 1.7% dôležitý pre činnosť nervového systému, pôsobí na znižovanie cholesterolu v krvi, znižuje riziko pred aterosklerózou a inými závažnými ochoreniami.
– Veľa nerastných látok – dvakrát viac vápnika než v mlieku dvakrát viac železa než v hovädzej pečeni a šesťkrát viac než v špenáte, K, P, Mg.
– Veľký podiel vlákniny (2.5 – 5.8%), ktorá priaznivo ovplyvňuje činnosť tráviaceho traktu a chráni ho pred nádorovým ochorením.

Význam pre zdravie

  • znižuje cholesterol
  • upravuje trávenie, reguluje a optimalizuje činnosť ciev
  • zlepšuje činnosť pečene
  • chráni pred srdcovo-cievnymi ochoreniami, pomáha znižovať krvný tlak a hladinu cholesterolu v krvi
  • pomáha predchádzať osteoporóze
  • pravidelná konzumácia napomáha znížiť potrebnú dávku inzulínu pri cukrovke
  • fytoestrogény pomáhajú zmierňovať klimakterické ťažkosti žien v súvislosti s menopauzou.

Upozornenie

Vysoká hladina kyseliny fytinovej (phytic acid) v sóji znižuje asimiláciu vápnika, horčíka, medi, železa a zinku. Túto kyselinu v sóji nie je možné neutralizovať bežným spracovaním, ako je močenie, alebo dlhé a pomalé varenie. Táto potom spôsobuje poruchy vývoja detí. Inhibítory enzýmu trypsín v sóji reagujú s trávením bielkovín a spôsobujú poruchy pankreasu. Zvieratám počas testov inhibítory trypsínu zo sóje spôsobovali spomalený rast.

Zaujímavosť

Sojový syr tofu je jedným z najhodnotnejších výrobkov zo sóje. Pri jeho výrobe sa namočené semená pomelú, zvaria a šupkové a vláknité látky scedia. Toto sójové mlieko sa so soľou alebo kyselinou nechá zraziť. Vzniknutý bielkovinový koláč sa vylisuje a nareže na bloky. Chladí a uskladňuje sa vo vode.

Portál NAZDRAVIE.SK odporúča:

Sója

Super Soya Lecithin, 100 kapsúl

Sójový lecitín pomáha zachovať zdravú hladinu krvných tukov a zdravý krvný obeh, chráni pečeň a podporuje jej činnosť. Zohráva významnú úlohu pri podpore mentálnej sviežosti, schopnosti koncentrácie, pri učení a v boji proti poklesu mentálnych schopností. Považuje sa aj za lipotropnú látku, látku ktorá pomáha rozkladať tuky.

Cena: 16,40 EURZobraziť viac

Recept

SójaFalošná držková polievka so sójou

Potrebujeme:
– 2 cibule
– rastlinný olej
– 1 balík sójových plátkov
– sójová omáčka
– mletá červená paprika
– 4 PL ovsených vločiek
– soľ
– mleté čierne korenie
– 3 strúčiky cesnaku
– majoránka

Postup:
Cibuľu pokrájajte nadrobno a speňte ju na troche oleja. Pridajte suché (nenamočené) sójové plátky, ktoré ste pokvapkali sójovou omáčkou a nechali ju chvíľu nasiaknuť. Osmažte, podlejte trochou vody a duste 20 min. Potom odstavte, nechajte vychladnúť a pokrájajte na malé kúsky, pásiky a odložte (použite ich ďalej ako držky). Druhú cibuľu speňte na oleji, pridajte mletú červenú papriku, pripravené sójové držky a podlejte vodou. Duste do polomäkka. Potom doplňte vodou (alebo bujónom z kocky) a vsypte ovsené vločky. Dovarte do mäkka. Hotovú polievku podľa chuti osoľte a okoreňte mletým čiernym korením a dochuťte rozotreným cesnakom a majoránkou. Môžete zahustiť múkou, rozmiešanou vo vode.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na
MENU