Pšenica – obilnina, ktorá má svoje tajomstvá

07.02.2018 / Kategória: Obilniny

Pšenica, kráľovna obilnín, je u nás jednou z najpestovanejších poľnohospodárskych plodín. Vznikla dlhodobým vývojom a šľachtením z prapôvodných foriem pšenice, kedy ju staroveké národy začali pestovať asi v 7.tisícročí pred našim letopočtom. Okrem toho, že je to základná surovina na výrobu chleba, slúži aj ako krmivo pre zvieratá.

Popis

Pšenica patrí do čeľade lipnicovitých. Steblo je zelené, väčšinou duté, plevnatý plod je podlhovastý až oválny, uložený v celých kláskoch, farba biela, jantárovožltá až červená. Plod sa nazýva zrno.

Mletím zrna sa vyrába pšeničná múka – najčastejšie používaná múka na výrobu chleba. Zrno sa skladá z 3 častí: otruby – obal zrna, klíček – zárodok budúcej rastliny a endosperm – vnútorná časť zrna bohatá na škrob a bielkoviny. Čím väčší je endosperm, tým vyšší je obsah bielkovín v múke, ktoré umožňujú rýchlejšiu tvorbu lepku – gluténu pri príprave chleba. Pri procese kysnutia zachytáva lepok oxid uhličitý a tým umožňuje cestu rásť.

Medzi najviac pestované druhy pšeníc patrí: pšenica siata chlebová (Triticum aestivum), pšenica tvrdá (Triticum durum) a pšenica špaldová (Triticum spelta). Pšenica siata a špaldová patria medzi mäkké pšenice, vhodné na prípravu chleba, pečiva, koláčov, alebo sušienok, tvrdá pšenica sa používa hlavne na výrobu cestovín.

Druhy pšeničnej múky

  • hladké múky: hladká múka špeciál, chlebová múka pšeničná a múka chlebová tmavá
  • polohrubá múka
  • hrubá múka
  • celozrnná múka
  • grahamová (hnedá) múka

Na výrobu kvalitných cestovín sa používa semolinová múka. Kým v Taliansku sa z nej robia najmä cestoviny, v Maroku sa používa na výrobu miestnych potravín, ako je bulgur alebo kus-kus.

Pšenica a priberanie?

Keď pšenica, tak celozrnná. Celé zrno dodáva telu energiu priebežne počas dňa a cukor v krvi nestúpne rýchlo nahor. Horšie je to s konzumovaním výrobkov z hladkej múky. Tu ide len o čistý pšeničný škrob s minimom živín. Znamená to, že naraz dodá množstvo energie, ktorá ale rýchlo vyprchá. Navyše podporuje ukladanie tukov – priberá sa z nej a je kyselinotvorná. Kyslé prostredie v žalúdku a následne v črevách telu škodí.

Celiakia a potravinová alergia

Mnoho ľudí trpí potravinovou alergiou alebo neznášanlivosťou na lepok. Prejavuje sa to únavou, kožnými problémami, bolesťami hlavy, kŕčmi, alebo hnačkou. V prípade, ak trpíte celiakiou je potrebné celý život držať bezlepkovú diétu, čo znamená vylúčiť pšenicu, ale aj raž, jačmeň, či špaldu. Ako náhrada slúži kukurica, pohánka, quinoa alebo ryža.

Ak vás trápi nafúknuté brucho a akné či vyrážky na tvári, pouvažujte, či nejete príliš veľa lepku. Podľa čínskej medicíny má hrubé črevo svoj párový orgán pľúca. Pľúca majú na starosti pokožku, preto sa ťažkosti s trávením lepku môžu odraziť práve na vašej koži. V prípade, ak aj napriek tomu ešte máte chuť na kúsok chrumkavého chleba, siahnite po špalde, tento prastarý druh pšenice nie je až natoľko vyšľachtený a drží si aj svoj obsah zdraviu prospešných látok.

Účinné látky

Pšenica obsahuje: škrob (50-70%), bielkoviny (8-13%) hrubá vláknina (do 2%),  tuk 1,5% kyselina olejová, linolová). Je zdrojom vitamíny skupiny B najmä tiamínu, vitamínu E, z minerálnych látok obsahuje vápnik, železo, fosfor, draslík, horčík a zinok. Na živiny sú bohaté aj pšeničné klíčky (najmä vitamíny B, E a minerálne látky). Tie zostávajú prítomné v celozrnnej múke, takže výživná hodnota tejto múky je vyššia oproti bielej múke. Z klíčkov sa vyrába olej s vysokým obsahom vitamínu E, ktorý funguje ako antioxidant – redukuje voľné radikály a chráni tak telo.

Chlieb

Význam pre zdravie

Pšenica je nenahraditeľným zdrojom energie a to nielen pre svalstvo, ale aj mozgové a nervové bunky. Kombinácia škrobu a vlákniny tak ako sa vyskytuje v plnom zrne pšenice má mimoriadne priaznivé účinky. Vláknina podporí trávenie, reguluje hladinu cukru v krvi a cholesterolu a podporuje imunitu. Okrem toho má pšenica dobré účinky proti depresii, vypätým nervovým stavom, stresu a nervozite.

Zaujímavosť

V celosvetovom meradle je pšenica na druhom mieste v objeme ročnej produkcie, na prvom mieste je kukurica a na treťom mieste ryža.

Recept – Pšeničná polievka

Potrebujeme: 50g čerstvo zomletej pšenice, 100g naklíčenej pšenice, 1 mrkvu, 1 malý zemiak, trochu sterilizovaného alebo čerstvého hrášku, 2 lyžice oleja, rascu, majorán, petržlenovú vňať, soľ.

Postup: Pokrájaný zemiak a postrúhanú mrkvu varíme spolu s čerstvým hráškom, olejom, rascou a majoránom. Počas varenia pomaly primiešavame zomletú pšenicu. Pred dovarením osolíme. Do mierne vychladnutej polievky pridáme naklíčenú pšenicu a posekanú petržlenovú vňať.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

MENU