Papája – jej mäkká dužina sa postará o vaše trávenie

Popis

Papája je stromovitá bylina s jednoduchým nerozvetveným kmeňom a obrovskou korunou. Dosahuje výšku až 10m. Hlboko vykrojené listy majú dlhé stopky. Plody papáje visia v listových pazuchách, majú guľatý až vajcovitý tvar, dorastajú do dĺžky až 80cm a môžu vážiť až 9kg, avšak vyvážajú sa len plody vážiace 400-600 g. Veľkou dutinu uprostred obklopuje asi 5 cm silná žiarivo žltá, hladká dužina, ktorá je sladká, výrazne vonia a svojou chuťou pripomína melón. V dutine papája obsahuje veľké množstvo čiernych zŕn, ktoré sú nepožívateľné pre svoju pálčivosť. Papája je v nezrelom štádiu zelená a veľmi trpká.

Pôvod

Papája pochádza pôvodne z južného Mexika a zo Strednej Ameriky. Pestovali ju už Indiáni a Európania ju rozšírili. V polovici 16. storočia ju španielski moreplavci priniesli do Manily. Odtiaľ sa dostala do ostatných tropických oblastí zeme. Hlavné pestovateľské oblasti sa dnes nachádzajú v Južnej Amerike a Ázii. Najdôležitejšími producentmi sú: Brazília, Nigéria, Thajsko, India, Mexiko a Indonézia.

Iné názvy

papája melónová, carica papaya (lat), papaw/pawpaw (en), papaya (en, de), melonenbaum/papayabaum/baummelone (de), papaye (fr), melon des Tropiques (fr)

Nutričné hodnoty

Jedna šálka čerstvej nakrájanej papáje obsahuje 0.85g bielkovín, 55 kalórií a 2.5g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 360mg
Fosfor – 7mg
Horčík – 14mg
Mangán – 0.015mg
Meď – 0.022mg
Selén – 0.8µg
Sodík – 4mg
Vápnik – 34mg
Zinok – 0.1mg
Železo – 0.14mg
Vitamíny:
Kyselina listová – 53µg
Kyselina pantoténová – 0.305mg
Niacín – 0.473mg
Vitamín A – 1532 IU
Vitamín B1 (tiamín) – 0.038mg
Vitamín B2 (riboflavín) – 0.045mg
Vitamín B6 – 0.027mg
Vitamín C – 86.5mg
Vitamín E – 1.02mg
Vitamín K – 3.6µg

Ďalšie účinné látky

Celý strom a hlavne nezrelé plody obsahujú mliečnu šťavu s obsahom papaínu – enzýmu, ktorý podporuje trávenie a celkovú pohodu. Papája obsahuje málo sacharidov, no veľa karoténového uhľovodíka – lykopénu.

Odrody

  • Solo – najpopulárnejšia odroda so sladkou chuťou pripominajúcou melón. Jej spočiatku zelené plody sa po dosiahnutí zrelosti sfarbia do žlta.
  • Bahia – brazilská odroda, ktorá bežne váži aj 1kg. Dužina je sfarbená do lososova, má vynikajúcu chuť pripominajúcu maliny alebo marhule. Vďaka prítomnosti ovocných kyselín, ktoré pri iných odrodách chýbajú, chutí sviežo kyselkavo.

Význam pre zdravie

Zmierňuje zápal, posilňuje imunitný systém, chráni pred voľnými radikálmi a pred možnými poškodeniami vyvolanými stresom, najmä pred aterosklerózou a infarktom myokardu. Šťava z papáje pomáha v neuveriteľnom krátkom čase odstrániť tráviace poruchy a žalúdočné vredy.

Význam pri chudnutí

Prečisťuje a upokojuje celú tráviacu sústavu, pomáha štiepiť bielkoviny.

V kuchyni

  • zrelé papáje sa konzumujú za surova – pokvapkané citrónovou/limetovou šťavou, nájdeme ich aj v ovocných šalátoch, či pikantných pokrmoch obsahujúcich hydinové mäso alebo morské plody
  • nezrelé plody sú vhodné do kompótov alebo čatní
  • čierne zrná (semená) dobre poslúžia ako náhrada čierneho korenia
  • enzým papaín, ktorý je obsiahnutý v papáji, sa pridáva do marinády alebo vody, v ktorej sa mäso – mäso následne zmäkne a skrehn

Príprava

  1. Plod ošúpeme
  2. Pozdĺžne prekrojíme na polovičky
  3. Lyžicou vyškrabeme jadrá
  4. Dužinu pozdĺžne pokrájame na plátky

Zaujímavosť

Latex vytekajúci z poranenej rastliny sa používa pri výrobe žuvačiek.

Upozornenie

Papáje by mali byť zrelé, to značí, na ľahké stlačenie prsta by mala šupka povoliť. Pozor – je veľmi citlivá na tlak a skoro sa pokazí. Rozpolené a semienok zbavené ovocie lyžičkou vydlábajte zo šupky a konzumujte ako medzijedlo alebo, čo je ešte lepšie, ako dezert po výdatnejšom jedle. Enzým papaín štiepaci bielkoviny podporuje trávenie a pocit preplnenosti sa rýchlejšie vytratí.

Portál NAZDRAVIE.SK odporúča:

Papája

Enzýmy papáje Meal Time, 100 tbl.

Meal Time sú chutné žuvacie tablety, ktoré podporia vaše trávenie. Ich hlavnou účinnou látkou je papaín, prírodná zlúčenina, ktorá sa svojou štruktúrou veľmi podobá enzýmom rozkladajúcim bielkoviny. Pomáha rozkladať bielkoviny v potrave na jednoduchšie zlúčeniny, čím telu zjednodušuje ich trávenie a zvyšuje účinnosť vstrebávania.

Cena: 12 EURZobraziť viac

Recept

Papájová omáčka

Suroviny:
– 1 ks – papája čerstvá
– zázvor (čerstvý, asi 5cm kúsok)
– 1/2 ks – limetka
– 1 PL – med (nie je nevyhnutný)
– 1/2 PL – olej (slnečnicový)

PapájaPostup:
Prekrojte papáju a odstráňte semienka. Dužinu nakrájajte na nepravidelné tvary, alebo vyškrabte zo šupky lyžičkou. Ošúpte zázvor a priečne ho nakrájajte na tenké plátky. Pridajte šťavtu z 1/2 limetky. Všetko dobre premiešajte. Rozohrejte panvicu a omáčku za stáleho miešania poduste na kvapke oleja. Môžete pridať med. Podľa chuti môžete omáčku posypať nasekanými lieskovými orieškami, či hobľovanými mandľami.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na