Ovos siaty

Ovos je najvýživnejšia obilnina, má viac ako dvojnásobok tukov, viac bielkovín a viac uhľohydrátov oproti pšenici. Je to obilnina výborná na chudnutie. Ovos pomáha aj pri trávení. Glukány pôsobia ako ochranná vrstva na sliznici žalúdka a čriev. Kto konzumuje častejšie túto obilninu, má chránené črevo pred infekciami tiež sa vyhne hemoroidom.

Ovos znižuje cholesterol a krvný tlak a vďaka antioxidantom, ktoré obsahuje znižuje riziko infarktu. Antioxidanty zabraňujú oxidácii zlého cholesterolu, takže sa menej lepí na steny tepien.

Popis

Ovos siaty je jednoročná tráva, ktorá sa pestuje na poliach ako obilnina. Jej steblo je hladké, vysoké 60 až 110 cm, listy má úzke, sediace, kvety usporiadané v metline z kláskov visiacich na drsných stopkách. Klásky sú dvojkveté s veľkými, rovnako dlhými plevami a plevicami. Plodom je zrno. Ovos má väčšiu toleranciu na zrážky a menšiu na teplo, preto sa mu dobre darí v chladnejších a daždivejších miestach Európy, či Ameriky.

Pôvod

Najstaršie záznamy, ktoré svedčia o pestovaní ovsa v strednej a severnej Európe sú z doby bronzovej. Naši predkovia používali ovos ako krmivo pre dobytok a kone, keďže sa z neho nedal piecť chlieb. Rímsky spisovateľ Plínius už v 1. storočí n.l. zaznamenal, že germánske kmene sa živia ovsenou kašou. Germánski bojovníci nazývali ovsenú kašu pokrmom bohov a varievali si ju pred bojovým ťažením. Starí Rimania zas s obľubou máčali ovos vo víne, ktoré potom pili vojaci pred bojom. Škóti vyrábali z ovsa whisky a jedli každé ráno porciu kaše „porridge“ a to postojačky, aby sa toto požehnané jedlo rozložilo po celom tele. Aj dnes sú ovsené kaše veľmi populárne, v Anglicku mnohé deti začínajú deň práve porciou sýtej kaše z mlieka a ovsených vločiek.

Účinné látky

Ovos je veľmi bohatý na fosfor, horčík a železo, vápnik, mangán, vitamíny skupiny B, vitamín E a má aj vysoký podiel zinku, ktorý má nezastupiteľnú úlohu v našom metabolizme. Zrná obsahujú saponíny, škrob, proteíny, flavóny, enzýmy a iné látky, ako napr. vanilínglykozid.

Hlavný význam na zdravie:

  • znižuje cholesterol, stabilizuje cukor v krvi
  • zmierňuje riziko vzniku srdečných chorôb a infarktu
  • pomáha pri chudnutí, udržiava hlad pod kontrolou
  • tlmí zvýšenú činnosť štítnej žľazy, podporuje činnosť ľadvín
  • posilňuje organizmus pri vyčerpaní a únave, odstraňuje nespavosť
  • pomoc pri liečbe kožných ekzémov
  • je vhodný aj pre diabetikov
  • zlepšuje mentálnu činnosť, pomáha v boji proti depresii
  • ovos zvyšuje telesnú teplotu – odporúča sa osobám citlivým na chlad

Ovsené vločky

Ovos sa predáva vo forme vločiek, čo sú naparené zrná ovsa, roztlačené medzi hladké oceľové valce a následne usušené. Jemné ovsené vločky sa vyrábajú tak, že sa zrná pred roztlačeným rozdrobia na ešte menšie kúsky. Ovsené vločky sú výborné najmä kvôli vláknine, ktorú obsahujú.

Zaujímavosť

Ovsené vločky sú vo forme kaše výborné na raňajky, ale pridávajú sa aj do polievok na ich zahustenie, do omáčok, ale i nátierok.

Recepty

Ovseno-orechové rezy

Potrebujeme: 250g ovsených vločiek, 180ml javorového sirupu, 50g mäkkého masla, 3 zarovnané ČL prášku do pečiva, 100g posekaných vlašských orechov, 50g slnečnicových jadier, 50g opražených sezamových semien, 1 chemicky neošetrený pomaranč.

Postup: Vločky zmiešajte so sirupom a nechajte napúčať niekoľko hodín, vmiešajte maslo prášok do pečiva, orechy, jadrá a sezam. Rúru predhrejte na 180st. Pomaranč umyte horúcou vodou, osušte a kôru najemno postrúhajte. Pomaranč rozpoľte a vytlačte. Kôru a šťavu vmiešajte do masy. Plech vyložte papierom na pečenie a naň preložte vzniknutú masu, jej povrch zarovnajte. V rúre pečte cca 25 minút.

Sušienky z ovsených vločiek

Potrebujeme: 130 g masla, 125 g práškového cukru( resp. 100 g cukru a 1 lyžicu medu),1 vajce, 250 g jemných ovsených vločiek, 50 g mletých orechov, 1 ČL prášku do pečiva, strúhaná citrónová kôra.

Postup: Maslo, cukor a žĺtok vyšľaháme na penu. Pridáme vločky, orechy, prášok do pečiva, citrónovú kôru, dobre premiešame a nakoniec zľahka primiešame tuhý sneh z bielka. Cesto rozvaľkáme nie veľmi nahrubo a vykrajujeme kolieska. Kladieme ich na papier na pečenie a vo vyhriatej rúre na 180° C pečieme asi 15 minút. Dobrú chuť.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na