Obezita

28.05.2015 / Kategória: Chudnutie

Za obézneho sa považuje človek s indexom telesnej hmotnosti (BMI) na úrovni 30 a viac. Netreba nikoho presviedčať o tom, že obezita môže viesť ku srdcovo-cievnym ochoreniam, vysokému krvnému tlaku či k vzniku nádorových ochorení. Na Západe trpia obezitou milióny ľudí a dnešný životný štýl spôsobuje, že aj u nás tieto počty narastajú.

Mnoho ľudí je presvedčených, že obezity sa dá zbaviť tak, ak začneme jesť menej. Klasické spôsoby, medzi ktoré sa zaraďuje diétovanie, nie sú z dlhodobého pohľadu účinné, pretože po skončení diéty vzniká jojo-efekt a váha sa postupne vracia do pôvodného stavu. Vedci sa domnievajú, že keď chudneme, tukové bunky sa scvrkávajú a znižuje sa množstvo leptínu, hormónu, ktorý potláča chuť do jedla. Keď táto hladina klesne pod úroveň na ktorú sme naprogramovaní, mozog uvoľní iné hormóny, ktoré zvyšujú pocit hladu. To je dôvod výskytu spomínaného jojoefektu. Kedysi takýto mechanizmus pomáhal ľuďom prežiť obdobie hladu a útokov predátorov. Dnes medzi predátorov zaraďujeme skôr obchodníkov, ktorí nám na každom kroku ponúkajú rýchle občerstvenie a iné vysokoenergetické potraviny.

Ak si chcete skutočne vychutnať, to čo jete, zamerajte sa na zdravé chutné potraviny a najmä tie, ktoré vás zasýtia. Sústreďte sa na jedlá s vysokým obsahom vlákniny. Keď chudnete, neznamená to, že musíte hladovať, naopak, znamená to dobre sa najesť.

Výživová terapia

Raňajky

Nezabudnúť raňajkovať. Štúdie dokazujú, že neraňajkovanie prispieva k tomu, že človek v konečnom výsledku váži viac. Napr. v jednom americkom prieskume zdravej výživy  sa zistilo, že u mužov, ktorí pravidelne raňajkovali, celková váha bola menšia o 3kg oproti tým, ktorí si ráno nedali nič.

Orechy

Síce obsahujú veľa tuku, ale toho zdravého (mononenasýteného). Pomôžu vám zhodiť nejaké tie kilogramy, o čom svedčia aj výsledky z viacerých štúdií. Napr. konzumácia mandlí znižuje inzulínovú rezistenciu a teda hladinu cukru v krvi.

Vajíčka

V jednom vajci sa nachádza 6-8g vysokokvalitných bielkovín a 14 dôležitých živín, napr. zinok, železo, vitamín A, B12, D a E. Keďže je bohaté na bielkoviny, logicky sa po ňom cítite sýty. Štúdia na univerzite v St. Louis potvrdila, že u žien raňajkujúcich vajcia s hriankou, poklesla chuť na výdatný obed čo malo za následok konzumáciu niekoľko stovák kilojoulov denne menej.

Ryby a iné morské živočíchy

Na udržanie vhodnej váhy má vplyv aj to v akom stave máme svoju štítnu žľazu. Zistilo sa, že pravidelná konzumácia plodov mora dodáva telu prepotrebný jód, o ktorom sa vie, že je potrebný pre správnu činnosť štítnej žľazy.

Závislosť na jedle ako príčina nadváhy

Áno, je to tak. Je možné byť závislý aj od jedla. Možno to poznáte sami, dozvedeli ste sa nejakú zlú správu, znervózneli ste a okamžite ste to museli ísť zajesť či zapiť alkoholom. Využívanie jedla alebo alkoholu za účelom psychoterapie má jednú veľkú nevýhodu. Budujete si tak závislosť na týchto plodinách a adekvátne vám začne narastať aj vaša hmotnosť.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

MENU