Narančila – všetko, čo potrebujete vedieť o tomto chlpatom ovocí

05.07.2011 / Kategória: Ovocie

Plody majú mäkkú šťavnatú dužinu sýtozelenej farby podobnú kiwi, ktorá chutí ako kombinácia ananásu a jahôd a guavy. Dužina je rozdelená na 4 komory, obsahuje nespočetný počet malých jedlých semien. Na vzduchu dužina oxiduje a hnedne.

Pôvod

Prvé zmienky o narančile pochádzajú z Peru, Ekvádoru a južnej Kolumbie. Do USA sa prvýkrát dostala v roku 1913.

Iné názvy

ľuľok quitský, chlpatý pomaranč, solanum quitoense (lat), pomerančík (cz), chlupatý pomeranč (cz), naranjilla (en), little orange (en), lulo (de)

Nutričné hodnoty

100g narančily obsahuje: 0.107-0.6g bielkovín, 0.1-0.24g tuku a 0.3-4.6g vlákniny.

Minerály:
Fosfor – 12.0-43.7mg
Vápnik – 5.9-12.4mg
Železo – 0.34-0.64mg
Vitamíny:
Vitamín B1 – 0.04-0.094mg
Vitamín B2 – 0.03-0.47mg
Vitamín B3 – 1.19-1.76mg
Vitamín C – 31.2-83.7mg

Zaujímavosť

Vďaka svojej jedinečnej chuti sa v Kolumbii nazýva kráľovské ovocie.

Upozornenie

Ľudí s veľmi citlivou pokožkou môžu chĺpky na ovocí dráždiť, a preto by si mali pri jej lúpaní chrániť ruky.

Recept

Bláznivá narančila

Ingrediencie:
2 narančily, veľký pomaranč, 50g hrozienok, 100g šunky, malú červenú cibuľu, 70g vykôstkovaných olív (čiernych), vínny ocot z červeného vína, plnotučnou ostrú horčicu, čerstvú bazalku, soľ a korenie

Postup:
Narančily olúpeme a nakrájame ich na 6-8 plátkov. Pomaranč olúpeme a rozdelíme na dieliky. Ovocie dáme do misky spolu s hrozienkami. Cibuľu nakrájame na jemné plátky a so šunkou a olivami ju pridáme k pomarančom a narančilám. Z octu, soli, korenia, horčice a oleja ušľaháme krémový dresing. Ocot pridávame ako posledný. Šalát prelejeme dresingom a zmes opatrne premiešame. Posypeme listy bazalky a pred podávaním vychladíme.

Zdroj: www.ireceptar.cz/zahrada/pokojove-rostliny/narancila-chlupaty-pomeranc-vytecne-plody-uzraji-v-byte-i-na-balkone/

Ak sa vám článok páčil, kliknite na
MENU