Ketónová diéta: Dostaňte svoje telo do stavu ketózy a chudnite!

Vyskúšali ste už rôzne diéty a žiadna účinne nezabrala? Vyskúšajte svoje telo dostať do ketózy a pozorujte, ako sa bude samé zbavovať nadbytočných kilogramov. Od vás sa vyžaduje najmä dôsledná sebakontrola a takmer úplné vylúčenie sacharidov zo svojho jedálnička. Ako funguje ketónová diéta?

Čo je ketóza?

Ketóza je základným prvkom ketónovej diéty. Ide o chemický proces v ľudskom tele, počas ktorého si telo berie energiu z uložených tukov a nie zo sacharidov. Spaľovaním tukov vznikajú ketóny, ktoré sú náhradným zdrojom energie pri vylúčení cukrov. Do stavu ketózy sa telo dostáva po 2-3 dňoch od nasadenia diéty, počas ktorej nesmie denný príjem sacharidov prevýšiť 40 gramov.

Ako začať s ketónovou diétou

Na začiatku je dôležité skonzultovať svoj zdravotný stav s lekárom alebo výživovým poradcom. Aj keď je ketónová diéta účinná, zo zdravotného hľadiska nie je vhodná pre každého. Vylúčení sú najmä pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami, onkologickí pacienti, ľudia s diabetom, ochorením pečene alebo obličiek, s poruchou príjmu potravy či tehotné a dojčiace ženy.

Dopredu sa oboznámte s potravinami, ktoré sú počas ketónovej diéty povolené a zakázané. K zakázaným patria napríklad zemiaky, obilniny, pečivo, cestoviny, strukoviny, ryža, vločky, múka, ovocie, sladkosti, káva a alkohol. Naopak, dopriať by ste si mali potraviny, ktoré obsahujú veľké množstvo bielkovín a tiež tukov. Do jedálnička pri tejto diéte patria mliečne výrobky bez obsahu cukru, mäso, ryby, vajíčka, syry, tofu a veľa zeleniny. Ideálne sú zelené listové šaláty a uhorky, naopak, tabu by pre vás mala byť mrkva, paradajky, paprika či červená repa kvôli vysokému obsahu sacharidov.

Na čo sa pripraviť?

Pri ketónovej diéte je dôležité pravidelné stravovanie – jedzte minimálne 5x denne. Spočiatku sa môžu objaviť aj tráviace ťažkosti, ktoré však rýchlo odznejú. Veľkým pozitívom ketónovej diéty je fakt, že sa stlmia pocity hladu.

Mali by ste sa sústrediť na dostatočný pitný režim. Sacharidy totiž zadržiavajú vodu v tele a keď ich výrazne obmedzíte a zanedbáte príjem vody, môžete si spôsobiť ťažkosti s obličkami.

Ketónová diéta môže byť zradná, najmä pokiaľ ju skončíte predčasne alebo nesprávne. Predtým, ako ukončíte diétu, je potrebné postupne začať zvyšovať príjem sacharidov (každý 3. deň o 5-10 gramov). Ak by ste sa náhle začali stravovať podľa starých návykov, s určitosťou by sa dostavil jojo efekt a celé vaše snaženie by bolo zbytočné.

Riaďte sa diétnym plánom a nepredlžujte si vopred stanovenú dobu dodržiavania ketónovej diéty. Naše telo je totiž prirodzene nastavené na to, že polovicu z denného príjmu by mali tvoriť sacharidy. Ak by ste chudnutie extrémne naťahovali, mohli by ste si spôsobiť vážne zdravotné problémy.

Tip na záver

Počas ketónovej diéty by ste do jedálnička mali zaradiť aj proteínové vitamínové doplnky, keďže zvýšený príjem bielkovín je nevyhnutný. Nepodceňte dôslednú prípravu na chudnutie a svoj diétny plán skonzultujte s odborníkom na ketónovú redukciu hmotnosti.

Do ketónovej diéty sa nepúšťajte na vlastnú päsť. Keďže ide o zásadnú zmenu v stravovaní, je nutné poznať svoj zdravotný stav a “naordinovať” si diétny plán na mieru. Naučte sa poctivo sledovať zloženie všetkých potravín – vybudujete si zvyk, ktorý vám zároveň bude slúžiť ako nástroj sebakontroly a motivácie.

Foto: Bigstockphoto

Ak sa vám článok páčil, kliknite na