Čakanka – nie je to len kvet, ale i šalátová zelenina!

08.08.2015 / Kategória: Zelenina

Aj keď mnoho z nás pozná čakanku ako kvet s modrými kvetmi, teraz vám predstavíme jej šalátovú menovkyňu. Čakanka šalátová nazývaná aj hlávková, alebo“puková“ je skôr známa v talianskej, francúzskej, či holandskej kuchyni. Už názov napovedá že sa jedná o šalát.  Čakankové listy sú chrumkavé a plné vitamínov. Existuje biela odroda zo zelenými končekmi, ale i fialkastá odroda. Hlávka je guľatá, alebo oválna, o dĺžke 15 až 20 cm.

Šalátové listy používame za surova do šalátov, ale sú vhodné i na zapekanie, varenie, do polievok i omáčok. Ich horkastý konček o dĺžke 1-2 cm pred spracovaním odrežeme.

Pôvod

Vznikla v podstate náhodou, a to tak, keď si istý belgičan chcel pripraviť kávu cigóriu s čakankových pukov. Ich vyschnuté korene uskladnil v pivnici, kde bola tma a vlhko a tam napučali. Aj dnes sa táto šalátová zelenina pestuje a urýchľuje v tme.

Iné názvy

cigória, cichorium intybus (lat), čekanka (cz), chicory (en), blue sailors (en), succory (en), coffeeweed (en), gemeine (de), gewöhnliche wegwarte (de), zichorie (de)

Nutričné hodnoty

100g čakanky obsahuje: 4.7g sacharidov, 1.7g bielkovín a 4g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 420mg
Fosfor – 47mg
Horčík – 30mg
Mangán – 0.429mg
Sodík – 45mg
Vápnik – 100mg
Zinok – 0.42mg
Železo – 0.9mg
Vitamíny:
Vitamín A – 285.9µg
Vitamín B1 – 0.006mg
Vitamín B2 – 0.1mg
Vitamín B3 – 0.5mg
Vitamín B5 – 1.159mg
Vitamín B6 – 0.105mg
Vitamín B9 – 110mg
Vitamín C – 24mg
Vitamín E – 2.3mg
Vitamín K – 298µg

Ďalšie účinné látky

Dietetickú hodnotu určuje prítomnosť horkej látky glykozidu intybín. Čakanka obsahuje tiež inulín, a preto je veľmi vhodná pre diabetikov.

Význam pre zdravie

Obsahuje vitamíny C, K, z minerálov je to najmä: vápnik, železo, horčík a fosfor. Obsahuje aj horčiny, ktoré pomáhajú pri tráviacich a vylučovacích ťažkostiach. Reguluje tak činnosť tráviacich orgánov, priaznivo ovplyvňuje trávenie, tvorbu a obeh krvi, čím prispieva k rýchlej obnove síl pri stavoch vyčerpanosti. Čakanka podporuje správnu funkciu pečene, žlčníka, pankreasu a čriev.

Zaujímavosť

U nás sa čakanka ľudovo nazývala korenie sv. Petra. Pokiaľ sa zbiera vo sviatok svätého Petra, má najlepšie účinky.

Upozornenie

Čakanka uplatňuje svoje terapeutické pôsobenie v najužšom spojení so zdravou zmiešanou stravou. Nesprávna výživa chudá na živiny môže viesť k tomu, že pri nadmernej spotrebe čakanky sa vyplavia z tela dôležité stopové prvky a minerálne látky (hlavne zinok, železo a vápnik).

ČakankaRecept

Čakanka na smotane

Potrebujeme: 600 – 700 g pukov, 0,2 l kyslej smotany, 20 g hl. múky, soľ, voda.

Čisté, pokrájané puky zalejeme trochou vriacej vody, osolíme a prikryté uvaríme. Smotanu rozmiešame s múkou, prilejeme k uvareným pukom a spolu povaríme. Podľa chuti môžeme okysliť citrónovou šťavou, prípadne osladiť.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

MENU