Avokádo

Popis

Plody avokáda môžu mať uhorkovitú alebo jablkovitú formu. Ich farba variuje od svetlozelenej až po čiernozelenú farbu. Šupka môže byť tenká i hrubá, hladká, ako aj s drsným povrchom. Uprostred jemnej zelenej až žltkasto krémovej dužiny sa nachádza nejedlé tvrdé semeno. Avokáda rastú na dlhých stopkách, nedozrievajú na stromoch, takže sa vždy oberajú tvrdé. Na priamu konzumáciu sú najvhodnejšie mierne mäkké, tlaku poddávajúce sa kusy (tvrdšie plody treba nechať doma cca 1-3 dni “odležať” a dozrieť). Mäkšie plody avokáda treba skonzumovať ihneď, pretože toto ovocie sa rýchlo kazí. Odborníci odporúčajú zaradiť avokádo do jedálneho lístka ako jeho pevnú súčasť.

Pôvod

Toto ovocie pochádza z južnej Ameriky. Hrobové nálezy z Mexika vyvolali domnienky, že avokádo sa tam pestovalo už pred 9 000 rokmi. Avokádo, patriace do čeľade vavrínovitých, sa od objavenia v 15. storočí šírilo iba veľmi pomaly. Do Európy sa tieto plody dostali až v 16. storočí, keď ich priviezol španielsky dobyvateľ Hernán Cortés.

Iné názvy

hruškovec americký, maslo tropických lesov, persea americana (lat), avocado (en,de), butterfrucht (de), avocat (fr)

Nutričné hodnoty

Jedno stredne veľké avokádo obsahuje: 4.02g bielkovín, 322 kalórií a 13.5g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 975mg
Fosfor – 105 mg
Horčík – 58mg
Mangán – 0.285mg
Meď – 0.382mg
Selén – 0.8µg
Sodík – 14 mg
Vápnik – 24mg
Zinok – 1.29mg
Železo – 1.11mg
Vitamíny:
Kyselina listová – 163µg
Kyselina pantoténová – 2.792mg
Niacín – 3.493mg
Vitamín A – 293 IU
Vitamín C – 20.1mg
Vitamín B1 (tiamín) – 0.135mg
Vitamín B2 (riboflavín) – 0.261mg
Vitamín B6 – 0.517mg
Vitamín E – 4.16mg
Vitamín K – 42.2µg

Ďalšie účinné látky

Avokádo je jediným plodom (okrem olív a orechov) obsahujúcim veľké množstvo tuku – až 20%!

Význam pre zdravie

Vďaka vysokej koncentrácii špeciálneho druhu sacharidu (manoheptulózy), pomáha avokádo (pri pravidelnej konzumácii) znižovať v krvi obsah cukru, zabezpečujúc zároveň potrebnú výživu nervových a mozgových buniek, ktoré vyžadujú prívod energie z glukózy. Zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu a mierne znižuje hladinu mastných triglyceridov.

Význam pri chudnutí

Obsahuje omega-6 mastné kyseliny, ktoré vyrovnávajú hladinu cukru v krvi a dokážu zabrániť pocitom hladu.

Odrody

  • Bacon – skorá odroda avokáda predávaná v strednej Európe každoročne od októbra, pestuje sa hlavne v Španielsku
  • Edranol – guatemalská odroda avokáda, ktorá sa vyznačuje hruškovitým tvarom. Pestuje sa hlavne v Juhoafrickej republike a dováža sa od júna do októbra
  • Ettinger – odroda s vynikajúcou chuťou, ktorá sa dováža z Izraela. Jej plody sú hruškovitého tvaru so žiarivozelenou šupkou. Dováža sa do Európy od septembra do decembra.
  • Fuerte – obľúbená odroda avokádo s výraznou arómou. Plody majú hladkú zelenú šupku a hruškovitý tvar.
  • Hass – je špecifická maloplodá odroda s vráskavou tmavou šupkou a žltou dužinou mierne orechovej chuti, veľmi obľúbená.
  • Nabal – ďalšia odroda pochádzajúca z Izraela. Jej hlavnými vlastnosťami je takmer guľatý okrúhly tvar s hladkou šupkou a zo všetkých odrôd najnižší obsah tuku.
  • Miniavokádo – nazývané tiež koktejlové, vyznačujú sa uhorkovitým tvarom, malými rozmermi a sú bez jadra uprostred.
  • Reed – guatemalská veľmi aromatická odroda avokáda, ktorá sa v súčasnosti pestuje v Izraeli. Má žltú dužinu.
  • Ryan – druh avokáda s drsnou šupkou pochádzajúci z Juhoafrickej republiky. Dováža sa do Európy v období od septembra do decembra.
  • Wurtz – štíhla hruškovitá odroda so svetložltou dužinou a s veľkým semenom so zašpicateným hrotom. Dováža sa z Izraela od marca do apríla.

Zaujímavosť

Keďže pri zvýšenej hladine inzulínu (čo je bežný stav pri nadváhe) dochádza k blokovaniu spaľovania tukových zásob, väčšina diétnych snáh neprináša žiadny viditeľný úspech. V takomto prípade je avokádo dobrou “diétnou pomôckou”, pretože látky, ktoré obsahuje, prispievajú k znižovaniu hladiny inzulínu v krvi, a tým aj ľahšiemu odbúravaniu tukových zásob organizmu.

Krájanie

  1. Avokádo najprv nakrojíme dookola ostrým nožom.
  2. Následne pohybujeme obidvoma polovičkami proti sebe, aby sa jedna z nich oddelila od semena.
  3. Ak semeno je príliš nalepené v dužine, pomôžeme si a vyberieme ho malým nožom.
  4. Aby sa dužina nesfarbila, jej rezné plochy potrieme citrónovou šťavou.
  5. Dužina mäkkých plodov sa dá skvele vydlabať lyžicou.
  6. Nakoniec obe polovičky ošúpeme, najlepšie to ide škrabkou na zemiaky.

Recept

Avokádový šalát

Ingrediencie:
2 zrelé avokáda, trochu šalátu z čakanky, citrónová šťava, 200 g šampiňónov, 2 vajcia natvrdo, 100 g tvrdého syra, 6 polievkových lyžíc estragónového octu, 6 polievkových lyžíc oleja, soľ, cukor, biele korenie

Čakanku pokrájame na 2 cm rezance. Avokádo rozpolíme, odkôstkujeme, olúpeme a naprieč pokrájame na tenké rezy, šampiňóny na jemné plátky, vajcia a syr na malé plátky. Urobíme octový dressing, avokádo, šampiňóny a vajcia doň krátko ponoríme a ihneď servírujeme v miske s ostatnými prísadami.

Ak sa vám článok páčil, kliknite na